Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem ved opptenning; Optimus Ranger 10


GHalvorsen

Anbefalte innlegg

Hei, dette blir min første post, men de siste månedene har jeg lest en del på sidene deres, hvilket jeg finner ytterst interessante og kunnskapsrike.

Uten videre introduksjon vil jeg gå over til temaet som vedrører et Optimus Ranger 10 kokeapparat med følgende komplikasjoner;

Når jeg prøver å fyre opp kokeapparatet etter nedenfor beskrevet fremgangsmåte, får jeg høye stikkflammer fra en skål i bunnen. Hvis det skulle være av interesse har lampeolje tidligere blitt anvendt til fyring, mens under mine siste forsøk har jeg utelukkende holdt meg til tennvæske. Hva opptenningsmetode angår, har jeg mine tvil om hvor vidt jeg utfører disse prosedyrer korrekt, ettersom instruksjonene på innsiden av lokket er sterkt forkullet.

Først pumper jeg opp tanken med en 10 - 15 pump, deretter vrir jeg ventilrattet ca. 5°ccw før jeg stenger det igjen, og antenner stoffet i skålen i bunnen for forvarming. Etter ca. 30 sek forvarming kveler jeg ilden og venter et par sekund. Så vrir jeg ventilrattet ca. 8°ccw og prøver å antenne ved å føre en fyrstikk ned til dysen.

Jeg har mange ganger fått apparatet til å brenne fint, men etter hvert blir skålen under dysen hvor tennvæsken kommer til så varm at den antennes. Jeg har til og med prøvd å absorbere ut brennbar væske fra denne ved hjelp av papir:S

Så, mitt spørsmål blir da;

Hva er korrekt fremgangsmåte ved opptenning av Optimus Ranger 10?

Hvordan kan jeg unngå at skålen under antennes, og utvikler seg til stikkflammer?

Jeg har ingen erfaring med kokeapparater fra før, så jeg må beklage hvis jeg spør dumt eller klossete, og på forhånd vil jeg med største takknemlighet takke for alle eventuelle svar!(=

- GHalvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg høres dette helt normalt ut (med forbehold om at jeg har forstått deg riktig). Flammene oppstår fordi den kraftige varmen fra munstykket gjør at forvarmingsvæsken som er igen fordamper raskt, med store flammer som resultat. Jeg spør meg om det er nødvendig å kvele forvarmimgsflammen? Det er riktig nok lenge siden jeg prøvde en Ranger, men på min Optimus Nova pleier jeg bare å åpne munstykket rett før forvarmingsflammen dør ut. Etter noen sekunder med høye flammer brenner den som regel som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar Anders:)

Jeg vet ikke om dette er normalt, men forvarmingsflammen dør ikke ut av seg selv. Den fortsetter bare å brenne. Derfor kveling.

Hvor lenge må jeg regne med at denne skal brenne? Og er det trygt å prøve å la den brenne ut naturlig m.t.p. væskebeholderen? Nå har denne en sikkerhetsventil vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptanning Ranger 10 og andre stillebrennere av typen Optimus/primus

Beskrivelse av Ranger:

Ranger 10 er utstyrt med tank og kasse som 8R, men med brenner fra 111C

Brennern yter 3-3,5Kw

Tanken rommer 1dl

Tanken ligger for nært brennern og har ikke varmeskjold. Dette medfører at brennern kun kan benytte parafin eller diesel.

;):D:!: Bensin på denne brennern er farlig :!::!::!:

1) Steng regulator, og pump trykk på tanken. Det holder med 5-10 på full tank

2) Fyll soritskåla med sprit. Det er en stor fordel om det er montert veke(glava) i skåla

3) Fyr på spritskåla og la det brenne helt ut

4) Åpne regulator og tenn fyr på brennern.

Det skal ALDRI brenne i spritskåla mens du fyrer denne typen brennere. Du risikerer "underbern" dvs at det tenner mellom dysa og brennern, med resultat at ytre brennerskall slår seg og må byttes.

