Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen med barn


børt-erik

Anbefalte innlegg

Planlegger tur med familien til Jotunheimen i slutten av juli/begynnlesen av august. Del en er Galdhøpiggen med junior (12) pluss kammerat (14), sambo og jr jr og jr jr jr får holde base-camp denne dagen. Er det noe vi bør være obs på?

Del 2 kan være hyttetur (DNT selvbetjent) med hele hurven - og her trenger vi tips. Rekkevidden vår er ikke enorm - men jr jr (5) klarer 10-15 km om dagen i ikke alt for tungt terreng. Jr jr jr må nok i bæremeisen deler av turen uansett. Ser for meg en tur på 2-4 dager. Viktigste kriterium er at turen er overkommelig for de minste. Ikke alt for tett trafikk er en fordel, men kanskje et umulig kriterium på disse kanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei børt-erik !

Del 1 av din tur (Galdhøpiggen)bør være helt uproblematisk.

Del 2 kan du ta i Huldreheimen (Gausdal Vestfjell - Jotunheimens forgård - kjært barn har mange navn som det heter) Der finner du flere selvbetjeningshytter. I Jotunheimen er det bare en, Olavsbu, og den bør du holde deg borte fra om sommeren og spesielt når du har med småbarn på turen.

Sydover fra Rondane finner du også flere selvbetjeningshytter i rimelig avstand fra hverandre og fra sivilisasjonen.

Du finner forøvrig alt du trenger å vite om hytter og rutemuligheter på www.turistforeningen.no

Husk !

Små barn som trenger bleieskift og spesielle sovetider (og steder) bør etter min mening, og mange andres, ikke tas med på selvbetjeningshytter.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei børt-erik !

Husk !

Små barn som trenger bleieskift og spesielle sovetider (og steder) bør etter min mening, og mange andres, ikke tas med på selvbetjeningshytter.

God tur !

Hvorfor ikke? Det er etter min mening en perfekt måte og introdusere fjellivet og fjellinteressen på! Og som foreldre går det ann og legge seg sammen med små barn til de sovner.

Ellers så er jeg enig i turforslaget om Huldreheimen eller sydover fra Rondane. Selv med små barn som trenger bleieskift :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er selvfølgelig en glimrende ide å se seg om utenfor selve Jotunheimen - og bilavstanden fra utgangspunktet vårt er vel neppe avskrekkende. Jeg har surret litt rundt på Turistforeningens turplanlegger, men har ikke helt oversikten. Om noen er lokalkjent - og kommer med andre gode forslag, så er det fint.

Utgangspunktene våre er start på Otta - videre til Tr.heim - og så skal vi innom Juvass/Galdhøpiggen - og en hyttetur på 1-3 overnattinger.

Når det gjelder små barn på Turistforeningens hytter, så skjønner jeg ikke helt hvorfor de ikke bør være med. Er det hensyn til andre hyttegjester du tenker på, eller barnas ve og vel?

Guttene har vært med på hytteturer, i pulk og bæremeis, fra omkring året. Bleieskift og soving kan foregå utenfor hjemmet. Jeg har aldri opplevd at andre hytttegjester har latt seg sjenere av unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei børt-erik !

Små barn som bruker bleier har ingen glede av å henge i en bæremeis og slitne vandrere liker ikke å bli hysjet på fordi småen skal sove midt på dagen på et rom hvor ingen andre får komme inn og forstyrre søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man skal ta med barn i fjellet !! .. det er allerede her interessen for friluftslivet starter. Selv ble jeg tatt med på denne måten fra tidlig alder og er evig takknemlig for det. !!

Når du nevner Jotunheimen og Selvbetjeningshytter så finnes det som sagt en : - Olavsbu. Enkelte vet kanskje at turistforeninges selvbetjeningshytter har endel enkeltrom (ofte 2 el 4 senger) som er forbeholdt barnefamilier og pensjonister. I de travleste mnd. på sommeren er det hyttevakter på selvbetj.hyttene, og an av primæroppgavene deres er å sørge for at denne romfordelingen går i orden. En litt rutinert hyttevakt spør gjerne de første som kommer om de vet om det kommer flere fra samme sted.

