Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurrungane, forslag?


aida

Anbefalte innlegg

jeg beklager på forhånd at jeg tar litt mer av fjellforums plass. jeg prøver meg rett og slett på et nytt innlegg siden jeg har flere og mer konkrete spørsmål. vi har bestemt oss endelig for backpacking i syv dager i Hurrungane, og vi vil klatre - gå - se - oppleve mest mulig. problemet er at vi ikke tar med oss klatreutstyr dvs. stegjern, tau o.l., kun isøkser, og det begrenser utvalg av fjelltopper ytterligere. vi har nemlig fått lov til å ta kun 20 kg i bagasje med oss fra Kanada, så vi tar med oss kun det mest nødvendige, nemlig telt, soveposer, isøkser, fjellsko, filter o.l. jeg har følgende spørsmål til dere fjellvante:

1. hvordan er det med drikkevann i området?

2. hvilke topper er klatrebare uten tau/stegjern/hjelm i første uke i august, dvs. 'scrambling' steder/ topper

3. har noen gjort noe liknende i dette området, nemlig backpacket i syv dager, og hva er erfaringene?

4. vi blir stasjonert i Bergen, så hvilken rute er den beste, jeg mener hvorfra kan vi starte, evt. avslutte turen og komme oss tilbake til Bergen for å se mest mulig av den skjønne naturen?

5. vi er vant til å bruke 'scramble' - boken i Kanada, og rutene er som oftest tegnet inn på denne måten:

ObserRte.jpg

finnes det noen liknende bøker/ kart over fjelltopper i Hurrungane?

jeg fant linken til denne siden - http://www.scandinavianmountains.com/areas/01-hurrungane/index.htm - og den hjalp, men allikevel vil jeg høre mer fra dere som har vært og klatret i dette området. takker på forhånd til alle innspill, tips, forslag, info osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
så vi tar med oss kun det mest nødvendige, nemlig telt, soveposer, isøkser, fjellsko, filter o.l.

Filter? Til vann? Det trengs ikke i hurrungane...

1) Det er rikelig med drikkevann både i ringsdalen og sagastølsdalen.

2) En rekke av toppene er mulig mål, men de flotteste turene får dere om dere tar med stegjern og tau. Hurrungane er et typisk klatreområde.

3) ja en rekke ganger, Hurrungane er ett flott område, men ser det ikke som noe mål å dra dit uten tau, for meg er Hurrungane klatring.

4) Fra Turtagrø går det buss via sogndal til bergen.

5) Klatrefører for jotunheimen er vel det nærmeste dere kommer, den kan dere få kjøpt i sogndal, mens dere venter på bussen...

Er lettere å svare om du stiller enda mer konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filter? Til vann? Det trengs ikke i hurrungane...

1) Det er rikelig med drikkevann både i ringsdalen og sagastølsdalen.

2) En rekke av toppene er mulig mål, men de flotteste turene får dere om dere tar med stegjern og tau. Hurrungane er et typisk klatreområde.

3) ja en rekke ganger, Hurrungane er ett flott område, men ser det ikke som noe mål å dra dit uten tau, for meg er Hurrungane klatring.

4) Fra Turtagrø går det buss via sogndal til bergen.

5) Klatrefører for jotunheimen er vel det nærmeste dere kommer, den kan dere få kjøpt i sogndal, mens dere venter på bussen...

Er lettere å svare om du stiller enda mer konkrete spørsmål.

takker og bukker for dine svar. tro meg, spørsmålene mine er så konkrete som de kan være i denne fasen :cry:. som nevnt, vi kan virkelig ikke ta med stegjern og tau denne gangen, så vi er mest interessert i informasjon om konkrete fjelltopper som er klatrebare uten tau og stegjern, dvs. rene scrambles. visse fjelltopper vi klatret i BC som var beregnet for klatring med tau, klatret vi uten, så jeg er veldig interessert i om noen har konkrete erfaringer med visse fjelltopper i Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fleire av toppane rundt Hurrungane er flotte topper som ein kan gå på utan tau. Kanskje den finaste toppen her er Store AUstbotntind, og den er fin å gå på utan tau, dog litt luftig. Er egentlig rekna som lett klatring men ved lite snø er denne ein grei klyvetopp.

