Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans hype?


basse

Anbefalte innlegg

Etter en ikke fult så trivelig tur til Strømstad i dag for og hente den nye sekken (en historie for seg selv) min i drittværet kunne jeg ikke la være og legge merke til et par ting.

Det første var hvor utrolig høylytte og freidige Nordmenn blir så fort de kommer seg over riksgrensen.

Det virker som om lydnivået automatiske heves 30-40 desibel.Da hjelper det lite at man i tillegg slipper barn og "ungdommen" løs for seg selv i fri utfoldelse.Folkeskikk har blitt en mangellvare.

Hvor har det blitt av "barn skal sees og ikke høres"?

Det andre som slo meg var at så fort det drypte litt fra himmelen så var det på med vind ,vanntett og/eller flecce tøy.(kun overdel,3 lags dermisaks kombinert med shorts og sandaler,gjerne med hvit sokk).

Jeg juger ikke vist jeg sier at MINST 50% av de jeg så av den Norske delegasjonen hadde Bergans,og da slo det meg,

er Bergans bare en stor hype?Eller er det så mye bedre en alt annet siden halve befolkningen har et plagg fra Bergans,spesielt overdelsplagg.

Når jeg først er her,Jeg har sett flere ganger at Sailracing,som navnet sier er et plagg beregnet for seilere,selger jakker med Goretex (proshell).

Jeg trudde Goretex ikke var så glad i saltvann da det tetter porene,med mindre man seiler på Mjøsa.

Har jeg rett eller feil?

Er vel på sin plass og innrømme at jeg selv er eier av 3 skt flecce ,2 stk bukser og 1 stk sovepose fra Bergans

Men jeg sluttet og kjøpe Bergans for 1 år siden pga hype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er vel på sin plass og innrømme at jeg selv er eier av 3 skt flecce ,2 stk bukser og 1 stk sovepose fra Bergans

Men jeg sluttet og kjøpe Bergans for 1 år siden pga hype

Hvis man er fornøyd med sine Bergans produkter så er det vel ingen grunn til å la være å kjøpe pga "hype"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første var hvor utrolig høylytte og freidige Nordmenn blir så fort de kommer seg over riksgrensen.

Velkommen etter, takk for at det er flere enn meg som ser det!

Så fort jeg er utenfor Norge og hører nordmenn går jeg en stor bue rundt dem.(Og veldig ofte skammer jeg meg over å være norsk.)

I Norge derimot, er de fleste nordmenn veldig hyggelige. Når de er i Sverige oppfører mange seg som om de er noen "Hitlerske overmennesker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er fornøyd med sine Bergans produkter så er det vel ingen grunn til å la være å kjøpe pga "hype"?

Det har sikkert noe med at man ikke vil se gå med det samme som alle andre.

Når det blir mye (over) eksponering av en ting så har folk,hvertfall jeg en tendens til og bli lei og styre unna.

Det er IKKE kvaliteten jeg sier noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke slutte og kjøpe noe som funker pga at mange har det. Det blir jo bare helt feil etter min mening. For et par årsiden kjøpte jeg en Apple iPhone, ble kjempe fornøyd med telefonen. Denne passet mitt bruk bra. Når det senere kom i salg i Norge, og nå "nesten" alle har den kommer jeg ikke av den grunn til og kjøpe en annen telefon. Det må være fordi det kommer noe bedre. Det samme vil jo gjelde Bergans produkter. Men for all det folk er forskjellige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke med detaljerte fakta akkurat nå, men vet av egen seilerfaring at Gore-Tex lenge har vært brukt i klær spesialdesignet for bruk i/ved sjøen /havet - altså saltvann. Når flere av "de store" seileklær-merkene bruker Gore-Tex i sine dyreste modeller (fult sett koster lett 15 000 NOK) så har jeg alltid tenkt at da må det vel funke der også. Hvorvidt de har behandlet membranen på en spesiell måte e.l vet jeg ikke noe om. Men min erfaring er i hvertfall at Gore-Tex også fungerer fint ved bruk i/rundt/ved saltvann. (men, vet jo også at andre mener og har erfart motsatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er salt i svette også. Om Gore-Tex ikkje tåler salt burde difor mine Gore-Tex klær gått i oppløsning

fleire gonger i året.

