Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundt Hardangerjøkulen


Tolli75

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg og en kompis planlegger for tiden neste tur og har lenge hatt lyst til å ta runden rundt Hardangerjøkulen.

Min plan foreløpig er; Finse-Rembesdalseter-Kjeldebu-Finse(mot klokka). Vistnok ganske lange og krevende dagsetapper...

Vi har ikke bestemt oss for om vi skal bruke DNT-hyttene eller kanskje dele opp etappene litt og ligge i telt.

Håper noen har lyst til å dele erfaringer og kanskje noen tips om rute og bra leirplasser osv.

Hilsen Thorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei alle sammen :wink:

Jeg og en kompis planlegger for tiden neste tur og har lenge hatt lyst til å ta runden rundt Hardangerjøkulen.

Min plan foreløpig er; Finse-Rembesdalseter-Kjeldebu-Finse(mot klokka). Vistnok ganske lange og krevende dagsetapper...

Vi har ikke bestemt meg for om vi skal bruke DNT-hyttene eller kanskje dele opp etappene litt og ligge i telt.

Håper noen har lyst til å dele erfaringer og kanskje noen tips om rute og bra leirplasser osv.

Hilsen Thorleif

Jag rundade Jøkulen förr året, motsols. Första lägret var en fin plats strax före Rembesdalseter; den senare platsen är vid en grå slammig

sjö och inte så vacker. Det andra lägret var vid Leirbotn; kolla bilderna på

http://www.huthyfs.com/nor08/nor08.html

Jag gick inte hela vägen runt, utan vek av mot Krækkja, se bild. Speciellt den tredje etappen innehöll flera vad.

Tält är en självklarhet på en fjälltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :wink:

Jeg og en kompis planlegger for tiden neste tur og har lenge hatt lyst til å ta runden rundt Hardangerjøkulen.

Min plan foreløpig er; Finse-Rembesdalseter-Kjeldebu-Finse(mot klokka). Vistnok ganske lange og krevende dagsetapper...

Vi har ikke bestemt meg for om vi skal bruke DNT-hyttene eller kanskje dele opp etappene litt og ligge i telt.

Håper noen har lyst til å dele erfaringer og kanskje noen tips om rute og bra leirplasser osv.

Hilsen Thorleif

Jag rundade Jøkulen förr året, motsols. Första lägret var en fin plats strax före Rembesdalseter; den senare platsen är vid en grå slammig

sjö och inte så vacker. Det andra lägret minns jag inte namnet på, men kolla bilderna på

http://www.huthyfs.com/nor08/nor08.html

Jag gick inte hela vägen runt, utan vek av mot Krækkja. Speciellt den tredje etappen innehöll flera vad.

Tält är en självklarhet på en fjälltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag avslutade själv med att gå Krækkja-Tuva-Geilo de sista 1 1/2 dagarna av 5. Måste dock säga att Krækkja-Tuva är den

tråkigaste sträcka jag överhuvudtaget gått i norska fjällen. Tuva-Geilo var bättre, men med ett sådant virrvarr av stigar,

en del på kartan, en del inte.

att jagfick studera kart och kompass rätt noga för att komma rätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips å er avslutte turen på haugastøl i stedet for finse, siden det er flere og bedre fiskevann i retning haugastøl enn finse :P

PS! rembesdalsseter er blant mine favoritter av setre/hytter, tror ikke du blir så skuffet heller

god tur :?

Jeg er ikke enig i det. Turen på østsiden av Jøkulen er fin! Bra fiske i Langavatn og Finsbergvatn, men her er det et eget fiskekort for Simadalen sameie eller noe sånt. Selges i Eidfjord. Jeg har fått fin fisk i Midtnutvatnet også. Også en nydelig tur over Helveteshorgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meg og min kone gikk finse-krækja-kjeldebu-rembesdalsseter-finse i fjor sommer (slutten av juli). Dette blir omtrent din tur bare motsatt vei. Eg vil absolutt anbefale turen på det varmeste! Er som du skriver selv lange dagsetapper viss du er avhengig av hyttene, anbefalingen min er å gå med telt å ta dagene som de kommer. Finse-rembesdalsseter er nok etappen med mest snø. Satser du på å gå denne på en dag ville eg startet tidlig. Opp fra rembesdalen mot kjeldebu er tung i begynnelse, en steinur som eg aldri har sett maken til, pass på å følg merket løype der. På denne etappen får du se rembesdalsråki som er en arm fra jøkulen som er ett fantastisk skue. Kjeldebu-finse gikk ikkje eg men her også vil du nok møte på en del snø. På slutten av denne etappen vil du se finsehytta nærmere 3 timer før du faktisk er fremme.

