Gå til innhold
  • Bli medlem

vandre i Europa neste sommer


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser kunne tenkt oss å forsøke noe annet enn norsk natur neste sommer. Har langt i fra opplevd alt Norge har å tilby, men tanken om å rusle i et annet land er fristende.

Vi er fjellvante, men ingen breerfaring eller lignende, Alpene som vi gjerne kunne tenkt oss sklir vel fort bort da gitt. Uansett åpen for det meste, men hytter er ikke nødvendig. Må være mulig å slå opp telt og ha med hund, fiskevann er heller ikke å forakte. Denne turen som alle andre turer går jeg for å slippe unna alt mas og tjas, altså gjerne et sted for man slipper å treffe alt for mange mennesker.

Jeg trenger ingen ruter, kanskje mer et/flere forslag til utgangspunkt. Vi snakket kun løst om dette når vi var på vidda over en kaffetår, så her er det mest for å høste inspirasjon.

Tenker 15-30 dager. Er en person som liker å ta livet med ro, drar ut for å finne roa. Derfor liker jeg å gå i behagelig tempo og ikke sette urealistiske mål for turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

De britiske oyer. Spesielt Wales, Irland og Skottland. Finere natur enn Skottland finnes det ikke.

Men Korsika, Las Palmas, spesielt Madeira, Sardinia og Sicilia burde utforskes paa nettet forst. Jeg tror innlegget til Julia over traff innertier med det forslaget. Det er meget sannsynlig at du finner ditt personlige paradis i Korsika og/eller de andre oyene i Middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på fottur i pyreneene i fjør høst. Gikk fra Henday ved atlanterhavskysten med kurs for middelhavet. Gr 10 følger stort sett spanskegrensa og går helt over til middelhaet. Hele turen tar ca 45-50 dager. Jeg gikk 13 dagsetapper. Denne løy6pa går ned til småbyer hver dag hvor det finnes overnatting ligbnede turistforeninghytter og noen hoteller og noen campinplasser. Går man inn i spania holder løypa seg mer i fjellet og man slipper opp og ned hver dag. Når det gjelder fisking er det noe begrenset sett med norske øyne.

Korsika har jeg også besøkt og kan anbefales. Ikke vært på lenger tur men en dagsture opp på over 2000 meter ble det.

Begge steder gjelder det at juli og august er det svært mye trafikk. Jeg gikk pyreneene i første halvdel av september og da var det svært lite trafikk.

Har skaffet meg noen turbøker så gi et pip så kan jeg skaffe nettadresser eller mer tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Må være mulig å slå opp telt og ha med hund, fiskevann er heller ikke å forakte. Denne turen som alle andre turer går jeg for å slippe unna alt mas og tjas, altså gjerne et sted for man slipper å treffe alt for mange mennesker.

Jeg trenger ingen ruter, kanskje mer et/flere forslag til utgangspunkt.

Tenker 15-30 dager. Er en person som liker å ta livet med ro, drar ut for å finne roa.

Jeg har klipt ut og sitert de punktene som jeg forstår du synes er viktig. Og med det utgangspunktet virker det helt umulig å dra sørover på kontinentet, tvert imot vil jeg si at Norge er det absolutt beste landet i Europa dersom du ikke vil fire på kravene. De andre landene i Europa som kan være aktuelle er i prioritert rekkefølge: Sverige, Russland og Finland. Dessuten vil du antagelig kunne dra til Skottland.

Er det ikke ganske mye forberedelser som skal til for å ta med en hund utenlands - ikke minst karantene etter hjemkomst :?:

Jeg ville foreslått nord-Sverige. Der er det lite folk og enda mindre tjas og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske mye forberedelser som skal til for å ta med en hund utenlands - ikke minst karantene etter hjemkomst :)

Det er det dessverre slutt på. En sprøyte eller to, så kan du i hvertfall ta med hunden til/fra land som Italia og Spania. England har muligens strengere regler fortsatt? Hva som gjelder til Russland, Tyrkia osv. vet jeg ikke.

Om alle var ansvarsfulle kunne dette bli regnet som en dårlig regelendring. Nå er det en katastrofeendring, fordi nå kommer det garantert mange hunder hit hvert eneste år som har sykdommer. Tidligere kunne man varsle myndigheter og få avlivet utenlandske hunder (da var i prinsipp alle ulovlig innført), nå er sansynligheten stor for at det er lovlig innførsel, noe som gjør terskelen for å varsle veldig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.