Gå til innhold
  • Bli medlem

Slukvalg Hardangervidda


Cerberus

Anbefalte innlegg

Skal på en liten tur i området Normannslågen og vestover nå i slutten på juni.

Fiskestangen er naturligvis med, men er usikker på hva av sluker og spinnere som interesser fjellauren mest. Tar gjerne i mot gode tips her.

Ønsker også å prøve meg litt med meitemakk og dupp. Noen som har erfaringer med dette på fjellaure?

Takker for svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært oppe i område noen år, og jeg har ennå til gode å få på mark - men det ligger vel kanskje mer på meg (har prøvd!). Vibra 7gr har gitt en del, - tar ofte til den. Blå, rød og svart er mine farger der. Møresilda 10gr rød/kobber har også vært fin. Har ellers tatt noen få, men bra, på 18gr blank stingsild. På spinner har ikke jeg gjort den store fangsten, er det noen erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg fisker mye.. da mest fluefiske.. har fisket masse på hardangervidda.. mine erfaringer er 7-12gr sluker.. bruker stort sett bare "spesial" slukene ... favorittene mine er lileauren 7g kobber og samme i blank... spesial slukene kaster bra og har fin "gange" ..

Spesial 10g så bruker jeg den blanke med røde prikkene og den sorte med de gule prikkene,har fått bra på disse 2... Så har jo også Møreungen kommet med noen nye som ser fine ut.. Klart det er mye som fungerer men er fisken i " bettet" så ja da tar den litt av hvert tror jeg.. men ville ikke hatt så veldig tunge sluker jeg da jeg får bra med fisk ved grunner,bukter og rundt øyer og slikt.. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt syns jeg et slikt sett med ulike egenskaper gir en fin variasjon:

http://solvkroken.no/produkter/sluk/sluk-i-sett/sluksett-fjellfiske.aspx

...kanskje supplert med 10 grams Møresilda ev. en wobbler.

Mark og dupp, men også søkke er et fint supplement. Du kan også tre mark eller Gulp på slukkroken, bare pass på at kroken er tilstrekkelig fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips.

Har plukket ut et lite utvalg, samt supplert med noen nye som jeg håper skal gi bra utbytte. Ble blant annet prakket på to stykk Spesial, en svart og gul og en sølv og blå, for hhv dårlig lys og regnvær. Begge deler er temmelig stor sjanse for å oppleve :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket i timesvis i lågen uten å få ett napp med både kobber og sølv skjeèr og møresild, dagen etter kom det en snik luntende med 1 kilos i hånda, den var tatt på en liten sølvspinner med små røde prikker, en spinner vi senere også ble anbefalt av en ringrev vi møtte ved Litlos.

Jeg sender deg noen PM med fisketips i området der jeg Cerberus :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. vil bare legge til en ting som kan være ordentlig "killer".. Dupp og en eller to fluer foran.. altså duppen bakerst.. dette kan være særdeles bra .. har selv opplevd det.. På kvelden / natta med ei vårflue typ Rakkelhanen eller streaking caddis eller feks bare prøve med de klassiske fluene.. Duppen som jeg liker er helt blank og rund som fylles med passelig med vann.. denne kaster du laaangt med.. sveiv supersakte gjerne knøttsmå rykk... ikke rykk så fælt at duppen lager for mye bråk.. Det er virkelig artig og du ser jo også fisken tar flua.. geeeeh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abu har en sluk som heter Lilløringen. Har sjekket litt og det ser ut som den finnes fremdeles og i flere farger. jeg har fremdeles et par slitte eksemplarer i helt blank utførelse. Nytter ingen ting annet så pleier denne å være løsningen. Har hørt mye snakk om farger på fjellet. Sort, gult kobber osv., men min erfaring er at i klare fjellvann, bekker og elver så er det de blanke slukene som fisker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fisketuren er vel overstått, men kan da dele erfaringer fra fiske etter fjellørreten i sommer.

FISK MED DET DU HAR FOR HÅNDEN! seriøst, den biter på alt mulig.

Har en kompis som er å betrakte som "tusenkunstner" og han hadde for moro skyld laget et fiskeskrin i tre som han hadde fyllt med selvlagde kroker av det kreative slaget. ( Skal få tatt bilde, men fiskeskrinet ligger på hytta)

Anyways: Vi gutta har jo lissom peiling og fisker med dyre rappalas til 109 kroner stk, og ja jeg fikk fisk jeg også. Men min kjære synes krokene til vår venn "tusenkunstneren" var så fine at hun tok like greit 6 fine fjellørret fordelt på en krok laget av frydenlund ølkork, spinner laget av øljekker og søkker samt en sluk laget av husnøkkel.

Så biter det, så biter det!

Fortsatt fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.