Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg på innlandsfiske?


virrma

Anbefalte innlegg

Et av målene mine med sommeren er å bli litt bedre til å fiske. Det betyr i første omgang at jeg faktisk må prøve. :D Jeg har arvet både fiskestenger og sneller som visstnok er av grei kvalitetet, og en masse sluker/spinnere/hva det nå er. I sommer skal vi padle kano i Dalsland en liten uke. Jeg ser for meg at det kan være greit å ha "noe" hengende ute mens vi padler, og at det også kan være ok å kaste litt fra land. I følge guiden jeg har kjøpt er det mye fisk der, med gjedde, mort og abbor som de vanligste, men også ørret og laks og mye annet. Etter padleturen skal vi på Hardangervidda. Jeg vet ikke hvor enda, men det blir sikkert i nærheten av et vann. Der er det vel ørret som gjelder?

Er det noen som kan tenke seg å gi meg en veldig enkel innføring i hva jeg bør ta med meg? Gode nybegynnertips i alle varianter er svært velkomne, i fjor ble det lite fisking fordi jeg ble for forvirret til å komme i gang.

Jeg har også med meg datteren min på 2,5. Hun er veldig opptatt av at hun vil fiske, men klarer ikke å verken kaste eller sveive. Er det noe poeng å la henne prøve litt med dupp? Andre forslag for å få henne involvert og beholde entusiasmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei

Kommer sikkert mange gode tips her etterhvert, men jeg kan komme med noen jeg håper vil fungere

Fra kano

Det er supert å fiske fra kano! Du kan jo henge hva du vil etter den, men jeg vil anbefale en wobbler (en fiskeimitasjon med en liten skje foran). Se etter f.eks merket Rapala neste gang du er i butikken så skjønner du nok hva jeg mener. Kjøper du en flytende variant så vil den stige opp til overflaten hvis dere stopper å padle så slipper du bryet med at den setter seg i bunn. Det går for all del fint å henge en sluk/spinner bak også men du vil merke at disse tvinner hovedsena en del mer

Abbor biter jo på mye, men små sluker/spinnere er bra samt en dupp med mark heller ikke er dumt. Tror kanskje dupp/mark etter abboren er tingen for å få små barn engasjert i fiske da det er lett samt at sjansen for å få fisk er stor :D

Vil du prøve etter gjedda så kan det være lurt å enten ha en litt tykkere sene som fortom eller rett og slett knyte på en ferdig stålfortom

Hardangervidda

Jeg har aldri vært der men ser for meg at det er ørret som gjelder. Ta med en lett stang og et utvalg av sluker/spinnere. Denne tråden inneholder mange gode tips: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17241 Ville også tatt med en dupp som det er mulig å kaste langt med samt noen fluer du kan knyte på den (evt en krok med mark)

Generelle tips

Ta med håv!

Ta med et par sluker/spinnere ekstra

Ta med ekstra snøre (gjerne i litt forskjellig tykkelse)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Hov hadde jeg ikke tenkt på en gang, men jeg lurer på om det ikke står en sammen med resten av utstyret. Går det an å se om en wobbler er av den flytende typen? Har flere i et slukskrin, ser jeg, men aner ikke om de flyter. Hvor store sluker/spinnere/wobblere bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske lette selv om de er synkende, så den sikreste måten vil være å teste de i en vask eller bøtte med vann :wink:

Hvor store du skal ta med er et vanskelig spm ... jeg har fått stor fisk på små sluker og omvendt! Ta med litt av hvert hvis du har plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også med meg datteren min på 2,5. Hun er veldig opptatt av at hun vil fiske, men klarer ikke å verken kaste eller sveive. Er det noe poeng å la henne prøve litt med dupp? Andre forslag for å få henne involvert og beholde entusiasmen?

Jeg har hatt med poden på turer i marka med og uten fiskestang fra han var 2-3 år. Fiske har han alltid vært opptatt av og til og begynne med så fant han seg en pinne som han sto og lekte med i vannkanten, om du spurte hva han gjorde så var svaret alltid, han fisket.

I år er han blitt 4 og har fått egen fiskestang, men kaste og sveive er ikke noe han helt mestrer enda. Har satt å en liten fiskeimitasjon og klippet av krokene slik at han kan "fiske" på egne premisser uten å være til fare for seg selv aller andre som er med. Håper han kommer til å lære seg å kaste etterhvert, men det viktigste syntes jeg er at han har det gøy. Fiske eller ikke fiske, er det ikke gøy blir det ikke flere turer.