Et ikke uvanlig senario er de 3-4 kompisene i 30 åra som "løper" til neste hytte for å sikre seg et rom.. for så å måtte flytte inn på sovesalen når småbarnsfamiliene kommer utpå ettermiddagen. Sånn er regelen, så dere med småbarn kan ta turen med ro og ikke stresse.. :-)

Så, kom til Olavsbu.. ( Er selv hyttevakt der i uke 31&32 ) fortell gjerne folk som går forbi deg (eller snakker med på hytta kvelden i forveien) hvor dere skal og be de orientere hyttevakten om å holde av et rom til dere. :-)

God tur.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lorryboyen !

Situasjonen er nok i realiteten dessverre ikke så idyllisk som du beskriver fra din tid som barn og som hyttevakt på Olavsbu.

Det er nok heller, jevnt over, slik at hyttevertene /-vaktene IKKE flytter noen fra et rom til et annet når det senere på dagen kommer eldre og familier med barn. Jeg er nå en godt voksen mann og har opplevd det mange ganger. (Jeg har vært på ca 80% av samtlige turistforeningshytter i Norge fra Haukeliseter til Troms). På Storhøliseter (DNT) for to år siden ble jeg bestemt bedt om å holde meg borte fra et rom hvor det lå en baby og sov mitt på dagen.

Bleiebarn har definitivt ingen glede av en tur i meis gjennom Jotunheimen. Jeg kan ikke skjønne at foreldrene kan mene det.

Min sønn gikk sin første tur i Jotunheimen da han var 4 år, fra Gjendebu til Eidsbugarden. Vi brukte 8 timer på en 4-timers tur og kom derfor sent fram og fikk overnatte i et uthus nedenfor veien ved Den glade vandrer. I dag husker han ingen ting fra den turen.

Senere har han ,som 10-12-åring, sammen med sin far, vært på flere turer ,sommer og vinter, og som 14-åring vært på flere topper og gått sammen med kamerater i Jotunheimen (bl.a.Olavsbu) og på bre. Men det er en annen skål. Det er nok imidlertid IKKE turen fra Gjendebu til Eidsbugarden som 4-åringg som ga ham inspirasjen til disse turene for den husker han som nevnt ingenting fra.

Mitt råd til barneforeldre er: Vent med hytte-til-hytte-tur til barna er så store at de kan innordne seg livet på en turisthytte.

Reglene/instruksene (dersom de finnes) om å gi prioritet til eldre og barnefamilier blir definitivt ikke fulgt av hyttevaker/-verter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage

Reglene/instruksene (dersom de finnes) om å gi prioritet til eldre og barnefamilier blir definitivt ikke fulgt av hyttevaker/-verter.

Og det er synd .. men det skal sies at de besøkende også kan bruke sunn fornuft og rydde vei for de som virkelig har behov for det.

Tror alle kan være enig om at det fort kan bli litt utrivelig stemning om en barnefamilie med barn i ung alder blir kastet inn på sovesalen.

Jeg vil tro at spm. om barna får noe ut av det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har liten erfaringer med turisforeningshytter i Sør-Norge, men denne diskusjonen overrasker meg litt. På Turistfoerningshytter i Nord-Norge har jeg aldri opplevd det som problem å ha med barn - og jeg har aldri opplevd det som problematisk at andre har med barn (når jeg har vært barnløs på tur og støtt på andre familier).

Minstemann er 3 år - har stor glede av å gå på tur, men er ikke rask på foten - og av hensyn til mer rastløse deler av turfølget må han i bæremeisen av og til.

Den som begrenser rekkeviden er 5 åringen. Han går gjerne et godt stykke - men det tar tid, og det er selvfølglig ingen fornuft i å legge opp til for lange dagsetapper. Av hensyn til de to som er større vil vi gjerne gå noen turer med litt strekk i - og ikke bare dagsturer fra veinære hytter.