Leting etter problemer:

Sjekk at dysa er strammet godt til. Lekkasjer her er et kjendt problem på alle stillebrennere, og C-brennern i særdelessett.

Sjekk for lekkasje på pakkboks/regulatorspindel.

Får du fortsatt ikke brennern til å brenne pent, så skift ytre brennerskall.

(Ps har to av denne, hvor av den ene er u-fyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Anders og Runegutt for rask og god hjelp! :D

Har nå prøvd å fyre primusen etter anbefalt fremgangsmåte fra deg Rune, og merket markant forbedring. Dessverre oppnår jeg ikke helt den blå ringen jeg hadde håpet på, men det kan være fordi jeg prøvde med tennvæske! Skal kjøpe parafin i morgen og oppdatere dere da :cry:

Forresten; noen som har noen tips angående rengjøring av disse?

Nok en gang, tusen takk for kjempegod, og ikke minst hurtig hjelp!

- G Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennveske er bortimot den beste parafinen du får.

Er ikke flammene blå, har du enten en lekkasje rundt dysa, eller mere sannsynlig, trenger du nitt yttre brennerskall.

Er du først i gang så kjøp indre også, Noen brennere er sære på indre skall.

Forsvarsbrukt selger deler i løsvekt

Dette trenger du, med delenummer

2180 Innerdeksel/brenner + Kr. 38,00

2183 Ytterdeksel/brenner + Kr. 85,00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et par bilder Rune!

Må beklage kvaliteten, men hadde ikke digitalkamera i nærheten så jeg måtte bruke mobilen:S

Som dere ser er ikke kokeapparatet i veldig god stand nå, men i god Halvorsen-ånd, skal jeg gjøre alt i min makt for å restaurere den til bortimot ny stand!:)

11078.jpg

Optimus Ranger 10 m/ futural

11079.jpg

Optimus Ranger 10

11080.jpg

Specs

11083.jpg

11084.jpg

11085.jpg

11088.jpg

11089.jpg

11090.jpg

11091.jpg

11092.jpg

11093.jpg

11094.jpg

11095.jpg

11110.jpg

11109.jpg

11111.jpg

11112.jpg

11113.jpg

11114.jpg

11115.jpg

11116.jpg

11117.jpg

11118.jpg

11097.jpg

11096.jpg

11098.jpg

11100.jpg

11099.jpg

11101.jpg

11102.jpg

11103.jpg

11104.jpg

11105.jpg

11106.jpg

11120.jpg

11119.jpg

Som man kan se, har instruksen i lokket svidd seg ved nødkveling. Jeg har planer om å utbedre feilen ved å pusse bort instruksen og behandle lakken under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av kokeapparatet under drift kommer Rune!

Var ute på en god tur i dag på vel en mil med hunden og fikk prøvd å varme hermetisk lapskaus på den(1). Fungerte supert.

Tror at noe av problemet har vert at jeg har forvarmet forlite. I dag tok jeg meg god tid til å forvarme, og med merkbart bedre resultater. Når den begynner å miste litt av piffen gir jeg den et par pump til og den holder koken videre :P

Må virkelig takke for hjelpen med kokeapparatet Rune. Optimusen var en bursdagsgave til far for nesten åtte år siden, og ble kun brukt ett par ganger før den ble satt på hylla. Der sto den urørt før jeg nå i senere tid fattet interesse for den selv, ettersom jeg har begynnt å gå litt lengre turer.

Ved litt aggressiv forvarming kan jeg høre at det siver ut gass, så den må strammes ett sted(2), men nå når jeg er blitt kjent med den klarer jeg å bruke den uten store komplikasjoner før jeg får utbedret feilene. I dag på fjellet fungerte den bl.a. smertefritt(=

1) Fikk den karakteristiske blå ringen nå:?

2) Jeg kommer tilbake til dette i en senere post, trolig i morgen:)

- GHalvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bilde en må da være en Standard 41 fra Høvik verk.

Gå av skaftet med en tube Autosol, og sett den i stua.