Ser at noen skriver om vading av elver, men viss du følger stiene til turistforeningen så vadet vi bare over en elv når vi gikk og da rakk vannet oss bare til litt over ankelen. Dette var mellom rembesdalen og kjeldebu. Ellers er det to eller tre elver som passerers ved å hoppe fra stein til stein.

Ting som overrasket meg på turen var at det var vanskelig å finne leirplasser, men langt i fra umulig på grunn av all steinen som naturlig nok er på vidden samt at den delen av vidden som du er tenkte å gå er veldig kupert.

Fiskekort til samtlige vann du kan tenkes å gå forbi på denne turen får du kjøpt på Finse.

Meg og min kone er ikke veldig fjellvante men vi klarte fint å gå denne turen så det er langt fra noen uoverkommelig tur du planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan snøforholdene på østsiden av Jøkulen er nå? Så fra flyet at det fremdeles er mye is høyt i terrenget, men fikk ikke sett innover Vidda, vi fløy for langt ute..

Stort sett bart, enkelte snøleier! (selvsagt mest i nord-hellende leier)

Jeg har ikke vært helt øst, men har god utsikt bortover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1980 gik jeg Hardangerjøkelen rundt mod uret med min søster. Vi var kørt med tog fra Oslo om formiddagen og ankom til Finse om eftermiddagen. Vi begyndte at gå mod Rembesdalseter. Første lejrplads har nok været op mod Dyrhaugene, men det husker jeg ikke så præcis - det er jo ganske mange år siden. Næste dag fortsatte vi sydover forbi Rembesdalseter. Vi holdt ikke ruten mod Kjeldebu (eller var det stadig Instestølen, der lå der dengang? - nu neddæmmet - de arbejdede i hvert fald på udbygningen af Sysenvatnet). Vi gik udenfor stierne tættere på jøkelen. Næste lejrplads blev ved et lille vand syd for jøkelen. Næste dag fortsatte vi østover, men da vi kom til smeltevandsudløbet fra Vestre Leirbotnskåki måtte vi opgive at krydse her. Uden stegjern var det heller ikke aktuelt at udnytte isen til at passere oven om udløbet. Vi måtte derfor langt sydpå igen. Jeg husker ikke, om vi måtte helt ned til broen, hvor ruten mellem Finse og Kjeldebu krydser Leiro ret neden for Øyane. Derefter fulgte vi ruten mod Finse, til vi igen slog lejr ved bækken fra Øvre (1172) til Nedre (1136) Skåltjørn med udsigt mod Austre Leirbotnskåki. Næste dag kunne vi godt have gået til Finse, men vi valgte alligevel at slå lejr kort før vi var fremme. Vi tog den sidste overnatning på fjeldet, og næste morgen gik vi til stationen og tog formiddagstoget tilbage til Oslo. Vi have brugt ca. 3½ dag effektivt med tung oppakning incl. nogle timer til at gå sydover fra Vestre Leirbotnskåki til broen (?) over Leiro. Med let oppakning og brug af hytter bør det ikke været noget problem at gå Finse - Rembesdalseter - Kjeldebu - Finse på 3 dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som konkret jämförelse hade jag mat för 7 dagar kvar i säcken, så den kan ha vägt c:a 14 kg. Jag gick som sagt inte hela vägen runt,

utan svängde trejde dagen söderut vid Hansbu, c:a 3 km från Finse till läger vid Finnsbergsvatnet, säkert dubbla det avståndet.

Så packning och tält är verkligen inte hinder för att klara turen på 3 dagar.

Det är förstås vanskligt att lämna leden i ett så vattenrikt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger

Selv var jeg var en liten tur i fjellet 16. til 17. Juli, og gikk ruta Haugastøl-Krækkja-Finse.

Området fra Krækkja til Finse er utrolig flott variert turterreng med massevis av vann og bekkefar.

Det var lite snø igjen, og det som var igjen var hardt og fint å gå på.

Gleder meg nå til å ta runden rundt Jøkulen.

Siste pausen før Finse satt jeg å så på et taulag som kom ned ved Blåisen.

Det ga meg ideen om at det hadde vært kult å gå over isen istedet for rundt til Rembesdalseter.

Vi har ingen breerfaring. Så, er det noen som vet om det organiseres turer over breen, ev. hvor en kan henvende seg?

Thorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de beste å kontakte er Jøklagutane,

Jeg fikk ikke opp hjemmesiden deres, men her er kontaktinfo.

http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/joeklagutane_as/1961832438.htm

På mobilnr kommer man til Kjell Magne. (Vet ikke etternavnet, men kjenner han og kona her fra Finse)

Det er Jøklagutane som arrangerer alle breturene til Blåisen, og de vet sikkert om sikre traseer og eventuelt guidede turer tvers over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.