Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Rondane Lady vs Bergans Helium Lady


Fjellgeit27

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er to helt forskjellige sekker. For å si det enkelt og greit. I følge Bergans er Helium beregnet for bører opp til rundt 10 kilo. Personlig tror jeg ikke jeg ville gått langt med 10 kilo i denne sekken. Den har alt for myk rygg, og er derfor for ustabil til å bære så tungt. Skal du bære mellom fem og åtte kilo kan denne sekken være et bra valg. Du kan jo også vurdere andre sekker f.eks Osprey Exos.

Trollhetta er en sekk for tyngre bører. Skal du bære fra 10 kilo og/eller mer, så kan denne være et godt valg. Den er utstyrt med et bæresystem som er dimensjonert for den slags. Du kan jo også se på f.eks Arc teryx Britza, Norrøna Svalbard osv..... Anbefaler at du går rundt og prøver litt forskjellige modeller ( Må prøves med vekt i ). Velg den som sitter best på ryggen. I disse prisklassene er kvaliteten stort sett bra. Så du må ikke se deg blind på tester og hva andre måtte mene. Det viktigste er at sekken passer din rygg. Er også viktig at du får stilt sekken inn på riktig måte. Kan du det ikke selv, så får du hjelp til det på de fleste seriøse forrettninger. Bruk litt tid, så er skjangsen for at du får en god følgesvenn i mange år større. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Rondane Lady for noen uker siden, testet med 10-15 kg, 4-6 timer med sekk på rygg i østmarka og nordmarka.

Sekken er utmerket for meg, veldig god å ha på, gode justeringsmuligheter over hele sekken.

Noe som også er topp med sekken er at den har glidelås-åpning i front, så du kan se hele innholdet i sekken uten å måtte lete fra topp og nedover.

Hittil er jeg kjempefornøyd med sekken, ikke noe å utsette på den :D

(Jeg vurderte også Helium når jeg var på jakt etter min sekk, men prøvde den ikke på med vekt en gang. Se evt posten jeg opprettet før jeg kjøpte sekk: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16950

Helium virker for "tynn, lett og pysete" for vekt over 10 kg, noe det fort blir med den størrelsen på sekken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona gikk 9 mil på Hardangervidda i fjor med hver vår Helium. Min veide totalt ca 9,5 kg og konas ca 6,5 kg. Det var helt topp. De er mye mer holdbare enn de kan virke. Skal bruke de i år også. :D:lol::?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Rondane Lady på noen turer i ett år nå (max vekt 13 kg på ryggen), og den funker bra på meg. Prøvde nesten alt de hadde i butikken i fjor når sekk sto på innkjøpslista, men det var kun Rondane Lady som føltes behagelig å ha på. Angrer ikke selv om sekken i seg selv er tyngre enn f.eks Helium'en. Dog har du ytterlommer og diverse festeanordninger på Rondane, det mangler vel på Helium. I tillegg virker stoffet i Rondane mer solid enn det Heliumen er sydd av. Kan absolutt anbefale Rondane om det er en sekk som passer ryggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.