Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpinsele


Busken

Anbefalte innlegg

Sjekk:

http://www.oslosportslager.no/produkt/xlh-95-alpin-sele-5215.aspx

Denne alpinselen har to små "hull" til å tre klatretauet gjennom for å knyte åttetallsknute og klatre. Disse kan også brukes til karabiner ved rapell eller standplass. Så far so good.

Siden den ikke har noen sentralløkke, får man en utfordring ved standplass da man gjerne skulle ha sikret seg i standplass samtidig som tauet er knyttet inn. Man kan selvsagt ta ut tauet, men dette er unødig tungvint hvis man skal klatre videre. Det er trangt å ha både tau og skrukarabiner gjennom hullene.

1) Kan man bruke løkka på klatretauet som sentralløkke?

2) Andre som har betraktninger / erfaringer med slike lettvektsseler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er disse alpinselene ubehagelige å bruke til klatring. Da det er lite eller ingen polstring på hoftebeltet og lårløkker. Et vanlig argument er at man ikke henger i tauet så ofte ved alpinklatring. Men når du får fyllt opp utstyrsløkkene med kiler, friends, ekspresser og annet isenkram, blir det uansett ubehaglig pga vekten.

Jeg har en Black Diamond alpinsele som jeg kun bruker på brevandring, der man sjelden behøver å ha med seg masse stasj. Der kommer den til sin rett, med lav vekt og lite volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du får fyllt opp utstyrsløkkene med kiler, friends, ekspresser og annet isenkram, blir det uansett ubehaglig pga vekten.

Jeg merket dette da jeg prøvde den sist helg, ja. Utstyret holdt på å dra selen over hofta. Løsningen ble å henge julepynten i slynger på skrå over brystet. Har man sekk med utstyrsløkker, vil den komme til sin rett her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spm 2:

Jeg har en sånn sele og bruker den ikke der jeg VET det ikke blir klatring med flere taulengder. Derimot brukes den til skiturer over breer og til turer der det muligens er behov for en rappell eller to. Dette er sånne turer der man normalt hadde droppet alt av seler og sikringsutstyr - eksempelvis på Smørstabbbreen og Kolåstind. Men har man en lettvektssele tar man den med.

Poenget er å ha den på seg på breen selv om man ikke er bundet i tau. Faller man ned i en sprekk er det MYE lettere å bli reddet opp når man allerede har en sele på seg. Siden denne veier ingenting er terskelen for å ha den med/på mye lavere enn ellers.

Jeg kjøpte den opprinnelig til en tur til Pamir der vi ikke visste hva slags forhold vi ville møte på fjellet, men at det ihvertfall var et brefall som måtte forseres. Alternativet hadde vært å ta med en sele som veier 3-400 gram mer og som knapt nok hadde blitt brukt.

Det er to løkker foran og jeg pleier å ha en skrukarabin gjennom begge og dermed holde dem samlet. Skrukarabineren kan for så vidt til nød fungere som en slags sentralløkke, men noe god løsning er det ikke. Jeg vil altså ikke anbefale den til ordinær klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fest deg i standplassen med tauet du allerede er knytt inn i, dobbel halvstikk i en skrukarabiner (enkelt å justere lengden med en hånd) som er klippet i powerpointet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk:

http://www.oslosportslager.no/produkt/xlh-95-alpin-sele-5215.aspx

Denne alpinselen har to små "hull" til å tre klatretauet gjennom for å knyte åttetallsknute og klatre. Disse kan også brukes til karabiner ved rapell eller standplass. Så far so good.

Siden den ikke har noen sentralløkke, får man en utfordring ved standplass da man gjerne skulle ha sikret seg i standplass samtidig som tauet er knyttet inn. Man kan selvsagt ta ut tauet, men dette er unødig tungvint hvis man skal klatre videre. Det er trangt å ha både tau og skrukarabiner gjennom hullene.

1) Kan man bruke løkka på klatretauet som sentralløkke?

