Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner til fjells, trenger forslag


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

Hei, familien har ei hytte i Lom, og jeg har forholdsvis fri de fleste ukedagene til midten av august, og de har jeg tenkt til å bruke til fjells for det meste.

Jeg er fersk innen det meste som har med fjellsport å gjøre, og vil gjerne finne noen turer til 2000-metere som er mulig for meg å gjennomføre. Er i bra form, holder på med Iron Man-triatlon ellers på denne tiden av året. Men siden jeg er ny og ikke har noe sikringsutstyr eller turkamerater vil jeg gjerne begrense meg til topper som er teknisk enkle og uten at jeg må krysse noen breer for å få meg dit, og helst dagsturer.

Er det noen som kan gi med noen forslag med det i tankene? 2000-metere eller traverser av 2000-metere som er nærme Lom, som har teknisk enkle ruter som det ikke er nødvendig å krysse breer for å få seg frem til, og som det er mulig å gjøre som en dagstur? Etterhvert på sommeren skal jeg prøve meg på overnattinger, men jeg starter sakte siden jeg ikke vil ødelegge med å prøve på mer enn jeg kan takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, har tenkt på den, har gått litt i fjellene rundt Lom før, men har aldri karret meg til å prøve meg på den. Er det ikke en runde på rundt 90 km rundt der som blir kalt Hesteskotraversen?

Då tenkjer du sikkert på runden over Hestbreapiggan til Trulsbu og tilbake over Holåtindan og Hestdalshøgdi. Det ligg eit par turbeskrivelsar av den her (på snøføre, men med ein del bileter og kart over ruta).

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12026&highlight=hestbreapiggen

og

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11930&highlight=hestbreapiggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på Dyrhaugsryggen, men den så litt luftig ut på noen bilder jeg så. Går den greit uten sikring og klatrepartnere?

På sommarføre går den fint utan sikring og klatrepartner. Det er litt klyving her og der, men ikkje noko vanskeleg. Men den er ganske luftig, ja. Speiselt rundt dei midtre toppane.

Dette forutsetter at ein går fram og tilbake på ryggen. Eg meiner det er noko verre å komme ned frå sørtoppen mot Berges skard (bratt og laust meiner eg å ha høyrt), men har ikkje gått der sjølv, så er ikkje heilt sikker på korleis det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommarføre går den fint utan sikring og klatrepartner. Det er litt klyving her og der, men ikkje noko vanskeleg. Men den er ganske luftig, ja. Speiselt rundt dei midtre toppane.

Dette forutsetter at ein går fram og tilbake på ryggen. Eg meiner det er noko verre å komme ned frå sørtoppen mot Berges skard (bratt og laust meiner eg å ha høyrt), men har ikkje gått der sjølv, så er ikkje heilt sikker på korleis det er.

Enig med jarmol, tror du fikser Dyrhaugsryggen greit. Det er også greit ned ryggen fra sørtoppen, et lite punkt som sikkert går greit (under tørre forhold) i starten opp mot de nørdre midtmaradalstinder.

Men; returen blir samme vei tilbake! Breer på nesten alle kanter, og der det ikke er bre, tja det bør du kanskje vente med foreløpig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lomseggen er besteget (fra Lom), og det var artig for det har vært drømmefjellet mitt siden jeg var liten gutt og så ut kjøkkenvinduet til hytta i Lom. Kom meg opp på toppen med en sekk på 10-12 kilo (for treningens skyld) på 2,5 time, det er jeg rimelig fornøyd med. Rakk ikke Storihvilen da.

Kan nok se meg på Dyrhaugsryggen en gang i uka etter neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.