Har dåke bil, det er dårleg med rutebuss til turtagrø meg bekjent, går buss til Årdal og sogndal frå bergen. Ta evt kontak med turistinfo her

http://www.norway.com/directories/d_company.asp?lang=47&id=17051

Er mogleg å ta taxi frå Årdal og opp.

For andre toppar i området, sjå:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1497

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=144

http://www.westcoastpeaks.com/Norway/sognogfjordane.html

Er skrive masse masse om dei ulike toppane påwww då dette er eit svært mykje besøkt område. Søk på dette forumet etter dei ulike toppane eller generelt, så vil dke få masse info om dei ulike stadane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dåke bil, det er dårleg med rutebuss til turtagrø meg bekjent, går buss til Årdal og sogndal frå bergen.

Er der problemer med bussen til Turtagrø? Det skulle da være noget helt nyt. Når jeg har været på Turtagrø, har jeg ofte set bussen køre forbi, og iflg.

http://www.fjord1.no/

kører den endnu. Den bruger ca. 1:40-1:45 fra Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dyrehaugsryggen er jo en karamell med mye klyving hvor man vanligvis ikke trenger tau.

-Soleibotntraversen gåes av mange uten tau ved gode forhold, men er noe luftigere.

-En tur opp Nordre Skagadølstind og Skagadølsnebbet evt til V-skaret er fint mulig uten tau. Gir et god inntrykk av toppene innover Skagadøls- og Styggedalsryggen.

Se www.turtagro.no (web og vær) for snøforhold opp den lange ryggen til Nordre Skagadølstind til venstre i bildet.

-Stølsmaradalstind.

Evt kan du ringe turtagrø og høre om det går an å leie stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dyrehaugsryggen er jo en karamell med mye klyving hvor man vanligvis ikke trenger tau.

-Soleibotntraversen gåes av mange uten tau ved gode forhold, men er noe luftigere.

-En tur opp Nordre Skagadølstind og Skagadølsnebbet evt til V-skaret er fint mulig uten tau. Gir et god inntrykk av toppene innover Skagadøls- og Styggedalsryggen.

Se www.turtagro.no (web og vær) for snøforhold opp den lange ryggen til Nordre Skagadølstind til venstre i bildet.

-Stølsmaradalstind.

Evt kan du ringe turtagrø og høre om det går an å leie stegjern.

Ja St. Dyrhaugstind er lett. Gikk den med gutten min da han var 6år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølsmaradalstindane frå Murane er ein fin tur utan klatring og brevandring. Då får du også sett Austanbotntindane frå nært hold (berre 900 høgdemeter nedanfor :) ).

Her er det også stor sjanse for at du er åleine heile vegen, ettersom det er ein av minst besøkte toppane i Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk. nå ble jeg mye bedre kjent med området vi går til. alt er pakket, og vi er klar til Bergen, Stavanger og Hurrungane. takker for alle svar, innspill og info. kom gjerne med flere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk. nå ble jeg mye bedre kjent med området vi går til. alt er pakket, og vi er klar til Bergen, Stavanger og Hurrungane. takker for alle svar, innspill og info. kom gjerne med flere :wink:

Synes det blir litt tustelig for dere om dere tar bussen til Stavanger, ville satsa på Sogndal. Bergen-Sogndal-Turtagrø er reiseruta du skal bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt tustelig for dere om dere tar bussen til Stavanger, ville satsa på Sogndal. Bergen-Sogndal-Turtagrø er reiseruta du skal bruke...

takk for ditt svar. jeg mente at vi først skal besøke familien i Bergen, så skal vi til Stavanger, Lysefjord og 4444 trapper, så tilbake til Bergen for så å ta enten buss eller reise med båt til Sogndal. huh, som jeg gleder meg. håper bare på flott vær. jeg har allerede bedt Gaia om masse sol med lett bris og perfekte forhold ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.