2) Andre som har betraktninger / erfaringer med slike lettvektsseler?

svaret på spm 1 er ja. var ganske vanlig før i verden så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

respons på de to siste svarene:

knadne: om man bruker løkka som dannes av åttetallsknuten som sentralløkke vil man med stor sannsynlighet komme til å tverrbelaste knuten. dvs at de to endene som stikker ut av knuten, møtes og danner løkka vil dras i hver sin retning. slik belastning tåler åttetall dårlig! (av samme grunn skal man aldri skjøte to tau med åttetallsknute for rapell...) tverrbelastning av en dårlig knytt åttetall har ved tester visstnok vist at knuten begynner å vrenge seg ved en belastning på 30 kilo... i dette tilfellet betyr vrenging faktisk at knuten kan "rulle av seg selv"...

derfor synes jeg det høres ut som en dårlig idé å bruke denne løkka som ei sentralløkke, selv om det har blitt gjort før.

Kristian_IV: helt riktig, men det man bør huske på er at dobbelt halvstikk helst bare skal bruke til personforankring, spesielt om man bruker halvtau! om du bruker halvtau kan du f eks legge en overhåndsknute på det ene tauet, litt lenger en strengt tatt nødvendig, og regulere lengden med et dobbelt halvstikk på den andre. dette er spesielt viktig om du sikrer noen på led, da et halvtau med dbl halvstikk er for lite om leder faller før første mellomforankring. dette kan man selvsagt omgå ved å legge første mellomforankring i sentralpunktet på standplass. når man sikrer annenmann med en føringsbrems (BD ATC Guide, Petzl Reverson el. l i "guidemodus"), som henger direkte i sentralpunktet på standplass er det selvsagt nok å feste seg selv med et dobbelt halvstikk...

forøvrig tror jeg selen kan være kurant som alpinsele, et alpinrack er jo gjerne vesentlig slankere enn et støterack...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knadne: om man bruker løkka som dannes av åttetallsknuten som sentralløkke vil man med stor sannsynlighet komme til å tverrbelaste knuten. dvs at de to endene som stikker ut av knuten, møtes og danner løkka vil dras i hver sin retning. slik belastning tåler åttetall dårlig! (av samme grunn skal man aldri skjøte to tau med åttetallsknute for rapell...) tverrbelastning av en dårlig knytt åttetall har ved tester visstnok vist at knuten begynner å vrenge seg ved en belastning på 30 kilo... i dette tilfellet betyr vrenging faktisk at knuten kan "rulle av seg selv"...

derfor synes jeg det høres ut som en dårlig idé å bruke denne løkka som ei sentralløkke, selv om det har blitt gjort før.

quote]

Du har jo selvfølgelig et poeng, men om faren er reel er jeg ikke så sikker på, skal ikke så mye til å unngå tverstilling av knuten. Og er det egentlig så mange andre alternativer? Hvis man først skal ha i en biner.

Man skal ikke mer en få år tilbake i klatreliteraturen for å finne illustrasjoner der dette er anbefalt.

Vrenging ved rapell er jo en kjent sak, men da blir det jo litt mer rykk og napp i tauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det egentlig så mange andre alternativer? Hvis man først skal ha i en biner.

Prøvde å sette en kortslynge (10cm som finnes i ekspress-slyngene) fra karabineren i selen til ny karabiner med taubrems. Funket ok, men taubremsen ble litt langt unna kroppen så det ble litt klønete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også i de situasjonene hvor det er viktigst å holde kontroll på noe sånt, at det er vanskeligst å holde kontroll på det...

et alternativ, om man absolutt må ha en sentralløkke, kan jo være å binde en med dobbel fiskeknute av et tau a la slike innbindingstau man bruker for å kombinere sittesele og brystsele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er også i de situasjonene hvor det er viktigst å holde kontroll på noe sånt, at det er vanskeligst å holde kontroll på det...

et alternativ, om man absolutt må ha en sentralløkke, kan jo være å binde en med dobbel fiskeknute av et tau a la slike innbindingstau man bruker for å kombinere sittesele og brystsele?

men da får man jo tau mot tau, som jo heller ikke er helt bra. Da går jeg heller for en godt stramma åttetalsknute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jeg har vært litt unøyaktig. jeg mente å knyte en innbindingsløkke for bruk med karabinere, tredd parallellt med innbindingen av klatretau.

ja det er jo selvfølgelig en mulighet, men da er jo litt av poenget med den ultralette selen vekke. om man må ha med noe ekstra, lurer på hva produsenten selv sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.