Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal til Åndalsnes, vil på tur fra der i 3-4 dager


svenni84

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og madammen skal snart i til Åndalsnes på besøk til noen, tenkte da at siden jeg ikke er ofte i de trakter å benytte meg av muligheten for å vandre litt i fjellene deromkring. Vi har bil tilgjengelig så det går fint å evt kjøre til andre steder i nærheten. Men jeg har inntrykk av at det er mye opp og ned fra 0moh til toppen. Stemmer dette? (har vært på en del skitoppturer rundt isfjorden...)

Det vi evt kun tenkt oss er helst å gå hytte til hytte 3-4 dager, inkl noen topper. Telt er også en mulighet, men krever mer planlegging og bæring...

All hjelp mottas med takk, særlig tips til noen fine runder i dette området.

Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Jeg og madammen skal snart i til Åndalsnes på besøk til noen, tenkte da at siden jeg ikke er ofte i de trakter å benytte meg av muligheten for å vandre litt i fjellene deromkring. Vi har bil tilgjengelig så det går fint å evt kjøre til andre steder i nærheten. Men jeg har inntrykk av at det er mye opp og ned fra 0moh til toppen. Stemmer dette? (har vært på en del skitoppturer rundt isfjorden...)

Det vi evt kun tenkt oss er helst å gå hytte til hytte 3-4 dager, inkl noen topper. Telt er også en mulighet, men krever mer planlegging og bæring...

All hjelp mottas med takk, særlig tips til noen fine runder i dette området.

Sveinung

Fra Grövdal er det løype til Hoemsbu, som har strøm fra ett liten privat elverk. Fra Hoemskardet er det en lønnsom avstikker mot S og opp Nordeggen til Juratind (flott topp, med litt klyving på toppkrona).

I gamle dager var det ferje på Eikesdalsvatnet, men etter det er blitt vei på østsida er den vel blitt nedlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye mulig. Har fått tips om tur fra Måvassbu - Vasstindbu - Svartvassbu i samme området, skal vist være bra mtp toppmuligheter og.

Ellers har jeg begynt å snuse på mulighetene i Sunnmørsalpene, feks gå rundt på hyttene Pyttbua - Reindalssetre - Veltdalshytta og evt Torsbu. Har ikke kart, så det er litt stress å detaljplanlegge. Noen som har vært heromkring?

En annen ting som sikkert er bra saker er vel å henge rundt Patchellhytta og Velleseter, evt campe sjøl med telt. Slogen er jo der (har ikke vært der enda), og sikkert noen flere fine topper, daler man kan traske i.

Innspill tas framleis i mot med takk

mvh Sveinung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil gå fra hytte til hytte i nærheten av Åndalsnes, så har du minst 2 alternativer:

1: Hyttene til Molde og Romsdals Turistforening

Nord for Isfjorden kan en rundtur via en eller flere av hyttene Måsvassbu-Vasstindbu-Svartvassbu-Hoemsbu kombineres med toppturer i området. Feks til Juratind som Bjarne nevner, men vær obs på at mange foretrekker sikring på de øverste metrene. Sjekk hvilke hytter som er selvbetjent og ubetjent

2: Hyttene til aast i Tafjordfjella (rutekart)

Ved start fra nord kan en feks gå til Pyttbua og Veltdalshytta og med base i de ta toppturer til Puttegga (høyeste i M&R), Karitind, Tordsnose mfl.

En fin rundtur er å gå Pyttbua-Reindalseter-Veltdalshytta-Pyttbua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil kan en parkere på veien over Trollstigen, og finne fine campingsteder ikke langt fra veien. På 800 meters høyde er dermed mye spart for å nå toppene.

Min favoritt i området er Bispen, på 1400 meter, som tas fra turistsenteret på toppen på en times tid - rett opp eggen - om dere tåler litt luft under vingene og et par klyvepunkter med grad 2.

En dagstur inn i Trolltindene er også uforglemmelig, med f.eks Bruraskaret i Trollveggen, som mål - evt Store Trolltind.

Hytter har jeg mindre greie på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil kan en parkere på veien over Trollstigen, og finne fine campingsteder ikke langt fra veien. På 800 meters høyde er dermed mye spart for å nå toppene.

Min favoritt i området er Bispen, på 1400 meter, som tas fra turistsenteret på toppen på en times tid - rett opp eggen - om dere tåler litt luft under vingene og et par klyvepunkter med grad 2.

En dagstur inn i Trolltindene er også uforglemmelig, med f.eks Bruraskaret i Trollveggen, som mål - evt Store Trolltind.

Hytter har jeg mindre greie på...

Ja, Bispen er lett — har vært der mange ganger fra Stigröra, og Kongen fra skaret til Bispen.

Også Finnan (1786m) er et alternativ; tas lett av østryggen mellom breene :wink:

Har gjennom mange år ligget på: http://aandalsnesvandrerhjem.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv Måsvassbu->Vasstindbu->Svartvassbu for snaut to uker siden, og kan varmt anbefale denne turen! Relativt lettgått terreng, med variert natur. Ruta går vel litt utenom de helt store toppene i området, så om toppturer er målet må man muligens belage seg på å trekke litt vekk fra den merkede stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.