Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske klær på tur


ah

Anbefalte innlegg

Hei, for å slippe å ha med alt for mye klær på fjelltur (spare vekt og plass) kom jeg til å tenke på muligheten for å vaske klærne på tur.

Men, hva slags vaskemiddel er da best å bruke?? Jeg har ikke så mye tro på vanlig vaskepulver, men har ikke mye erfaring med håndvask, verken hjemme eller ute. Takker for tips og triks!

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en vanntett pakkepose som jeg bruker som vaskemaskin. Legger i klærne, har i litt Bio-tex, fyller på vann og lukker posen. Er det sol legger jeg den i solen, så får jeg vasket i 40 graders vann siden posen er sort.. Bare å riste og rulle på posen innimellom. Strålende vaskemaskin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev:

Jeg har en vanntett pakkepose som jeg bruker som vaskemaskin. Legger i klærne, har i litt Bio-tex, fyller på vann og lukker posen. Er det sol legger jeg den i solen, så får jeg vasket i 40 graders vann siden posen er sort.. Bare å riste og rulle på posen innimellom. Strålende vaskemaskin.

Enkelt og genialt, Lompa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en tur nettopp. Teltet lå i sola, og våknet på morgenen og min truse i synt/polyester var svett for å si det mildt. Hadde leir rett at med en liten foss. Skyllet den bare i vannet og tørket på berget. Funket supert.

Takk for tipset Lompa. Det hørtes veldig smart ut.

Vil forøvrig sterkt anbefale Icebreakers t-skjorte i ull. Suveren til sommerbruk. Tørker sinnsykt raskt, og tar til seg minimalt - om ikke ingen lukt. Når man svetter ved forflytning, tørker skjorta på 10min når man setter seg og tar en pause. Eneste minus er prisen på ca 600kr - men verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet lå i sola, og våknet på morgenen og min truse i synt/polyester var svett for å si det mildt.

Vil forøvrig sterkt anbefale Icebreakers t-skjorte i ull. Suveren til sommerbruk. Tørker sinnsykt raskt, og tar til seg minimalt - om ikke ingen lukt. Når man svetter ved forflytning, tørker skjorta på 10min når man setter seg og tar en pause. Eneste minus er prisen på ca 600kr - men verdt det.

En liten digresjon, men alt jeg har kjøpt av plastikkundertøy (bavac etc) har hatt en egen lapp der det står at tøyet ikke er egnet til å sove i. Ull er supergreit på tur, men har en tendens til å tåle litt mindre slitasje enn superundertøyet i syntet. Men til gjengjeld lukter det ikke like fort vondt.

Jeg kjøpte en dusj-pose fra Sea-to-Summit i forfjor. Den har gleden av å fungere som vanntett pakkpose, vaskemaskin og dusj på tur. Og for dem som måtte lure på hvorfor jeg ikke bare slenger meg selv i vannet i stedet for å dusje, så er det fordi jeg har epilepsi og ikke skal bade alene uten å øke faren for å dø betraktelig. Dessuten er det deilig med en varm dusj fremfor 2 grader varmt (kaldt?) smeltevann :wink:

På såpesiden bruker jeg enten Biotex eller PackSoap til klærne. Ulla tåler å vaskes med annet enn Milo en gang i blant, selv om relamen vil ha oss til å tro noe annet. Fordelen med PackSoap er at den kan brukes til kroppsvask og oppvask også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener sea to summit også har en packsoap, en såpe som visstnok skal fungere på kropp, kopp og kar.. høres litt kårni ut spør du meg

Hvorfor kårni? Ren såpe kan brukes til alt. Spør du mormoren din eller en eller annen godt oppi årene vil de sikkert fortelle om den gang de brukte Sunlight til alt (dvs Sunlight i fast form, ikke oppvaskmiddelet) Husker selv at det var den eneste såpen som fantes på hytta til morfar i min barndom på midten av 70-tallet. Null problem, selvom håret kunne bli litt snodig etter en stund :P Sunlight kan fremdeles kjøpes i noen dagligvarebutikker, og er helt klart det billigste alternativet. Kutt et stykke i tre og du har såpe i 2 uker på tur...