Bergans bruker forøvrigt Dermizax, ikkje Gore-Tex.

Så lenge utstyret mitt fungerer er det irelevant kva merke det er og kor mange andre som bruker

det. Kutter du ut å bruke utstyr kun fordi alle andre har det er du ikkje stort betre enn dei som

kjøper eit spesielt merke fordi alle andre har det.

Edit: tyrkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at bergans har goretex (les overdel med 3 lags Dermizax lengere oppe i tråden)

jeg sluttet med ipod for noen år siden da den også ble noe alle måtte ha,men også pga den idiotiske itunes for og legge inn musikk.

Jeg slutter jo ikke og spise brød fordet alle andre gjør det men når noe blir overeksponert og alle må ha det så melder jeg meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så o.t. men;

mener å ha lest en plass at en betydelig prosentandel av lagene i volvo ocean race bruker klær med gore tex. stemmer dette kan vel ikke gore tex være helt ubrukelig til sjøs.

Muligens det var her du leste dette:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15891

se siste svar i tråden.

Se også hva Gore skriver på sine nettsider;

http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/customer-service/faq#faq43

(Klippet fra f.a.q. sidene deres):

Will salt water damage my GORE-TEX® garment?

No. Salt water does not contaminate, clog the pores of, decrease the breathability of, alter, or harm GORE-TEX® fabric in any way. So go ahead and enjoy that ocean fishing or boating trip.

Jeg har selv trodd på denne myten tidligere, men har ikke merket forskjell på GoreTex, Dermizax eller H2No ved bruk på sjøen.

Det som på den annen side taler imot å bruke disse tekstilene til sjøs er saltlaget som legger seg på utsiden og som medfører at en må vaske og reimpregnere plaggene oftere. Hvilket kan være litt pes.

Et annet aspekt er også at en ombord i båt ikke nødvendigvis beveger seg så mye, og dermed ikke har dét store behovet for pustende tekstiler med mindre man er regattaseiler, padler e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som Bergans lager ser jeg på med avsky. Og da spesielt disse 71-grader nord effektene. 71-grader nord jakkene er (etter hva jeg har hørt) nærmest ubrukelige til bruk på fjellet. Tror at disse jakkene kun er laget for å selges som gode fjelljakker til folk som ikke har peiling. I programmet brukte i hvertfall de fleste deltagerne dunjakker store deler av tiden, bare på grunn av dårlige jakker.

Er likevel fornøyd med de bedre Bergans-modellene. Har brukt Bergaqns sisen jeg var 12, og har alltid vært fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til havpadling leverer Kokatet tørrdrakter i Gore Tex. Kokatat er en av high-end produktene innen havpadling. Padling er i høyeste grad en aktivitet som gir fuktighet under skallaget!

Men; mange havpadlere skyller alltid tørrdraktene i ferskvann etter bruk. Bedre pusteegenskaper og lengre levetid :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som Bergans lager ser jeg på med avsky. Og da spesielt disse 71-grader nord effektene. 71-grader nord jakkene er (etter hva jeg har hørt) nærmest ubrukelige til bruk på fjellet. Tror at disse jakkene kun er laget for å selges som gode fjelljakker til folk som ikke har peiling. I programmet brukte i hvertfall de fleste deltagerne dunjakker store deler av tiden, bare på grunn av dårlige jakker.

Er likevel fornøyd med de bedre Bergans-modellene. Har brukt Bergaqns sisen jeg var 12, og har alltid vært fornøyd med det.

du mener de brukte dunjakkene fordi skalljakkene var for dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Bergans Bygdin jakke hos Intersport. Det er vel med Dermizax.

