Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS


Rikke

Anbefalte innlegg

Denne uka hadde Elkjøp tilbud på eTrex Vista HCx til 1795,-

Jeg oppfatta dette som en god pris og sikret med en, vet ikke hva prisen er til mandag når de åpner igjen.

Kart ser ut til å være svindyre, er vel her de tjener pengene akkurat sommed printere og blekk/toner.

Finnes det rimeligere måter og skaffe seg kart på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, se om www.frikart.no kan være noe for deg, men ellers kan du gjøre noen søk her på forumet

så kan du finne annet alternativ ;-)

Kartene på www.frikart.no har så vidt jeg vet ennå ikke tatt med høydekoter, så de er ikke direkte gode for fjellbruk for annet enn oss nerder som liker å lage dem. Jeg kan jo kort forklare hva de kartene er: Han som har satt opp frikart.no gjør mer eller mindre regelmessig konvertering av data fra OpenStreetMap til kart for Garmin-GPSer.

OpenStreetMap (OSM) er et Wikipedia-lignende kartprosjekt som baserer seg på at folk tegner inn nye deler av kartet basert på sporloggene sine etter at de har vært på tur et sted som ikke allerede er kartlagt. I motsetning til kartene fra f.eks. Google eller TomTom står alle fritt til å gjøre bortimot hva de vil med OSM-kartene, slik som å lage og gi ut gratis gatekart-til GPSer, lage kart som framhever sykkelveier og sykkelruter (både til GPS og på nett), og en hel del andre interessante måter å vise frem informasjonen på.

Informasjon om veier slik det ligger i OSM er én av to viktige og uavhengige typer data som trengs i kart. Den andre er høydekoter. OSM prøver ikke å håndtere høydedata på noen som helst måte, heller tvert imot. Forskjellen mellom høydedata og veidata er så stor at de er lettest å håndtere hver for seg, og så blander man dem heller sammen akkurat når man skal lage det ferdige kartet. Derfor kombineres oftest OSM med frie data fra f.eks. NASA når man også ønsker topografisk informasjon.

Tilbake til frikart.no-kartene, hvor man ennå ikke kommet så langt at man har blandet inn høydedata i kartene: Dette gjør at kartene ennå ikke konkurrerer med de man kan få kjøpt. For mitt bruk har jeg funnet ut at det likevel er godt nok. Så lenge jeg har stier, elver og vann på kartet så skjønner jeg hvor jeg er selv i fravær av høydekotene. Skal jeg planlegge ruten videre er det best å plukke fram papirkartet uansett hvor gode kart GPSen har.

Om noen har sporlogger fra gater, veier og stier som ikke ligger på OSM-kartet fra før ( http://www.openstreetmap.org/ ), og har lyst til å bidra så er det fritt fram. (Og ta gjerne kontakt om dere trenger hjelp til å legge inn ting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som E.R. skriver så er ikke Frikart-kartene egnet til navigering i fjellene. Jeg vet ikke hvor utbredt denne kartleggings-aktiviteten er, men her i Tromsø er det svært få stier og vann som er kartlagt. Kartene er likevel langt bedre enn basiskartene som følger med gps'en.

Hvis Fisketryne ønsker billige kart kan han prøve å få tak i gamle Garmin-kart, der vil det vel være en del penger å spare. Skal man ha siste nytt må man punge ut med 800 kroner pr. cd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som E.R. skriver så er ikke Frikart-kartene egnet til navigering i fjellene. Jeg vet ikke hvor utbredt denne kartleggings-aktiviteten er, men her i Tromsø er det svært få stier og vann som er kartlagt. Kartene er likevel langt bedre enn basiskartene som følger med gps'en.

Aktiviteten har ikke tatt av i Norge i samme grad som i Tyskland og England, ihvertfall ikke ennå. Men den bestemmes jo mest av hvor folk ferdes med GPS og gidder å laste opp og tegne vei etter sporloggen sin etterpå. Det har ført til at byer med mange teknisk interesserte leder an, så det er en viss dekning i nærområdene til Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger, og så sprer det seg ut derfra i ca det tempoet folk fatter interesse for prosjektet.

Hvis Fisketryne ønsker billige kart kan han prøve å få tak i gamle Garmin-kart, der vil det vel være en del penger å spare. Skal man ha siste nytt må man punge ut med 800 kroner pr. cd.

Det går muligens å kjøpe disse kartene brukt. Jeg antar en del av de som har oppgradert til Oregon og Colorado også har valgt å kjøpe seg nye kart for å kunne bruke 3D-funksjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info, er ganske fersk på det elektroniske.

Har siden jeg kjøpte etrex i går kun satt i batteri og slått den på, så jo fort at det kartet som medfølger har ubetydelig verdi.

Har en Nokia mobil med innebygget GPS og kartene der er jo kjempebra i forhold.

Til bilbruk er den grei nok, men strømforbruket er ekstremt og gjør den ubrukelig på fot/sykkelturer.