Men den er ikke tilsatt kunstig blomsterduft, så noen vil kanskje tro at ting ikke blir like rent av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om handysize finnes andre steder en Byporten på Oslo S, men der har de i hvertfall svanemerket reisesåpe, også til tekstil, som kan brukes i kaldt vann. De har også en såpe som kan brukes i saltvann. Ullklær trenger ofte kun å luftes godt for å friske seg opp, mens syntet kan trenge en vask....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 100-150 ml Milo holder i lange baner for 1-2 ukers tur for min del. Dersom jeg går hytte-til-hytte bruker jeg ei bøtte fra hytta. Litt milo + lunket vann + klærne opp i 5-10 min + knaing og påfølgende skylling i nærmeste bekk funker strålende.

Dersom man benytter telt fungerer alt som holder på vann (pakkeposer, plastposer etc.) strålende med samme oppskrift.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunlight og Ull er tull :D

Nylonvask er tingen. Fungerer udmerket til tøy og kopper, samt briller.

Stort pluss for at man slipper den syke lukten av Milo.

Ellers kan man vaske det meste i Zalo.

Liten huskeregel: Syntet kan vaskes med alt, men ull kan bare vaskes med syntetisk, ellers tover den seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort pluss for at man slipper den syke lukten av Milo.

Hvite miloflasker er uten parfyme, og er trolig tingen for deg. Rosa miloflasker er for menn som gjerne går med myke, rosa ullgensere og parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosa ullgenser hørtes kult ut spør du meg :D

Hvor ble det av den esken med pastelfargede klær fra 80-tallet...? Opp på loftet og lete :D

Og til deg Runegutt: Sunlight og ull funker fint på tur. Har brukt det selv. Nylonvask er heller ingen dum idé, men jeg har aldri forsøkt å vaske meg selv med det, sånn for å slippe å ha med mer enn en såpe på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler, Zalo er brukbart til det meste.

Det er sterk fettløsende og som bilmann bruker jeg det ofte, også i dusjen om nødvendig.

Selvfølgelig er det veldig uttørrende og kan med fordel tynnes ut for vask av mer ømtålige kroppsdeler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle engang lakkere en bil som hadde stått parkert under ei bjørk i lengre tid. Jeg klarte ikke å få rengjort den med tynner en gang. Zalo fikset biffen. :!: Jeg bruker ikke Zalo i håret hvis jeg ikke vil at det skal kjennes ut som halm. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango, grunnen til at Salo fjernet ting som ikke lot seg fjerne med tynner kommer av at Salo inneholder noe som heter ensymer. Det gjør ikke tynner. Ensymene finnes også i spytt og har den egenskapen at de bryter ned biologiske stoffer. Hvis du f.eks. søler litt blåbærsyltetøy på et hvitt klesplagg så blir det en rød flekk. Ha på litt spytt eller vaskemiddel med ensymer så vil du se at flekken blir blå. Ensymene ødelegger / bryter ned de røde fargestoffene først.

Spytt har vi jo alltid med på tur så hva er problemet.

Men fra spøk til revolver. Vask på tur burde være veldig enkelt. Syntetiske plagg kan skylles i rent vann rett etter bruk. Dette burde være nok hvis det bare dreier seg om svette. Ulltøy trenger ikke vaskes ved vanlig bruk. Det holder i dagevis uten å lukte eller virke skittent. Skulle det derimot bli nødvendig så tåler dagens ull ganske mye så lenge vi snakker om håndvask, men biotex er faktisk ullets verste fiende. Bruk vanlid såpe, milo eller lignende.

(Jeg blir alltid litt mistenksom når det dukker opp folk på fjellet som lukter såpe eller parfyme :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet ut effekten av Salo, og det kan faktisk se ut som at den er rent "kjemisk" sammensatt selv om mange av stoffene vel må sies å være naturlige forbindelser. Den bryter effektivt ned overflatespenningen i vann men endrer ikke fargestoffene i den grad om f.eks. Jiff sin blå vindusspray. Etter å ha mekket gammel bil i noen timer finnes det ikke noe som er så effektivt som Salo til å fjerne olje fra hendene med. Dette skulle vel også tilsi at det ligger en god del kjemi bak dette produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.