Fornøyd med jakka generelt, men vanntett er den ikke...

Oppdaga at "sømmen" i den ene sidelomma var gått opp.

Det heter vel "sveisede sømmer" på fint, men det virket som det er dårlig "lim" som er brukt.

Det var som å åpne en konvolutt som limet hadde tørket på - ingen motstand... ;(

Heldigvis var jakka kjøpt for 364 dager siden da jeg leverte den til rep. :)

Fikk høre at anntatt reparasjonstid hos Bergans er 6 uker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Bergans Bygdin jakke hos Intersport. Det er vel med Dermizax.

Fornøyd med jakka generelt, men vanntett er den ikke...

Oppdaga at "sømmen" i den ene sidelomma var gått opp.

Det heter vel "sveisede sømmer" på fint, men det virket som det er dårlig "lim" som er brukt.

Det var som å åpne en konvolutt som limet hadde tørket på - ingen motstand... ;(

Heldigvis var jakka kjøpt for 364 dager siden da jeg leverte den til rep. :)

Fikk høre at anntatt reparasjonstid hos Bergans er 6 uker :D

364 dager? De har da vel mere enn ett års garanti mot produksjonsfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

364 dager? De har da vel mere enn ett års garanti mot produksjonsfeil...

jeg har levert inn bergans-produkter, både i dermizax og andre stoffer, som har vært flere år gamle. alltid fått gratis repp. nytt plagg eller kredittert kjøpet. pluss i margen til bergans for det! ikke alle produsenter som er like velvillige. dette har selvfølgelig vært når det har vært feil på stoff og sømmer, og ikke selvforskyldte feil som rifter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er at aspekt ved denne diskusjonen som ikke har vært berørt, og det er pris.

Her har Bergans hatt et fortrinn fremfor andre fabrikanter.

Har selv brukt en Bergans Anatomic (utgått modell) bukse i Dermizax i over fire år og er imponert over kvalitet i stoffet. Vil helt klart vurdere noen flere plagg i Dermizax dersom øvrige specs. står i forhold til den bruken jeg tenker meg for det aktuelle plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er at aspekt ved denne diskusjonen som ikke har vært berørt, og det er pris.

Her har Bergans hatt et fortrinn fremfor andre fabrikanter.

Enig i dette. Bergans' styrke er etter min mening at man får langt mer bang for bucks enn man gjør med endel andre merker. Jeg liker produktene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Bergans' styrke er etter min mening at man får langt mer bang for bucks enn man gjør med endel andre merker. Jeg liker produktene deres.

En sannhet med modifikasjoner. Bare vent å se den veiledende prisen til årets 71nord-jakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med modifikasjoner. Bare vent å se den veiledende prisen til årets 71nord-jakke...

Hei.

Som du ser skrev jeg "Her har Bergans hatt...".

Uansett, Bergans har vært flinke med å flytte seg oppover i markedet og spise markedsandeler her på berget.

Da jeg tidlig i 80-åra kjøpte min første anatomiske sekk valgte jeg en Bergans.

De store kvalitetsmerkene og prestisjemerkene på den tiden var Breghaus samt Norrøna. I segmetnet under fantes Lowe samt Bergans.

Grunnen til at jeg valgte Bergans sin sekk var pris samt at jeg syntes at den var langt bedre i bærekomfort enn den storsekken som Norrøna da produserte, Lowe sin likte jeg ikke og Berghaus hadde jeg ikke råd til selv om jeg siklet som en bikkje etter den. Jeg ønsket også å velge et merke som var eid og produsert i Norge dersom dette kunne konkurresre med utenlandske merker.

Senere begynte Bergans å kopiere, til dels innovere og kom opp med produkter som hadde en rekke kvaliteter. Da Dermizax kom på markedet begynte ting virkelig å skje.

At de har vært flinke til å posisjonere seg er under enhver tvil, men de ville nok ikke klart dette uten at pris og kvalitet hadde fulgt hverandre.