Forslaget om Huldreheimen ser interssant ut - kanskje Storhøliseter / Storkelvbu fra Espedalen er noe for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du går inn på hjemmesidene til Gausdal fjellstyre, så finner du mer informasjon, både om åpne buer man kan benytte, samt utleiehytter i området Gausdal vestfjell og nordover mot Storhøliseter som du nevner. I dette området er det mange buer/hytter som kan benyttes utover tilbudet fra DnT.

http://www.gausdal-fjellstyre.org. I dette området er det også mange fine fiskevann, og en relativt snill natur.

God tur med barna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei børt erik !

Jeg ser nå at den minste poden din er 3 år. Ja, det kan vel gå bra i godt vær uten alt for lange turer.

Det jeg syns er dumt er å ta med bleiebarn i bæremeis. Jeg har truffet flere. Vi som er voksne og anstendige mennesker ønsker ikke å trenge ut småbarn fra et rom. 3-åringer og eldre er OK.

Det er riktig som ovenfor nevnt at Gausdal Vestfjell har flere åpne hytter som alle kan ta inn i og hvor du er velkommen. Men du må ha med all den maten du trenger.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis ikke enkelt å være ung idag!

Først må man lære å gå og prate, så får man beskjed om å sitte stille og holde kjeft :)

> Flott at DNT prioriterer å legge barnefamilier på egne rom syns jeg, for gnagere holder faen meg mer lèven enn utskjelt ungdom!

> Mitt spm er; Er det egentlig ikke "småbarns-foreldre-ego" å ta med skrikende bleiebarn på DNT-hytte?

> Velger å tro foreldre selv vil realisere eget ego, mèr enn ønske om å tilføre 2åringen fjellfølelse og tilnærming til naturen.

Skal overhodet ikke ta alle småbarnsforeldre under èn kam, men finnes det egentlig større egoister enn gjennomsnittssmåbarnsforeldre?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Espedalen Fjellstue den heter montro. Her går det en fin fin tur blandt annet opp til Storkvelvbu. Knallfiskevann og gode muligheter for å fiske samt ta en rest ca midt mellom. Ganske bratt i begynnelsen opp fra Fjellstuen, men et par timer opp er det knall for småtasser på 5 år å sprade rundt. Ca midt mellom Fjellstuen og Storkvelvbua har man et lite vann, men kommer ikke på hva det heter da det er litt rot hvor jeg har kartene mine osv nå, men ved dette vannet er det fin fint å sette opp telt evt og det er bra med ørret i vannet. 3-4hk. Storkvelvbua kan en lese om her

http://www.turistforeningen.no/cabin.php?ca_id=112

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dacron og børt-erik !

Jeg gikk denne ruten for 2 år siden og det var skikkelig tungt å komme opp på fjellet fra Espedalen. Jeg vil definitivt ikke gå der med en 3-åring.

Turer i Huldreheimen med barn kan etter min mening, mest hensiktsmessig starte fra Liomseter eller på et sted på veien til/fra Valdres. Ulempen med Liomseter (betjent DNT) er at det er ganske langt å kjøre inn dit fra fylkesveien til/fra Valdres

Fra fylkesveien nærmere Valdres er det flere steder ganske kort å gå inn til en selvbetjent DNT-hytte eller en almenningsbu.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Mitt spm er; Er det egentlig ikke "småbarns-foreldre-ego" å ta med skrikende bleiebarn på DNT-hytte?

> Velger å tro foreldre selv vil realisere eget ego, mèr enn ønske om å tilføre 2åringen fjellfølelse og tilnærming til naturen.

Snuppa mi er 2,5 og har enda til gode å overnatte på turistforeningshytte. Derimot har hun temmelig mange netter i telt, og vi er nettopp tilbake fra en tur i Børgefjell.