Har forstått det slik at disse kartene til Garmin ikke har noen kopisperre og om jeg finner noen som er villige til å hjelpe meg, er det

mulig å snikkopiere dem.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med høydekurver, så det kommer på turkartene på frikart.no etterhvert. Håper å få det på plass i løpet av høsten. Ellers er det relativt stor aktivitet rundt OpenStreetMap synes jeg, men det er klart at det tar tid å få samlet inn en så stor menge data at dette virkelig blir bra. Det er lokalt veldig store forskjeller, både på veinettet og ikke minst på turveier og stier. Det vi ofte ser er at de områdene med god dekning faktisk er bedre enn kartene du får kjøpt. Dette skyldes nok i stor grad at kartverket ikke lenger oppdaterer stier i noen særlig grad. Som det blir sagt så er OpenStreetMap bassert på at folk legger inn sine spor etter turer i områder uten dekning. Vi er etterhvert blitt ganske mange som driver med dette. Og det er morro å se hvor ivrige mange er. Det legges faktisk ned et stort stykke arbeid mange steder. Så etterhvert kommer dekningen til å bli veldig bra. Men vi vil gjerne bli fler, så alle oppfordres til å bidra på en eller annen måte. Bare en sporlogg av en turevei et eller annet sted er til stor hjelp. OpenStreetMap er som konsept veldig likt Wikipedia, og vi ser jo alle hvor utrolig bra det har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv prøvd flere typer gps merker garmin har flest kart og de er billigere en mange andre.

selv har jeg GARMIN GPS vandring eTrex Venture HC, godt fornøyd med den.

Om jeg ønsker å kjøpe kart som dekker hele Gudbrandsdalen, mitt "nærområde" må jeg kjøpe hele 4 kartområder.

Hamar, Østerdalen, Jotunheimen og Trondheim vil koste min. 3200,-

Er dette billig?

Tror nok det blir frikart på meg, håper å lære meg såpass mye at jeg kan hjelpe til med kartdetaljer.

Dette kan faktisk bli en utfordring og en hobby i hobbyen.

Håper virkelig høydekurvene kommer snart, turkart uten er litt flate :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ting som jeg synes Belonor (importøren av Garmin) burde se nærmere på når det gjelder modellen for salg av topokartene:

1. Det må bli mulig å oppdatere til en lavere pris når det kommer nye kart. Jeg har nå min tredje OSLO-CD som jeg har kjøpt til full pris, og det synes jeg ikke er bra.

2. De må lage en pakke for de som trenger flere kart. Bor man i nærheten av et kryssningspunkt mellom kart-CD-ene så må man som det blir nevnt fort ut med 3200 kroner, og det er også etter min oppfattning en veldig høy pris. Med f.eks. 75% rabatt på CD nummer to og utover så havner man på 1400 for for 4 stykk og da synes jeg det er på et riktig nivå. Jeg vet at det koster mye å lage disse kartene og at Norge er at lite marked og blir det dyrere enn i store land som USA.

Jeg tror redusert pris ville medført et så mye større salg at totalomsetningen ville økt.

-Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med høydekurver, så det kommer på turkartene på frikart.no etterhvert.

Apropos dette, så ser jeg at det andre store irritasjonsmomentet med OSM-kart på garmin nå er borte: Neste gang du bygger kartene kan du legge inn at havet skal bli fint og blått. (se http://www.mkgmap.org.uk/pipermail/mkgmap-dev/2009q3/004217.html )

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Garmin Edge 705, som er en sykkel/trenings-GPS. Den fungerer fint som tur-GPS også, men skjermen er litt liten(men stor nok).

Har liggende hele landet på et 2GB micro SD kort+litt av Sverige også. Hmmm, kostet ikke en krone. Som det ble kommentert: kartene er altfor dyre hvis du skal ha flere og uten sperre/lisens ber de om å bli kopiert. Jeg reiser landet rundt og trenger mange kart. Alta ene dagen, Bergen neste osv... Hytte 2 km fra svenskegrensa.

Når det gjelder trykkfølsomhet, har jeg bare erfaring fra Iphone. Den er ekkel i kraftig regn, med våt skjerm. Kun tynne tynne hansker kan brukes på skjermen. Vanlige skihansker, vindvotter ol fungerer ikke. Da brukes nesetipp eller tunga!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Finnes det her noen som er villig til å gi meg kopier av topografiske kart til Garmin?

Ønsker i første å dekke hele Gudbransdalen m/fjellområder.

Send gjerne en p.m.

Har sjekket litt på frikart, ser de fortsatt ikke har fått høydekurver.

Ser også ut til være veldig lite kartdetaljer, ser vanskelig for meg at disse kan bli særlig nyttige med det første.

Kunne selvfølgelig vært morro å delta i denne prosessen................men når kartene stort sett viser bare hovedveier og større vann synes det som en motsatt "nåla høystakken"oppgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmin Oregon 550, og synes den her helt knall!

Vil definitivt anbefale den. Den har en utrolig god touchscreen,

og er enkel å bruke for en nybegynner innen GPS, slik jeg er:)

De har den billig her: Garmin Oregon

Men du kan også få den enda billigere i fra utlandet, problemet da er at du ikke får garanti etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.