Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil eller andre kokeapperat?


holt

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har jetboil og er veldig fornøyd med den. Det finnes en del tester av denne både på norsk og engelsk, hvis du googler litt.

Jetboilen er rask, men ikke såå rask. Hovedfordelen er at den bruker mye mindre gass pr oppkokte liter vann enn "vanlige" brennere med kjeler. Det betyr at en kan ha med seg mindre gass. Max "safe fill" (uten at det bobler over når det fosskoker) er ca 0,5 liter. Kjelen tar 1 liter opp til kanten. Jetboilen er genial når du trenger et apparat til å koke opp vann til kaffe/te/real poser osv, men den egner seg ikke til matlaging pga kjelens dype og smale form.

Det er imidlertid mulig å få en jetboil med større kjele. Tror også det finnes stekepanne, uten at jeg er helt sikker på det.

Presskanne-kit fåes også, hvis du vil nyte en fersk kaffe i fjellheimen! Den skal jeg kjøpe meg:)

Hvis du fjerner kjelen, kan du bruke brenneren til å få litt god lunk i teltet en småkjølig høstmorgen, eller så kan du skaffe et "fot-kit" som gjør at du kan sette allskens andre panner og kjeler oppå. Men da faller jo jetboil prinsippet bort...

Hvis du vil ha en gassbrenner til matlaging, finnes bedre alternativer, men som vannkoker tror jeg ikke det finnes noen bedre løsning.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med jetboil sitt kokeapperat? Eller som har andre lignende lettvekts apperater som de vil anbefale. Gassdrevne.
Jeg bruker Pocket-Rocket og er kjempefornøyd. Det er lett vekt- 85 gram (pluss kjele) kontra halvkiloet Jetboil veier. Jetboil bruker 1,5 minutter på å koke 1 liter vann - mens Pocket Rocket bruker 3,5 minutter. Greit nok - og man kan koke mat på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten på jetboilen er inkl. kjele :)
ja klart - det var derfor jeg skrev pluss kjele. En kjele kan man få ned i 100 gram kanskje? Spørs hva man har råd til sikkert :) Om JEG skulle kjøpe kun en eneste gassbrenner - ville jeg ikke valgt Jetboil.. men det er som man ser det og hvilket behov man strengt tatt har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett - det finnes mye lettere løsninger - se på lettsekk-tråden f.eks:) Men på langtur er det mulig det allikevel lønner seg pga det lave gassforbruket...

Sjekket nettopp: Jetboil inkludert gassbeholder 570g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Jetboilen i posten lørdag og må si meg mektig imponert. Koke 12 liter på den lille 100g boksen!!! Bestilte jetboilen, ekstra "mugge", kaffisila, stekeadapter og 4 dunker med gass. Klar til tur med andre ord.. :wink:

Planen var å dra me en liten vanli brenner i tilfelle fisken må i stekepanna og ikke på bål.. Spent på å se om den holder så lavt forbruk som den lover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fikk min Gourmet cookingset i posten idag. Det er med stekepanne, adapter til bruk med andre kjeler, stabiliseringsføtter og bestikk. Kjøpt løst i Norge ca 2500kr, fra Ebay 750kr :P

Settet så veldig bra ut, og gleder meg til å bruke den på turene mine. har endel andre kokeapparater, men denne blir også fin på fisketurer med real og kaffe :D

Noen som har prøvd kaffe settet? Blir det bra og er det enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffepressa er virkelig en innertier! Man har jo nesten en varm kopp i handa før man rekker å plukke frem kokesjokoladen;) Tenkte jeg skulle prøve noen andre brennere(bensin) ved neste tur, men kaffipressa og jetboilen skal være med uansett! Si fra hvordan det fungerte det gourmetsettet dit etter test da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg gjøre. Kan nok ikke bli feil. Den eneste forskjellen, er ei stekepanne med varmeriller og tilhørende asjett. Samt adapter til vanlige kjeler og det lette bestikket. Bestikket virker forresten veldig bra. Relativt solid til plastik å være, og sammenleggbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Jetboil i flere år og har bare godt å si om den. Med tripod, adapter og tilhørende stekepanne har du et system som ikke veier mer enn en full termos. Lurer imidlertid på om noen har brukt den i kulde, -10 og lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt JetBoil i noen år. Helt konge i den "varme" årstiden, men tilnærmet ubrukelig i kulde. Har testet den i friluft under 0 grader og det var jammen ikke mye futt. Med litt forvarming av gassen hadde den nok fungert mye bedre :)

Solgte den til fordel for en Primus Gravity EF som funker året rundt og ikke veier mye. Med gassboks og titankjele er dette tilnærmet like lett som JetBoilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.