Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra luftlinje til faktisk avstand


Frilufta

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært 3,5 uker i Femundsmarka. Min første langtur ga mersmak.

Hadde vært moro å vite (ca selvsagt) avstandene vi har tilbakelagt.

Noen som har en formening om hvordan man regner fra luftlinje til faktisk avstand? Har brukt kart og kompass (ikke gps) og vet hvor vi har gått. Hvordan finner man ut dette...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg kjapt skal regne ut en ca avstand på kartet, enten før eller etter turen så teller jeg alle kartrutene jeg har gått innom som 1km (1:50000). Dette blir jo ganske unøyaktig men siden jeg noenganger bare går noen hundre meter og andre ganger godt over kilometern så jevner det seg ut ettervært. Hvis jeg skal gå en kortere tur (max et par dager) med kjent gruppe så funker det greit for å finne ca hvor man bør legge camp hver kveld :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en eksakt lengde så må du lage flere høydeprofiler av turen din. Du deler opp høydeprofilene der du skifter retning. Du regner ut lengden ut i fra høyde og lengde siden du kjenner det fra kartet. Jo flere høyder du legger inn fra kartet jo mer nøyaktig blir det, husk målestokk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et instrument som er beregnet på slik måling. En kartmåler er en mekanisk sak med et lite løpehjul nederst aom man kan benytte for å trille langs den ruten man har gått. Tipper at slikt utstyr ikke er vanlig i handelen idag.

jeg så faktisk en sånn en i en butikk nylig, men kan ikke helt huske hvor det var. den gamle vi hadde er ødelagt, og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte en mens jeg hadde sjansen. fin sak når man planlegger turer, eller hvis man ikke har gps med seg.

for øvrig kan man legge inn en ganske detaljert rute på hvor.no som beregner hvor langt man har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en pekepinn på hvor langt jeg skal gå eller har gått, bruker jeg gjerne en hyssingstump som jeg legger langs løypa. Jeg prøver å få med de grøvste svingene og snirklingene jeg går i terrenget. Deretter strekker jeg hyssingen ut, legger den horisontalt på kartet og teller kilometerruter.

Jo tynnere hyssingen er desto lettere er det å få nøyaktig måling, siden det er lettere å få med seg svingene man går. Teltbardunen blir litt i overkant tykk og fiskesnøret er for uhåndterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man følger kvistaløypen man har tenkt til å gå med kartmåler, er min erfaring at GPSen ender opp på en tilbakelagt avstand som er mange prosent over estimert. Du kan feks prøve deg på å måle en kvistaløype på kartet opp mot distansene oppgitt av DNT som er målt med scooter, tipper det blir ganske stor diff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.