Lag en pinne med snøre og dupp eller en form for sluk/jigg eller liknende men klipp kroken om du ikke vil kjøpe en egen stang til henne. Jeg tror ihvertfall at det skader ikke om de små får egen stang (kjøpt eller pinne) og kan leke at de fisker, tror det gir økt interesse i den aldersgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Den metoden vi alltid bruker på barn for å vekke fiskegleden er stang, snøre, makkongel og makk.

Finn en elv/bekk hvor det er småørret (røye) og fisk i vei.

Enkelt og genialt, og er det fisk så er sjangsen stor for å få.

Eldstejenta vår fikk masse fisk på dette viset i fjor, da var hun 4 år.

Trenger ikke nødvendigvis snelle på stanga, men fordel med litt lengde på stanga, minimum 7 fot.

Som guttunger brukte vi bjørkekvister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vekke en fiskeentusiasme hos små er det viktig med fangst. Finn et åbbortjern og bruk gjerne mark som jeg mener er nevnt lenger oppi tråden her. Med dupp er det mere spennende, men jeg er av den oppfatning av at en får mere åbbor om en fisker på bånn, da åbboren er en utpreget bunnfisk, selv om det jager pelagisk i sommertiden, men de store borrene er pelagiske, men slike vekker en ikke entusiasmen til knøtter med.

Når det gjelder tips til agn vil jeg valgt et som beveget seg mye. Sluk etter ørret på denne tiden av året, nja... personlig synes jeg de klassske slukene som favoritt, toby, lill-öringen, lille auren o.l er for døde, for dårlig bevegelse. Det finnes en sluk som heter Tasmanian Devil (Loftys Cobra) som er veldig god etter ørret, har selv fisk på over 5kg på denne. Apex er også en sluk som ikke behøver veldig mye fart for å friste ørreten, for jeg antar du ikke skal padle i 14 knop? Sterke fargekombinasjoner som grønn/gul og med sorte prikker er dødens for ørreten i sommerhalvåret. Jo kaldere vann jo svakere farger... I den norske fjellheim og brevann er blått helt klart kongen. I mørke fungerer sort best, og i solskinn er blankt bra. Men du vil ha flere arter en bare ørret og i Dalsland kan en jo komme borti mange predatorer, etter gjedde og åbbor er små bomberwobblere kjempebra, rapala fanger fisk, men syns den har feil vrikkende gange. Tomic er en klassiker som tar alt fra Ørret til Åbbor. Jeg ville IKKE satset på gjedde om jeg hadde ei jente på 2.5kg med meg i en kano da det kan forekomme uhell. For å være garantert åbbor kaster du ut en jig (gummimark) slipper denne en 10-15 meter bak båten og tro meg, er det åbbor der biter den. Fine farger her er hvit samt sort, se på stanga di hvilken vektklasse den er klassifisert for og velg da tyngde på jigghode ut fra dette, merk at om stanga kan brukes opp til 60 gram og det er 2 meter dypt der du padler betyr ikke dette at du velger et joghode på 60 gram, men 10-15 er passe størrelse til åbbor.

Et lite men når det gjelder hardangervidda... der oppe kan faktisk favoritt sluken fungere, menjeg ville heller satset på apex/tassie i farge blå hvis vannet er kaldere en 10 grader da disse har en fantastisk gange selv i forholdsvis lav hastighet og går ikke rett gjennom vannet som en torpedo.

apex312.jpg

3" Apex bør blyes noe ned da dette er en kjempelett sluk.

PLO.jpg

Bomber15A klassisk ørretfarge

Tomic398_150.jpg

Tomic 4" Classic 398 fanger alt av rovfisk på sommern

9564_1lo.jpg

Tassie = killer

eagle-claw.jpgbilder%5C150%5CJ5L-OR.jpg

Jighode og jiggkropp... garantist for åbbor

I dalsland ville jeg primært valgt jigg, på hardangervidda ville jeg prøvd både tassie, tomic og apex. En ørret på 0,5kg tar lett en sluk på 10-12cm! For du har med kano dit opp også? Apex kan fungere som kastesluk også, men da må du lage et tackle med et litt tungt søkke, det bør være en stanglengde fra bly og til sluk.

Blyparavan.jpg

med denne så senker du sluken under dorging 1-4 meter avhengig av hvor fort du dorger, kan gi deg en aha opplevelse

Skitt fiske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips: Det svakeste punktet på snøret er alltid knuten. Mange drar til knuten med tørt snøre. Det er gjort tester som viser at bruddstyrken svekkes mye hvis knuten strammes tørt. En smart sak er å putte knuten i munnen (eller vannet) før den dras til. Med vått snøre blir ikke knuten svekket.

Noen legger i tillegg en dråpe lynlim på knuten, men det synes jeg er unødvendig. I løpet av ei fiskeøkt kutter jeg snøreenden flere ganger og lager ny knute for å slippe å miste fisk (og sluker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.