Gå til innhold
  • Bli medlem

Glittertind i August


madsog

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kommer snart hjem fra et lengre opphold i utlandet og har i den forbindelse planlagt en fjelltur i jotunheimen. Jeg lurer derfor paa hvordan forholdene er for aa bestige Glittertind i aug. og hva man eventuelt maa ha med seg av utstyr. Fint om dere kan gi meg ruteforslag og tips om eventuelle overnattingsmuligheter i omraadet.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Amelie sier. Glitterheim er enklest. Spesielt med sykkel. Du kan ha med egen eller benytte selvbetjent sykkelleie ved parkeringen. Fra Glitterheim er det drøyt 1000 høydemeter, relativt greit fordelt og lettgått. Helt øverst kan toppfonna være noe isete og under spesielt vanskelige forhold anbefales brodder/stegjern, ev. i kombinasjon med isøks. Hytta har alltid oppdatert informasjon om forholdene på toppen i hovedsesongen.

Fra Spiterstulen er det en del lenger sammenlignet med Glitterheimsiden, dersom man benytter sykkel inn, men til gjengjeld slipper man ev. styret med sykkel. Oppstigningen fra Spiterstulsiden er også en del brattere (bratt steinur).

En fin todagersvariant er å gå fra Spiterstulen over Glittertinden til Glitterheim dag 1 og så gå over Ryggjehøe (umerket) eller Skautflye (merket) dag 2. Alt. bytte om dagene dersom været tilsier Glittertinden dag 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin todagersvariant er å gå fra Spiterstulen over Glittertinden til Glitterheim dag 1 og så gå over Ryggjehøe (umerket) eller Skautflye (merket) dag 2. Alt. bytte om dagene dersom været tilsier Glittertinden dag 2.

Er det tydelig sti over Ryggjehøe selv om det ikke er noen merking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur oppom Ryggehø i august i fjor. Hadde planlagt rundturen Glitterheim - Glittertind - Glitter Rundhø - Ryggehø - Glittertind, men snudde på Glittertind pga. tåke. Men på vei ned letnet det, og jeg rakk en tur opp på Ryggehø. Det er ingen sti opp dit, men som det sies er det lett å finne veien i klarvær. Morsom topp å bestige der den ligger som et ubåtskrog. Nydelig utsikt mot toppene ved Veobreen.

Var for øvrig på Veobretind dagen før. Denne toppen kan vel ikke lenger kalles en nunatak da det nå er en bar rygg mellom Veobretind og topp 2264 m rett sydøst for Veoskaret. Jeg visste at det samme dag var en gjeng som skulle på Veobrehesten, og tok noen bilder på måfå med tele fra Veobretind. Stor og gledelig var overraskelsen da jeg fikk lastet bildene over på pc og studert de nærmere, da hadde jeg sannelig fanget turfølget like under toppen med en person sittende overskrevs på hesten.

post-4585-133474635867_thumb.jpg

post-4585-133474635905_thumb.jpg

post-4585-133474635937_thumb.jpg

post-4585-13347463597_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.