Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt/liggeunderlag, utenpå eller inni sekken?


snooze

Anbefalte innlegg

Ser på mange sekker at det ikke er feste for telt/liggeunderlag utenpå.

Har en gammel sekk jeg skal bytte ut og er vant med å henge dette under sekk evt på toppen/under lokket. Det ser ikke ut som det er praktisk på endel sekker, da det mangler remmer.

Hvordan løser dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg med "fullsize" liggeunderlag setter jeg det ned i sekken først, slik at det blir stående ut mot sekken. Så pakker jeg resten av sakene inni. Sekken beholder formen bedre, og liggeunderlaget beskytter til en viss grad innholdet. Er man litt nøye med å få rullet det skikkelig ut inni sekken tar det nesten ikke noe plass. Teltet har jeg i en kompresjonspose og ligger som regel øverst i sekken, siden det er det første som pakkes ut og det siste som pakkes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet har jeg i en kompresjonspose

Dette har jeg ikke prøvd. Er det mye å hente på å komprimere teltet?

Stengene pakkes vel for seg, da?

Eller takk for nye ideer på sekk-pakking.

Har en liten sekk (80-liter) der jeg trenger plassen innvendig for klær,mat og utstyr. Må vel dra på litt i volum/størrelse for å få alt nedi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg med "fullsize" liggeunderlag setter jeg det ned i sekken først, slik at det blir stående ut mot sekken. Så pakker jeg resten av sakene inni. Sekken beholder formen bedre, og liggeunderlaget beskytter til en viss grad innholdet. Er man litt nøye med å få rullet det skikkelig ut inni sekken tar det nesten ikke noe plass. Teltet har jeg i en kompresjonspose og ligger som regel øverst i sekken, siden det er det første som pakkes ut og det siste som pakkes ned.

Den pakkemåten var ny og må helt klart prøves en gang. :D Det blir ikke vanskelig å ta andre ting ut og inn av sekken da? Liggeunderlag er jo gjerne laget for å ikke skli, så jeg ser for meg strev både med å ta ut liggeunderlaget og annet innhold.

Selv foretrekker jeg å ha liggeunderlaget under sekken fordi det gjør det greit å ta det av f.eks. når man skal spise formiddagsmaten sin og bakken er våt eller full av snø. De fleste sekker har stadig utvendig feste til liggeunderlag og siden underlagene veier så lite er det neppe et problem å gjøre ad hoc-løsninger på minimalistiske sekker heller.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er litt å hente på å pakke teltet i en kompresjonspose. Stengene og pluggene komprimerer jeg ikke. :D Liggeunderlaget får bli i sekken til jeg er fremme ved teltplass. Som pauseunderlag/ dørmatte ved teltet m.m. har jeg ett halvt Jysk-underlag av den tynneste typen (lysegrønt, ca 6mm mener jeg å huske), det kan rulles, brettes eller bare krølles sammen. Om det blir vått og møkkete betyr ikke så mye siden jeg ikke tar det inn i teltet. Å få underlaget ut av sekken er ikke noe problem. Ta tak med begge hender og dra rett opp, innholdet blir igjen. Jeg foretrekker å pakke sekken på nytt før hver dagsetappe, så å få det ned igjen er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ukestur i fjor sommer fikk jeg plass til telt, liggeunderlag og sovepose i sekken - en 85 L Bergans på 7 år. Den takket for seg på den turen, så kjøpe meg Arc'teryx Bora 95 denne våren, får plass til alt og mer til i den, men enda er det greit å få festet evnt. liggeunderlag utenpå under de "nedre" strammestroppene. Det er også mange festemuligheter for remmer bak på sekken, samt at en kan feste mye på sidene.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det vel muligheter for å feste på noen ekstra remmer på de fleste sekker vel? Jeg bruker som regel et helt enkelt underlag i et slags skumplastmateriale. Fester det på undersiden av sekken. I tilfelle regn passer jeg selvfølgelig på at enden vender nedover. Er det rundt null slik at man risikerer at fuktighet kommer inn og senere fryser så har jeg oftest med meg et par engangs badehetter som jeg trer på tverrendene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær litt forsiktig med kompresjonstrekk til telt. Har ringt Helsport og Hilleberg og spurt hvorfor det ikke det ikke følger med til teltene, og svaret jeg fikk begge stedene var at glidelåsene kunne ta skade av komprimering. Vet ikke hvor stor sjangsen er eller om man kan får klabb med reklamasjon... Men uansett. Mine fem øre!

Ellers prakker jeg mitt Thermarest Z-Lite R inni sekken lengst vekk fra ryggen og soveposen i bånn. På den måten får jeg de tunge greiene nærmest mulig ryggen og midt på torsoen hvor det naturlige tyngdepunktet er. Jeg bruker en Osprey Aether 85. Om vinten hvor sekken er ganske full av dunjakke og sånt, henger jeg to Ridgerest på undersia. Jeg vet ikke helt hva Thermarest veier greiene sine på, for selv om de oppgir en Ridgerest til 400g så har jeg veid mine to til totalt 660g?

Ser ikke på meg selv som noen gramjeger, men om vekta går ned på grunnutrustninga så kan man enten bevege seg raskerer og lengre, eller ta med seg mer mat til samme vekt som man fra før av er vant med.

Men å få mest mulig inn i sekken tror jeg er et fint poeng. På den måten unngår man at greiene skraper borti alt mulig rart, og tyngdepunktet blir bedre jo nærmere kroppen alt kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

liggeunderlag blir alltid pakka utenpå sekken, vil a det tilgjengelig. Desverre er det blitt litt in hos enkelte produsenter å laga backpackersekker blotta for praktiske detaljer, som festereimer p¨å siden og under, i tillegg til nettinglommer.

Teltet stapper eg inn i sekken til slutt etter at eg har pakka ferdig sekken. Opner nedre luka, og stapper det inn, på denne måten får eg fylt opp ein del av tomromma som vert nede i sekken under pakking. I tillegg er det lett å få tak i ved utpakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.