Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nammatj GT versus Helsport Fjellheimen X-Trem!


GHalvorsen

Anbefalte innlegg

Hei. I den senere tid har jeg lenge vert på utkikk etter et skikkelig helårstelt. Jeg var bokstavelig talt klar til å bla opp lappene for et Helsport fjellheimen x-trem, da jeg kom over interessante alternativer. Nærmere bestemt Hilleberg.

Hvilket av disse teltene best rystet for ekstreme forhold? Teltet kommer til å bli brukt både over og under tregrensen, sommer og vinter og gjerne på ukelange turer.

Nammatj GT;

3,8 kg

11162.jpg

Pros;

- Utvendige stanghylser som muliggjør dobble stenger.

- Størst fortelt.

- Mer solig bunnduk?.

- Jevn takhøyde, mer romslig.

Cons;

- Ikke stormmatter.

- Få bardunfester?.

- Høyt og lite aerodynamisk m.t.p. vindfang?.

Helsport fjellheimen x-trem;

3,95 kg

11159.jpg

Pros;

- Stormmatter.

- Gode barduneringsmuligheter.

- Mer aerodynamisk utforming.

- Innvendige stanghylser som gir mindre støy i vind.

- Tørkehylle.

- Best ventilasjon.

Cons;

- Minst fortelt.

- Minst innertelt.

- Mindre solid bunnduk?.

- Ikke mulighet for dobble stenger?.

Jeg er av nysgjerrig natur, så jeg setter gjerne pris på gode argumenter for å underbygge påstandene deres :wink:

- G Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nesten så spør hvilken bil som er best (toyota så klart :wink: )

Ska vere ærlig å sei eg har aldri vert eier av et Hilleberg. Men Helsport er steinbra på kvalitet og service. Eg e med ei gruppe fiskere så går mye sammen på fisketurer. Tar eg ikkje heilt feil er det 6 Helsport telt i omløp der, me er iallefall fornøyd. Og Helsport hjelper til med modifiseringer, visst du vil ha noe etter egne idé´er. Greie damer på verkstedet/systuen :)

mvh

André

www.fluen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser at du stort sett vurderer å bruke teltet alene og som helårstelt, har du sett på Hilleberg Jannu?

Dette teltet har riktignok ikke spesielt stort fortelt men er på alle andre måter (vekt, lufting, lite kondensproblemer, sterk duk o.s.v.) svært velegnet for det som naturen kan by på av utfordringer ang. vær.

Du kan evt. se på hva jeg har skrevet om teltet i denne tråden; Hilleberg Jannu

eller søke på teltnavnet her på fjellforum.

Lykke til med valget i teltjungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke selv nei.. Men har veldig lyst på det, så viss du finner en bra pris, så må du si ifra.

Nå har jeg et Hilleberg Soulo. Er fornøyd med det, men det er jo utelukkende et solotelt, og det er jo litt kjipt.

Og så har jeg et MH Skyledge 3, men det er ikke noe helårstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje *litt* tungt, men ellers fantastisk - North Face VE-25

Enig! Eneste minuset må være mangelen på storm-matter for bruken i høyfjellet uten snø. Og så tyngden da. Men teltet er helt utrolig!

Ser også at mange sverger til Svalbard-teltet på vinteren. Har selv en knapp på dette om jeg skulle byttet ut VE-25.