Generelt er friluftsliv viktig for meg, og en viktig ting jeg ønsker å introdusere henne til. Jeg legger opp turene våre slik at vi begge skal få mest mulig igjen for det. Som regel betyr det at vi lager en basecamp og går dagsturer. Turene tilpasses ofte så jeg går mest når hun sover, og hun får rikelig tid til å "fiske", kaste stein, klatre eller hva det nå er som er dagens aktivitet og går selv så langt hun vil eller orker. Samtidig så hevder faktisk jeg min "rett" til en litt mer skikkelig tur innimellom. I løpet av sommerferien blir det gjerne en dag eller to der jeg prioriterer lengre tur, og der hun dermed blir litt mer pasivisert på min rygg. Jeg tror hun har godt av en fornøyd mamma, og denne mammaen trenger å få lufte seg innimellom. Selvsagt blir det pauser, selvsagt kommer hun ned, og selvsagt prater og synger jeg etter beste evne. Jeg kan ikke se at dette skal være noe værre en en dag i bil, og det er det da mange som opplever i løpet av ferien uten at foreldrene blir kalt egoister av den grunn.

Om hun husker disse turene når hun blir 10? Sikkert ikke, det er vel ikke mange som husker mye fra de var to-tre år? Jeg tror likevel ikke det er verdiløst, vi koser oss i alle fall og får masse kvalitetstid sammen, jobber med felles prosjekter (hun setter for eksempel sammen teltstengene når vi skal slå opp telt). Ikke har jeg tenkt å slutte å dra på tur med henne heller, og hun har helt tydelig en opplevelse av at dette er en arena hun mestrer. Det er ikke så dumt grunnlag å bygge videre på det?

For øvrig har denne tråden tatt fra meg all lyst til å dra på DnT-hytte på lange tider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på en tankegang lenger oppi her som tilsier at man ikke trenger å la barn gå i fjellet før de når puberteten og dermed kan huske alle turene.

Hvis man følger denne rekken kan man sette spørsmål på om det er lurt å la en 2 åring sykle med støttehjul, eller om det er noe poeng med skole for 6 åringer, eller er det igrunnen snakk om trening og utvikling av en grunnmur man bygger sine senere kunnskaper og erfaringer på? Det tror jeg, derfor liker jeg å ha med små barn på tur, selv om de ikke er mine. På samme måte som min far gjorde, lærer jeg andre små å fiske og sette pris på naturen, om de er 3 eller 13 år spiller ingen rolle, de beste fiskeminnene vil de sannsynligvis uansett få i voksen alder- men kun hvis forrige generasjon gav de grunnmuren å bygge friluftslivet sitt på.

Stå på foreldre!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på en tankegang lenger oppi her som tilsier at man ikke trenger å la barn gå i fjellet før de når puberteten og dermed kan huske alle turene.:P

Isåfall misforstår du meg totalt Fjellbukken. Regner med det var mitt "satt på spissen-innlegg" du siktet til(?)

Tror det er svært få her inne de siste årene som har vært særlig klarere på viktigheten med å komme ut i aktivitet, unge som eldre, uansett fjelltur eller golf osv...

Men; er det virkelig nødvendig å dra til DNT hytter med smågnagere??

DNT har jo ihvertfall forstått problematikken, iom at småbarnsfam forsøkes å legges på enerom. Sålenge det lar seg gjøre.

Om det er festende og utskjelt ungdom eller skrikende gnagere som lager helvete og holder folk våken gjennom natta, er etter mitt syn likegyldig!

Ungdommen kan man be holde kjeft eller sparke ut.

Gnagern med foreldre hadde jammen skapt spalteplass såfremt de ble sparket ut.

Driter egentlig ikke foreldre i andre da, sålenge mor, far og snuppa får turen sin?

Småbarnsfamilier er det mange av og de er en ressurssterk gruppe.

Desverre lever noen av de i en egen verden, hvor omgivelsene er dem knekkende likegyldig.

Virrma; noe godt kom jo ut av denne tråden da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellbukken og viirma !