Eller, ta den med på tur. Er der mye gugge inni brennern, så fyll den med forgasserrens, pakk i plast og la stå over natta.

Så varmer du brennern til den er rød, med ei blåselampe eller noe sånn.

Mangler du rensenål, er gitarstreng 0,10 stål, helt supert.

Klipp av en bit, splitt ei fyrstikk, og lim biten fast i splitten med aralditt.

Rangern din starter bra, men så får du endel gult i flammen.

Muligens ei syk dyse, eller guffent drivstoff.

Du kan skylle tanken i sprit, og forsøke tennveske på tanken.

Ellers er Ranger vanskelig å få blå flamme på.

Egentlig en dustepatent, men den er uhyre søt.

Foretrekker 8R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde en må da være en Standard 41 fra Høvik verk.

Gå av skaftet med en tube Autosol, og sett den i stua.

Eller, ta den med på tur. Er der mye gugge inni brennern, så fyll den med forgasserrens, pakk i plast og la stå over natta.

Så varmer du brennern til den er rød, med ei blåselampe eller noe sånn.

Mangler du rensenål, er gitarstreng 0,10 stål, helt supert.

Klipp av en bit, splitt ei fyrstikk, og lim biten fast i splitten med aralditt.

Ok, skal prøve å få shina den opp neste gang jeg er der;) Mener det sto Optimus 900 på den, men er ikke sikker

Rangern din starter bra, men så får du endel gult i flammen.

Muligens ei syk dyse, eller guffent drivstoff.

Ja, la merke til det. Litt rart, da den pleier å brenne helt blått. Har kanskje noe med at jeg hadde mer en 3/4 drivstoff i tanken?

Du kan skylle tanken i sprit, og forsøke tennveske på tanken.

Ellers er Ranger vanskelig å få blå flamme på.

Egentlig en dustepatent, men den er uhyre søt.

Foretrekker 8R

Å? Hvordan er patenten dustete? Er det ikke bare en vanlig c-brenner med liten fueltank i kompakt innpakkning? Men hvis du mener det, er det i hvert fall bra du sier det!, for jeg planla å ta den med over hardangervidda=/

Og denne 8R, er det noe man får tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fannt en slik Opimus 10 liggende i boden hos mamma. Men ser at det ikke bare er å pumpe, åpne og fylle på. Hvordan får jeg brukt denne, og hva trenger jeg, parafin og?

Endring: noen sier at man skal ha sprit i skåla, vil det si at jeg skal ha litt parafin i skåle, fyra på, la skåla varmes opp for deretter å åpne krana og tenne på?

Hvor lenge brenner 1dl parafin på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll rødsprit i skåla og tenn på, når den har brent helt ut så åpner du ventilen slik at parafingassen siver ut og tenner brenneren oppe på brennerskallet (det er kuppelen med alle små hullene på). Men ikke tenn på der oppe før spriten er helt brent ut.

Regner med den fyrer i ca 45 minutter på full tank, men her får noen korrigere om de vet helt sikkert,,

Edit: Når jeg nå i ettertid leste om den på en nettside stod det at den brenner i 25 minutter med max effekt på full tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med primusen Viktor.

Denne brenneren har mye messing å varme opp, så det er viktig å gjøre som Rune sier, Bruk rødsprit i skåla (Nesten så den renner over) og la det brenne helt ut.

Det er også viktig å bruke rett drivstoff, Parafin er bra, lampolje kan være krise, noe lampeolje er primus.dødare, noe funker bra. Tennvæske er som regel idiellt, white spirit duger.

Du trenger altså 2 ulike drivstoff. Rødsprit til forvarming, og parafin el lign på tanken. Som Rune også har skrevet er bensin farlig på denne primussen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der viser seg nå at jeg fikk denne i konfirmasjonsgave, for 15 år siden, og at den faktisk er min hehe. Tror ikke den er brukt en eneste gang. Håper den gjør jobben til sommeren.

Noen spesielle kjeler/panner som anbefales for denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.