Gå til innhold
  • Bli medlem

Soleibotntraversen 4. juli 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Så det var du som kom ruslande ned til parkeringa ca kvart på ti?

Var først sikker på at det var Morten sin bil som stod der, men da du la utstyret ditt bort til den, vart eg usikker.

Etter ei veke som hyttevakt på Fuglesteg, hadde vi akkurat vore ute på Berdalsnosi for å betrakte den fantastiske

utsikta mot Hurrungane, og andre totusenmetringar.

Har vore ei nydeleg veke i fjellet, men som hyttevakt vert det begrensa med utflykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var du som kom ruslande ned til parkeringa ca kvart på ti?

Var først sikker på at det var Morten sin bil som stod der, men da du la utstyret ditt bort til den, vart eg usikker.

Etter ei veke som hyttevakt på Fuglesteg, hadde vi akkurat vore ute på Berdalsnosi for å betrakte den fantastiske

utsikta mot Hurrungane, og andre totusenmetringar.

Har vore ei nydeleg veke i fjellet, men som hyttevakt vert det begrensa med utflykter.

Er Fuglesteg på plass som vanlig selvbetjenings hytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og morsom tur dette på tørt fint fjell! ;-) Vi er gale vi som reiser avgårde så ofte. Nå har det vært noen fantastisk flotte varme dager i Jotunheimen. Synd på de som ikke har fått vært der nå! Jeg vil si...etter tre dager i Midt Jotunheimen nå....suverene forhold for toppturer. Mange venter til seinere på sommeren før de tar turen inn der. FEIL! Fin fast snø å gå på..lettere og raskere retur. Mindre ur!

Løp og prøv....men nå snur vel været! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Fuglesteg på plass som vanlig selvbetjenings hytta?

Fuglesteg er egentlig ubetjent hytte, men har hyttevakt fra ca 20. juni til ca 15 august.

Enkel servering fra kl 11. - 17, men ikkje utlagt proviant.

Fantastisk flott sted, med gamle restaurerte bygninger. Ca 1,5 t å gå opp frå Fortun, og merka vidare

opp til Berdalen, via Berdalsnosi og til veien mot Turtagrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglesteg er egentlig ubetjent hytte, men har hyttevakt fra ca 20. juni til ca 15 august.

Enkel servering fra kl 11. - 17, men ikkje utlagt proviant.

Fantastisk flott sted, med gamle restaurerte bygninger. Ca 1,5 t å gå opp frå Fortun, og merka vidare

opp til Berdalen, via Berdalsnosi og til veien mot Turtagrø.

Takk for opplysning Agnar. Da jeg ikke har bil og ikke liker å drasse på tung sekk, er det kjekt å vite om det er mat å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og morsom tur dette på tørt fint fjell! :-D Vi er gale vi som reiser avgårde så ofte. Nå har det vært noen fantastisk flotte varme dager i Jotunheimen. Synd på de som ikke har fått vært der nå! Jeg vil si...etter tre dager i Midt Jotunheimen nå....suverene forhold for toppturer. Mange venter til seinere på sommeren før de tar turen inn der. FEIL! Fin fast snø å gå på..lettere og raskere retur. Mindre ur!

Løp og prøv....men nå snur vel været! :?

Læste ellers det er mye råtten snø på denne årstida. Det liker ikke jeg, man kan bli stygt skadet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en fin tur det der! Er jo helst på denne tida av døgnet man bør være på tur i varme sommerperioder når det gjelder Jotunheimen. Soleibotntraversen har vel egentlig flottere utsikt enn Austabotntraversen trur jeg. Men betenkelig at sommerføret på Austabotntind lar vente på seg...

OT: Sjøl var jeg på Lomtur med en trivelig gjeng som skulle på Glittertind i helga. På toppskavlen lå det en colaboks og en annen boks jeg ikke klarte å identifisere sånn delvis nedgravd i snøen :? Jeg turte ikke å plukke de opp fordi de lå såpass nær kanten. Populære fjell må dessverre regne med feil type besøk, kan jo kalle en spade for en spade og kalle det for søppel som etterlater søppel.

Men Veslepiggen på fredag var helt uten svineri og kunne nytes i ensom majestet.

Ellers merker jeg at Jotunheimen på en gjennomsnitts sommerdag ikke er i stand til å gjøre meg betatt som på våren og høsten med gnistrende skarp luft og hvite, reine tinder. Feite og grå skyer mot svarte topper blir liksom ikke det samme sjøl om sola skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglesteg er egentlig ubetjent hytte, men har hyttevakt fra ca 20. juni til ca 15 august.

Enkel servering fra kl 11. - 17, men ikkje utlagt proviant.

Fantastisk flott sted, med gamle restaurerte bygninger. Ca 1,5 t å gå opp frå Fortun, og merka vidare

opp til Berdalen, via Berdalsnosi og til veien mot Turtagrø.

Flott.

Min familie skal overnatte der om tre ukers tid som ledd i min fars 70 aars dag. Han var ofte oppe til sine besteforeldre som var de siste som bodde fast der.

Jeg er dessverre forhindret grunnet andre ting.

Jeg var selv paa Store Soleibotn tinden i 1987. En flott tur. Turen direkte fra Fortun (Samvirkelaget/skolen) til Store Soleibotn tinden burde bli en tur som noen burde teste. Det er intet mindre enn 2050 meters stigning paa rundt 6 timer og muligens den turen med mest uavbrutte vedvarende stigning i Norge utenom Jan Mayen. Muligens noe for en sprek Asker gutt ?

Den er paa min "dromme liste" men jeg faar se hva som skjer etter hjerte operasjonen min i vinter.

Stien opp Berdalen er fin og grei, har jeg blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skaret mellom S1 og Store Soleibotntind ser vanskelig ut; er tau nødvendig dér?

Nei, det er ikke spesielt vanskelig, og i alle fall ikke for deg mtp. hva du ellers har gått Bjarne. Største utfordringen er å ikke sende stein i hodet på turkameraten dersom man er flere i følge, det er relativt løst der. Nest største utfordring er å finne rette vei. Men det er ikke så vanskelig, det er satt opp tydelig varde ved nedgangen. Det kan vel være fristende å trekke ned mot skaret litt for tidlig, men enkleste vei innebærer å trekke i sørlig retning et godt stykke ned fra Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gik Soleibotntraversen for snart 3 år siden, holdt vi fra toppen af store en retning lidt til højre for Søre, til vi var nede i toppen af en rende med meget løsgods. Denne rende fulgte vi nedover til venstre (øst) direkte mod skaret. Derfra omgik vi i første omgang S1 på højre side (vest) og fortsatte over S2 til den sidste fortop. S1 tog vi på returen. Fra skaret op mod toppen af Store Soleibotntind gik vi mere direkte op, hvor det var brattere og mere eksponeret, men vi undgik renden med alt løsgodset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.