Har dere ikke fulgt med på hva denne tråden egentlig handler om eller er det et bevisst forsøk på å avspore debatten.

Det er vel ingen som mener at barn må nå puberteten før de får bli med til fjells og det er vel heller ingen som bryr seg om hva viirma foretar seg alene med sin datter i eget telt. Vi har vel de fleste slike historier å fortelle som det viirma beretter om og som hun tydeligvis er meget stolt av. Det er imidlertid ikke særlig originalt eller noe spesielt interessant for denne tråden det du forteller.

Tråden dreier seg om bleiebarn som trenger ro og plass og derfor ødelegger for andre vandrere spesielt på overfylte selvbetjeningshytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neidda Håvard, det var Brage sin innstilling jeg reagerte på.

Flott at du reagerer med misnøye når folk kommenterer på den retningen du selv legger debatten på Brage, hvis vi skal holde det til bleiebarn og hytteliv så ser jeg at du nevner slitne vandrere og barn som trenger ro og fred som en konflikt, men etter min erfaring så trenger begge parter ro og fred, så hva er igrunnen problemet? Vårt samfunn, og samtlige andre som fungerer noenlunde, er basert på prinsippet "å være hensynsfull ovenfor sine medmennesker" og hvis man skal jage småbarnsforeldre bort fra fjellet til barna er halvt voksne og ikke lenger sover midt på dagen så går fjellkulturen i feil retning.

Hvis det var en gammel mann som trengte hvile midt på dagen, hadde du blitt like irritert da? Vi kan jo starte en ny tråd om hvorvidt gamle folk har noe i fjellet å gjøre... :D

Forøvrig handler denne tråden ikke om bleiebarn og ukultur blant fjellfolk, den handler om tips til rutevalg, spesialregler på aktuelle hytter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har lest hele tråden, og satte jeg pris på Håvards oppklarende svar. Jeg har ikke hengt her lenge nok til å ha satt meg inn i hva alle står for, og for meg er det et viktig skille mellom nei til barn på tur og nei til barn på tur som andre må ta hensyn til/plages av. :D Det siste kan jeg godt leve med.

Mitt innlegg kom fordi jeg ikke klarte å skille mellom disse to synspunktene i enkelte tidligere innlegg. Jeg reagerte på det jeg oppfattet som kritikk av å ta med små barn/bleiebarn på tur generelt (a la at barn ikke har glede av å henge i bæremeis, at de likevel ikke husker det når de blir større og at det mest handler om foreldreegoet). Jeg beklager jeg skrev for mye om mine erfaringer og at det framstår som skryt og avsporinger og innrømmer selvsagt at det har veldig lite med DnT-hytter å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en misstanke om at det er en en del hva jeg vil kalle salongfotturiser på FF som ikke i særlig grad har opplevd overfylte selvbetjeningshytter med bleiebarn som opptar et helt rom midt på dagen fordi småen skal sove.

I en slik situasjon er det bare tøv å snakke om å ta gjensidig hensyn.

Jeg syns det er flott at foreldre tar med barna på fottur fra de er små og lenge før de når pubertetsalder. Men så lenge de bruker bleier og definitivt ikke aner hva de er med på så bør de slippe å henge i en bæremeis i flere timer og altså ikke ta inn på selvbetjeningshytter

Takk for meg !

God tur, med eller uten bleiebarn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en misstanke om at det er en en del hva jeg vil kalle salongfotturiser på FF som ikke i særlig grad har opplevd overfylte selvbetjeningshytter med bleiebarn som opptar et helt rom midt på dagen fordi småen skal sove.

I en slik situasjon er det bare tøv å snakke om å ta gjensidig hensyn.

Nå ble jeg nysgjerrig... hvorfor var det et irritasjonsmoment for deg at dette rommet var okkupert midt på dagen? Det ville hjulpet om du kunne beskrive litt mer i detalj om hvorfor dette var et problem, og hva du mener denne familien burde gjort.

