Gå til innhold
  • Bli medlem

Bondhusbreen


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
  • 7 måneder senere...

Litt gammel post men pytt sann.

Hvis du tenker på å gå (klatre) opp Bondhusbreen, så er det en seriøs tur som tar maaaange timer. Ettersom breen forandrer seg fra år til år er det nokså umulig å vite noe om forholdene før man står der og gransker den på avstand med kikkert.

Jeg klatret den i 1996 og begynte ca 0800 om morgenen etter å ha overnattet ved foten av breen. 9-10 timer senere sto jeg på toppen etter mye kryss og tvers og frem og tilbake i brefallet Jeg har forstått at den har trukket seg tilbake ganske mange metere de siste 10 årene, men har selv ikke vært på den kanten av landet siden 96 så hvor breen begynner pr. i dag vet jeg neimen ikke. Uansett så er det en tur som krever isklatreutstyr mer enn tradisjonelt breutstyr. Helstive stegjern og 2 bananøkser, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondhusbreen er bare en skygge av hva den en gang var, særlig den nedre delen. Brefronten har trukket seg tilbake ca 200m og nedre delen er praktisk talt uten sprekker, men er heller litt bratt opp i fronten. Fronten er så pass høy og bratt at en tryning uten bruk av tau ikke er å anbefale. Øvre delen må man nok forvente er som før med mye sprekker, tårn og isras. Enda ligger det snø slik at i øyeblikket er øvre delen trolig lett å forsere på snøbroer. Håper vedlagte bilde fra i fjor kan gi et inntrykk.

post-1438-133474681908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.