Du sier også at du vil ha det beste uansett kostnad, som skulle tilsi at du har litt penger å rutte med. Da ville jeg kjøpt meg et 3-sesongstelt og et skikkelig vintertelt/4-5 sesongs ekspedisjonstelt. Du kan slippe unna med 2,5 kilo mindre i sekken på vår-, sommer- og høst-turene dine. Det hadde vært verdt noen tusenlapper for meg. Grunnen til at jeg sier dette, er at et spørsmål rundt et helsårstelt for deg kan koke ned til at teltet må ha noen vinter-egenskaper som du ikke kan "klare" deg uten. Dette er da også egenskaper som du ofte ikke trenger i de 3 andre sesongene, men som du likevel må bære med deg. Et helsårstelt kan vel kanskje også defineres som "et vintertelt som jeg også kan bruke på fornuftig måte i 3 andre sesonger", og du snevrer veldig inn antall telt du kan velge mellom. Om du likevel vil ha et helårstelt, hadde jeg kanskje vurdert å droppe kriteriet "høgfjellet uansett vær". Gjør du det, kan du fort spare vekt (og pris) på teltet du ender opp med, i tillegg til å ha mange flere telt å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tifligere brukt et billig tunelltelt fra Helsport, så et North Face VE-25, før jeg byttet til Hilleberge Keron 3 GT. Sistnevnte er det beste teltet jeg noen sinne har brukt. Lett å sette opp, stor plass og tåler virkelig alt. Har hatt storm inn fra siden hvor vi målte vinden til over 90 km/t uten at vi på noen måte var utrygge. (Da hadde vi forresten doble stangsett.) Eneste minuset med teltet er at det er litt tungt. Nå bruker jeg det bare på vinteren med pulk, så vekten er ikke noe problem. Dessuten blir et telt som er stort og solid alltid litt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange gode svar! Må beklage at jeg ikke har vært så aktiv i det siste, men har vært litt på reisefot!:)

Synes forslaget om to telt virker ganske fornuftig. Ser ut til at jeg får dama med på Hilleberg Keron GT som fellestelt, og heller et mindre (Jannu, Unna) til soloturer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange gode svar! Må beklage at jeg ikke har vært så aktiv i det siste, men har vært litt på reisefot!:-)

Synes forslaget om to telt virker ganske fornuftig. Ser ut til at jeg får dama med på Hilleberg Keron GT som fellestelt, og heller et mindre (Jannu, Unna) til soloturer:)

Har ramlet innom endel telt de siste årene i jakt på "det perfekte teltet"... Ingen enkel sak. Men i fjor kjøpte jeg et Hilleberg Soulo, og som solotelt er dette helt overlegent alt annet jeg har vært borte i. Solid som bare fy, vindstabilt og enkelt å sette opp. Vekten kunne selvfølgelig vært noen gram lettere, men 2.1 kilo (veid av meg) er ikke altfor ille. Ganske god plass inne i innerteltet, og et fortelt som gir plass til sekk, støvler og enkel matlaging. Til vinterbruk er det mulig å bruke doble stenger om ønskelig.

Kjøpte i julepresang til meg selv et Kaitum 2, men har ikke fått prøvd det ordentlig ennå. Men det er det 2-mannsteltet jeg har sovet i med best plass i. Det var 15 cm smalere enn 3-mannsteltet jeg kvittet meg med fra Helsport. I tillegg har Kaitum, i likhet med Keron, innertelt med rette endevegger på innerteltet. Dette gir utrolig god plass sammenlignet med de teltene der den innerste halvmeteren av innerteltet ikke er brukbar fordi det heller for mye ned. Kikket på Keron i samme slengen, men det ble "overkill" til mitt bruk.

I fare for å fornærme noen skal jeg ikke gå veldig innpå hva jeg mener har skjedd med kvaliteten og servicen hos Helsport de siste 5-6 årene, men det er ikke positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ramlet innom endel telt de siste årene i jakt på "det perfekte teltet"... Ingen enkel sak. Men i fjor kjøpte jeg et Hilleberg Soulo, og som solotelt er dette helt overlegent alt annet jeg har vært borte i. Solid som bare fy, vindstabilt og enkelt å sette opp. Vekten kunne selvfølgelig vært noen gram lettere, men 2.1 kilo (veid av meg) er ikke altfor ille. Ganske god plass inne i innerteltet, og et fortelt som gir plass til sekk, støvler og enkel matlaging. Til vinterbruk er det mulig å bruke doble stenger om ønskelig.

Kjøpte i julepresang til meg selv et Kaitum 2, men har ikke fått prøvd det ordentlig ennå. Men det er det 2-mannsteltet jeg har sovet i med best plass i. Det var 15 cm smalere enn 3-mannsteltet jeg kvittet meg med fra Helsport. I tillegg har Kaitum, i likhet med Keron, innertelt med rette endevegger på innerteltet. Dette gir utrolig god plass sammenlignet med de teltene der den innerste halvmeteren av innerteltet ikke er brukbar fordi det heller for mye ned. Kikket på Keron i samme slengen, men det ble "overkill" til mitt bruk.

