Gå til innhold
  • Bli medlem

KLegg og knott


borgern

Anbefalte innlegg

Noen som har noen ekstra gode tips mot klegg og knott?

Skal ut å padle til helgen på Fjorda. PLeier ikke være noe særlig plaget av mygg der men med slik varme det er nå pleier hver person ha selskap av 10-30 klegg hele dagen. De kommer så fort sola stikker gjennom. Ca 30 min pause på ettermiddagen før knotten dukker opp i store mengder.

Beste er jo å dekke seg til men det frister jo ikke på dagen, spes ikke når man bader.

Enklere på kvelden, folk har tidligere å drukke både øl og vin gjennom myggnett.

Har noen av de vanlige myggmidlene noen særlig effekt på klegg?

Tenker da på Mygga, Myggolf, Off f.eks.

Noen som har prøvd noen midler uten DEET som har hatt tilnærmet like god funksjon?

Noe man kan ta noen dager i forkant for å lage blodet mindre attraktivt? Har hørt hvitløkskapsler anbefalt men har aldri testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker på meg som om kleggen foretrekker personer med mørke klær. Har jeg lyse klær er jeg mindre omsvermet.

Testet dette ut mellom fiskeøkter. Har jeg hvit T-skjorte og lys kort bukse får jeg tid til å nyte en boks med noe godt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gni ut "saften" fra bjørkeblader og pors, gnukk den inn i huden...virker tildels iallefal mot fluer, mygg og knott.

Ferske tomatblader skal vist funke men har ikke prøvd det selv.

Du kan også kjøpe deg en Moskito Magnet =) maskinen som puster som et menneske og suger bokstavelig talt til seg mygg knott osv.

Var foresten ute igår kveld for å prøve fiskelykken da jeg hadde glemt naturens krefter og ble angrepet av en bataljon med småknott, måtte bare evakuere da jeg hadde bare tskjorte på meg...ikke lurt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot mygg og knott er jo bål suverent. Var en artikkel nylig i avisa om at høyt kolesterol og sukkerinnhold i blodet tiltrekte seg mer mygg/knott.

Når en padler har klegg vanskelig for å få sitte seg. Klegg biter ikke med en gang, så det er tid til å smekke en klægg det har satt seg for å smake på kvaliteten av deg :wink:

Husker en varm sommerdag på Botolvsnosi i 2003 hvor det var 25°C; det kryet av klegg og de angrep i formasjon på 3-5 stk. av gangen.

På grunn av langsomheten deres var det aldri noen der fikk hell til å bite meg, men mange ble smekket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen unnegjort.

Som vanlig omtrent null mygg der men et godt utvalg av klegg(3 kant flue) og knott.

Var 26 stk tilsammen og det ble testet en del forskjellig midler.

Mygga, Myggolf fungerer greit mot knott men ikke det antall timer det står på de.

KLeggen bryr seg lite om den så lenge man ikke nettop har smurt på.

Det som så ut å ha en effekt på kleggen var Autan. Da var den bortom deg men fløy vekk igjen. Prøvde seg rundt forskjellig steder på kroppen. Fikk så og si ingen bitt etter og smurt på Autan.

MEN......Så fort man ble litt svett, f.eks under padling eller ved å sitte i sola så dukket det oppe større mengder og da bet de og.

Samme når man kom opp fra vannet og var våt(er vel kjent). Med en nye dose Autan så ble det roligere frem til man ble fuktig i huden igjen eneten av svette eller bading.

De fleste som var med hadde en godt antall med røde prikker på seg etter turen.

Men ellers var det en knall tur med godvær frem til i natt da tordenværet dukket opp.

I dag var det ingen klegg.

Så Rotehodet var kanskje inne på noen med "soppen" men det holder atlså å ta med seg et par tordenvær på tur og bruke de innimellom :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.