Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelt eller enkelttau på Stetinds sydpillar /Presten i Lofoten?


lars wegge

Anbefalte innlegg

Annonse

Du "må" verken det ene eller det andre; valg av hel- eller halvtau er et spørsmål du best besvarer selv ut fra ønsket klatrestil, sikkerhetsnivå og praktiske hensyn. Begge rutene er faste, relativt reine og nokså rettlinjet - men ikke helt. Begge steder må du regne med en ekstra standplass eller to hvis du velger heltau. Det viktigste hensynet er kanskje at begge rutene er alpine i den forstand at møkkaværet kan komme inn med stor fart. I begge tilfeller kan det i så fall bli grusomt mange rappeller med heltau.

Begge rutene er velsikret i den grad at du klarer deg med de sikringsmidlene du tilfeldigvis har med, forutsatt at vi snakker om ei noenlunde vanlig utstyrt sikringshank. Noen kammer er selvsagt fint siden vi snakker granitt og riss, men du trenger verken ekstraordinære størrelser eller ekstraordinært antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge steder må du regne med en ekstra standplass eller to hvis du velger heltau.

et 60m tau er vel 60m uavhengig av om det er helt eller halvt?

Forøvrig synes jeg kansje at man burde vente med å klatre en sånn rute til man vet hva man trenger av tau på egenhånd, men det er jo bare et tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "må" verken det ene eller det andre; valg av hel- eller halvtau er et spørsmål du best besvarer selv ut fra ønsket klatrestil, sikkerhetsnivå og praktiske hensyn. Begge rutene er faste, relativt reine og nokså rettlinjet - men ikke helt. Begge steder må du regne med en ekstra standplass eller to hvis du velger heltau. Det viktigste hensynet er kanskje at begge rutene er alpine i den forstand at møkkaværet kan komme inn med stor fart. I begge tilfeller kan det i så fall bli grusomt mange rappeller med heltau.

Begge rutene er velsikret i den grad at du klarer deg med de sikringsmidlene du tilfeldigvis har med, forutsatt at vi snakker om ei noenlunde vanlig utstyrt sikringshank. Noen kammer er selvsagt fint siden vi snakker granitt og riss, men du trenger verken ekstraordinære størrelser eller ekstraordinært antall.

Selvfølgelig "må" man verken det ene eller det andre, du kan klatre disse rutene helt uten tau om du vil.

Dersom du på den andre siden "må" gi råd om taubruk ved fjellklatring over flere taulengder på egne sikringer, bør du kanskje nevne at:

Taukutt forekommer ved fall på led, enten fra skarpe kanter eller at tauet er skadet av alder, feil bruk, slitasje eller kjemikalier.

To tau gir dobbelt så mye tau å hjelpe seg med ved kameratredning.

To tau gjør at man kan benytte etablerte rappellruter eller rekker fra standplass til standplass ved rappell.

To tau gir mindre taudrag og faren for at sikringer dras ut og løsner blir mindre.

Bruk derfor to tau på Stetind og Presten, Lars.

Noen små kiler til den tynne passasjen på Presten kan komme godt med.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er jo å "bare" svare på det som blir spurt om:

Og på presten bare "bør" man ha dobbeltau. Tilleggsinformasjon er at det er fullt mulig, og ikke særlig problematisk, å gå presten på enkeltau.

Så mener jeg at man klarer seg med BD #2 (off-topic: veldig koselig å ha #2 til å sette på 6. stand).

kos :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par små kiler til den tynne passasjen på Stetind kan også komme godt med :lol:

:)

... valg av hel- eller halvtau er et spørsmål du best besvarer selv ut fra ønsket klatrestil, sikkerhetsnivå og praktiske hensyn.

Du anbefaler verken det ene eller det andre og gir følgende begrunnelse:

Begge rutene er faste, relativt reine og nokså rettlinjet - men ikke helt.

Bedre med to halvtau.

Begge steder må du regne med en ekstra standplass eller to hvis du velger heltau.

Bedre med to halvtau.

Det viktigste hensynet er kanskje at begge rutene er alpine i den forstand at møkkaværet kan komme inn med stor fart. I begge tilfeller kan det i så fall bli grusomt mange rappeller med heltau.

Definitivt bedre og mye sikrere med to halvtau.

Er det noe som taler for bruk av et enkelt tau på naturlig sikret fjellklatring som gjør at du ikke gir en klar og tydelig anbefaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg uttrykte meg litt uheldig i det første innlegget og av den grunn fortjener å bli stemplet som dust. Det får jeg prøve å leve med, men Dusteforbundet misforstår om det tror jeg anbefaler heltau. Spørsmålet som åpner tråden er om man "må" eller "bare bør" bruke halvtau, og mitt svar er at man bare bør. Jeg anbefaler halvtau (dobbelttau), men om det nå er slik at heltau er det man har, er det likevel fullt mulig å klatre disse to rutene ganske sikkert uten å løpe i butikken etter nye tau. For øvrig virket det som om spørsmålsstilleren var fullt på det rene med at halvtau har en del fortrinn i fjellet, så jeg så ingen grunn til å komme trekkende med hele læreboka for å utdype dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg uttrykte meg litt uheldig i det første innlegget og av den grunn fortjener å bli stemplet som dust. Det får jeg prøve å leve med, men Dusteforbundet misforstår om det tror jeg anbefaler heltau. Spørsmålet som åpner tråden er om man "må" eller "bare bør" bruke halvtau, og mitt svar er at man bare bør. Jeg anbefaler halvtau (dobbelttau), men om det nå er slik at heltau er det man har, er det likevel fullt mulig å klatre disse to rutene ganske sikkert uten å løpe i butikken etter nye tau. For øvrig virket det som om spørsmålsstilleren var fullt på det rene med at halvtau har en del fortrinn i fjellet, så jeg så ingen grunn til å komme trekkende med hele læreboka for å utdype dette.

På samme måte som det er mange i klatreforbundet som ikke klaterer men utgir seg for å være klatrere, er det mange i dusteforbundet som ikke er duster men utgir seg for å være det. Du burde derfor ikke ta en henvendelse fra dusteforbundet så tungt.

Mer relevant er det at en klatrer omkom nå i juli 2009, i USA, Seneca Rocks, på ruten La Bella Vista 5.10a, etter at tauet røk. Han klatret på et 9,4 mm heltau på egne sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.