I fare for å fornærme noen skal jeg ikke gå veldig innpå hva jeg mener har skjedd med kvaliteten og servicen hos Helsport de siste 5-6 årene, men det er ikke positivt...

Ok, veldig interessant. Positivt å høre at du var så fornøyd med Soulo! Jeg har sett en del på det.

Kan du forresten spesifisere hvordan du har merket på teltene til helsport at kvaliteten har blitt dårligere de siste årene?

Er det f.eks sømmene som ikke holder, eller stenger som knekker etc?

Takk for god respons fra alle!

- G Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forresten spesifisere hvordan du har merket på teltene til helsport at kvaliteten har blitt dårligere de siste årene?

Er det f.eks sømmene som ikke holder, eller stenger som knekker etc?

Eg svarar sjølv om det ikkje var eg som kom med påstanden. Eg har heller ikkje lang erfaring med Helsport, så eg skal ikkje gå god for at det har vore ei utvikling. Men på mitt telt, har eg faktis opplevd både dårlege saumar og ei knekt stang. Det siste reknar eg som uflaks, det fyrste var eit resultat av dårleg kvalitet, meir spesifikt, uheldig løysing på korleis saumen var avslutta. Og teltet mitt er ikkje brukt mykje, i alle fall ikkje i forhold til dei andre telta mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, og tusen takk for mange gode svar:)

Ser ut til at dama og jeg spleiser på et fjellheimen x-trem til fellesbruk. Klarer ikke se at Nammatj vinner mtp. mangel av stormmatter=/ synd for jeg liker teltet godt. Men for all del, motbevis meg! Jeg har jo aldri sett teltene in real life!

Til soloturer satser jeg på å få meg et småsexy knallrødt Unna eller Akto!

- G Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personling mener jeg at strommattene kun er nytting i den perioden hvor bakken fryser og før snøen kommer.

Før bakken fryser mener jeg at teltkonstruksjonen har mer å si enn stormmatter og at vanlige plugger brukes. Når snøen har lagt seg graver du jo teltet ned og spar snøen opp på teltveggen samt at du kan bruke snøplugger og ski.

I perioden hvor bakken er frosen og snøen venter på seg kan stormmattene være greie å legge stein etc. på. Denne perioden varierer fra sted til sted, men slutten av oktober til januar i værste fall..

Dette er bare min erfaring.. Men se denne filmen her så få du kanskje noen inntrykk om hvordan Nammatj er i sterk vind.

Jeg fant den da jeg vurderte Allak og Jannu fra Hilleberg. Har fra tidligere Keron 4GT som jeg er knallfornøyd med..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tomjac:

Ja det blafra godt i de telta på videoen hverfall... få av dem var satt opp bra, selv om vinden hadde snudd. Ble jo ikke overimponert her, mye bevegelse både på ytter -og innerteltet. Men ikke lett å si om det står noe bedre enn f.eks Helsport Fjellheimen x-trem.

Når det gjelder stormmattene på FH x-trem, de jo ikke i veien, så de kommer til sin rett når forholdene tilsier det. En annen ting er at stormmatter gjør det litt lunere innvendig.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig - kanskje ikke så imponerende, men hvor mye bedre kan ett tunneltelt bli i sterk vind fra siden?? Tunneltelt skal jo alltid plasseres med lengderetning i vindretningen. Skal man mye ut i sterk vind vil vel et kuppeltelt vær å foretrekke, enklere å plassere.