For all del - jeg har full forståelse for at også voksne har et fullt legitimt behov for å trekke seg tilbake, alene eller sammen med sine turkompiser. Spesielt hvis turisthytta er overfylt.

Sånn ellers vil jeg vil tro at presset på soveplasser og soverom er MINST midt på dagen. De fleste ivrige DNT-brukere ønsker nok å være ute på tur på det tidspunktet, med mindre været gjør det vanskelig.

Og ja - småbarnsforeldre, meg selv inkludert, er totalt hensynsløse når det gjelder å få oppfylt sine barns primærbehov. Etter hvert blir heldigvis de fleste foreldre langt mer fleksible når det gjelder hvor fastlagte rutinene skal være og hvilke løsninger som godtas. Barn er også forskjellige, nummer en som ettåring ble totalt rebelsk hvis han ikke fikk sovet sin tilmålte drøye time midt på dagen, nummer to ble bare ørlite grann smågretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger tur med familien til Jotunheimen i slutten av juli/begynnlesen av august. Del en er Galdhøpiggen med junior (12) pluss kammerat (14), sambo og jr jr og jr jr jr får holde base-camp denne dagen. Er det noe vi bør være obs på?

Del 2 kan være hyttetur (DNT selvbetjent) med hele hurven - og her trenger vi tips. Rekkevidden vår er ikke enorm - men jr jr (5) klarer 10-15 km om dagen i ikke alt for tungt terreng. Jr jr jr må nok i bæremeisen deler av turen uansett. Ser for meg en tur på 2-4 dager. Viktigste kriterium er at turen er overkommelig for de minste. Ikke alt for tett trafikk er en fordel, men kanskje et umulig kriterium på disse kanter?

Hei Fjellbukken !

Denne tråden gjelder de spørsmål som børt-erik stiller. Det er disse spørsmålene jeg har kommentert. Jeg har sakt at det bør være uproblematsik for ham og de to største guttene å komme opp å Galdhøpiggen. Jeg har videre advart mot bleiebarn i bæremeis og anbefalt Huldreheimen som et bedre alternativ for en førstetur enn Jotunheimen. Jeg kan ikke se at du for ditt vedkommende har bidratt med ett eneste tip som kan gi børt-erik noen rettledning om hva han bør tenke på og planlegge for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på mengden med plass du tillot deg å disponere til å utrykke din misnøye med bleiebarn i fjellheimen, og svarte på det. Du startet off-topic i tråden helt på egenhånd og Jotunheimen har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg ikke kan noe om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellbukken !

Når du nå innrømmer at du ikke har noe greie på Jotunheimen så syns jeg vel at du kanskje kunne ha avstått fra å delta i diskusjonen. Hvis børt-erik nå er fornøyd med de opplysningene han har fått, så kan jeg godt fortsette off-topic med mine synspunkyer på bleiebarn i bæremeis i Jotunheimen, og for så vidt også andre steder. Jeg har møtt flere på de underligste steder, men først dette: Jeg har selv båret min sønn da han var liten i bæremeis, men det var på KJENTE STIER fra hytta vår i Valdres.

Når barneforeldre drar ut på hytte til hytte tur med barn i meis kan det være like farlig som å ta med et usikret barn i en bil. De fleste ruter har litt kronglete partier med bratte- opp nedstigninger. Dersom en pappa eller en mor snubler og går på hodet inn i en steinrøys elller et kratt kan det få fatale følger. Det samme ved kryssing av bekker/elver. Derfor er min anbefaling til småbarnsforeldre at de bør avstå fra slike turer så lenge barna ikke kan gå på egne ben. Hvor gamle barna bør være før de kan være med må naturligvis vurderes konkret ut fra barnas form, terrengforhold, været o.s.v. Dette er vel egentlig viten som de fleste foreldre har uten at jeg behøver å fortelle dem det.

Men altså: Ikke i bæremeis på kronglete stier og ikke bleiebarn på overfylte selvbetjeningshytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.