Jeg har for få produkter laget av Bergans til at jeg kan si noe om det generelle kvalitetsnivået, men storsekken har jeg den dag i dag (selv om den er pensjonert) og Anatomicbuksen har virkelig holdt mål som en allround 4-sesongsbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans på nordmenn (kvinner og barn iberegnet) er vel ok og en naturlig sak????

Jeg er jo klar over att fjellmotepolitiet anbefaler arc`teryx klær og osprey sekker, samt amerikanske telt - men det bryr jeg meg lite om!! Nå skal det også sies att det har vært flere Bergans kampanjer i det siste, bl.a hos intersport - som er "folkets butikk", hvor de aller fleste handler sine sport og friluftsprodukter. Det er vel bare vi nerder på fjellforum som handler andre steder.....Bergans klær er lett tilgjengelige for folk flest og koster ikke månedslønna. Sist men ikke minst er det brukbare saker!

Når det gjelder nordmenn i utlandet er jeg enig med de fleste av dere - vi oppfører oss stort sett som vi eier verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle hvilket merke man kjøper. Jeg har mye utstyr men jeg vet ikke hvilket merke det er på mye av det.

Mesteparten av det utstyret folk bruker på fjellet er beregnet på helt andre og langt mer ekstreme forhold enn de fleste noengang opplever. Dermed spiller ikke merke egentlig noen rolle. Alle anerkjente merker er i utgangspunktet mer enn bra nok.

Det som derimot er viktig er at utstyret er tilpasset den som bruker det. Særlig gjelder det sekker og støvler.

Nordmenn i utlandet oppfører seg stort sett veldig fint. De som besøker Strømstad, Skagen og Ayia Napa er mulige unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med utsagnet om nordmenn i utlandet. Helt forferdelig å oppleve det, men det kommer kanskje av at nå er de utenfor den norske storebrors øyne og tror at det er fritt fram? Hvem vet? Uansett styrer jeg glatt unna alle typiske (og stereotypiske) norske fritidsdestinasjoner i utlandet. Har gjort samme erfaringer som tidligere nevnt, og ønsker ikke å delta i dette. Resultatet er at ferie- og fritidskvaliteten er mye mye hyggeligere enn noensinne :?

Om Bergans er hype eller ikke blir man nok aldri helt enig om tror jeg. Det viktigste er om et produkt fungerer etter forventninger og hva de reklamerer med - minst! Pris er også viktig, men kommer på en finfin annenplass i utstyrssammenheng. Har 2 Bergans jakker, 1 overtrekksgenser og 1 turbukse. Er fornøyd med alle sammen, selv om buksa kanskje kunne hatt bedre passform etter mine mål. Bruker Bergans Alpinist 110l sekk, og ikke minst Ally 16,5DR kano. De sistnevnt regner jeg som investeringer som jeg ikke skal bytte ut innen 10 år minst. Allyen er jeg helt sikker på om dette. Forsåvidt også sekken, men den blir brukt mer enn kanoen og blir derfor utsatt for mer slitasje.

Hvorfor jeg valgte alle disse Bergans produktene? Produktene er ikke dårlige, og kommer alltid bra ut i tester (som kan være kjøpt og betalt, menmen). En annen faktor er at det er et norsk produkt, lagd for norske forhold i all hovedsak (selv om at det er norsk ikke er avgjørende, men gjør handelen litt hyggeligere). Men kanskje den viktigste faktoren for at jeg og mange andre kjøper Bergans er at de er veldig synlige gjennom reklame i alle medier (været er presentert av... ikke sant, både før og etter). For en fersking i friluftsliv så "vet" man hva man vil ha før man går inn i butikken - selv om en ansatt med erfaring kan i mye bedre råd om alle proukter og finne noe som kanskje både passer ditt bruk bedre, og kanskje til en pris som ikke sender lommeboka på fatcamp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.