Nei, nei - det er veldig vanskelig å velge telt. Glad jeg akkurat er ferdig med mitt valg.. Det står ett knall rødt Allak i stua mi nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil våge påstanden at kerlon1800-teltene til hilleberg er laget mer solid enn tilsvarende fra helsport (og forsåvidt også deres egne kerlon1200). Kaitum (som jeg selv har) mener jeg dermed ikke egner seg like god som et er rent vintertet. Stormmatter syr hilleberg på for deg for ca 1000 SEK rundt hele teltet, så ingen grunn til å avskrive nammatj der altså. God service og trivelige reparasjonsdamer er det der også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil våge påstanden at kerlon1800-teltene til hilleberg er laget mer solid enn tilsvarende fra helsport (og forsåvidt også deres egne kerlon1200). Kaitum (som jeg selv har) mener jeg dermed ikke egner seg like god som et er rent vintertet. Stormmatter syr hilleberg på for deg for ca 1000 SEK rundt hele teltet, så ingen grunn til å avskrive nammatj der altså. God service og trivelige reparasjonsdamer er det der også =)

Å, hvorfor det? Keron mangler den aerodynamiske utformingen til FH og er langt høyere, som tilsier større vindfang?

Jeg hører folk si at hilleberg trolig har markedets beste teltduk, men jeg hører óg folk snakke om lekasjer i disse. Forøvrig liker jeg systemet med stangkoppene bedre på Hilleberg sine telt en Helsports'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsammen i år mer enn 50døgn i forskjellige Hilleberg telt, flere av disse i svært dårlig vær. Har ikke opplevd at noen av disse har lekket en dråpe, men det kan være jeg har vært heldig.. Telt både i Kerlon 1800 og 1200.

Før jeg kjøpte mitt første Hilleberg leste jeg testen som forbrukerrådet hadde av Nallo og ble skeptisk, men ikke så skeptisk til at jeg ville prøve ett selv... Har ikke angret på det.. Men jeg ser at artikkelen ble skrevet i april 2006, det er samme år som Hilleberg gjorde endel modifikasjoner på flere av sine telt.. Noen som vet om de gjorde noe med duken også?? I så fall kan jo det være grunnen..

http://forbrukerportalen.no/produkter/7637/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvorfor det? Keron mangler den aerodynamiske utformingen til FH og er langt høyere, som tilsier større vindfang?

Jeg hører folk si at hilleberg trolig har markedets beste teltduk, men jeg hører óg folk snakke om lekasjer i disse. Forøvrig liker jeg systemet med stangkoppene bedre på Hilleberg sine telt en Helsports'.

Da tenkte jeg på stoffkvalitet, sømmer, størrelse og gods på hemper og kroker etc., og ikke på den faktiske utformingen. Alt er litt større og enklere å håndtere på k1800teltene. Bardunstrammerne er ikke latterlig små, innerteltfestene er større etc. Fjellheimen mener jeg best kan sammenlignes med Nallo GT, som er lettvektsutgaven av nammatj gt. Alternativt Kaitum som er lettvektsutgave av keron (gt-utgavene av de to siste blir etter min mening for lange ->vanskelig å finne god teltplass).

Hva slags lekasjer? I sømmene eller selve stoffet? K1200 har en vannsøyle på 3000mm, som er lavere enn helsports 4000mm og k1800s 4500mm. Har funnet det mer enn tilstrekkelig. Sømmene til hillebergs telt er ikke tapet, og kan få gjennomslag sammenlignet med PU-belagte telt med taping. Imidlertid tåler stoffet til hillberg mye mer juling. Glidelåsene kan også få gjennomslag, men har klaff over.

Men for all del, FH er et kanontelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsammen i år mer enn 50døgn i forskjellige Hilleberg telt, flere av disse i svært dårlig vær. Har ikke opplevd at noen av disse har lekket en dråpe, men det kan være jeg har vært heldig.. Telt både i Kerlon 1800 og 1200.

Før jeg kjøpte mitt første Hilleberg leste jeg testen som forbrukerrådet hadde av Nallo og ble skeptisk, men ikke så skeptisk til at jeg ville prøve ett selv... Har ikke angret på det.. Men jeg ser at artikkelen ble skrevet i april 2006, det er samme år som Hilleberg gjorde endel modifikasjoner på flere av sine telt.. Noen som vet om de gjorde noe med duken også?? I så fall kan jo det være grunnen..

http://forbrukerportalen.no/produkter/7637/

Ah, jeg missforsto, Kerlon 1800 / 1200 = duk?

Tenkte Keron:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.