Gå til innhold
  • Bli medlem

Tagging i fjellet (igjen) - Store Hellstugutind


morten

Anbefalte innlegg

På fredag gikk jeg Hellstugutraversen og på vei ned fra Store Hellstugutind ble jeg overrasket av rød maling. Denne var ikke her sist jeg var her i 1998.

Etter hvert som jeg kom nedover, viste den seg å være veldig systematisk. En 50-60 markeringer hele ryggen ned fra toppen med rød maling!

Noen symboler var nærmest uleselige, mens andre sa tydelig: "SH".. Med min enorme fantasi, fant jeg fort ut at dette måtte bety. Store Hellstugutind.

Hvem gjør slikt???

Er det lov???

Kan det anmeldes????

Jeg har bare en mistenkt.

Skal alle fjelltopper i nasjonalparken kunne males fritt, bare fordi DNTaggeforening har tagget Glittertind, Galdhøpiggen, Surtningssui og noen til? Og med hva de vil?

Skal man kunne male FT for Falketind opp til denne, og SS for Store Skagastølstind opp til denne... Det blir jo et virvar av symboler og griseri.

Skal forsøke å få postet et bilde av dette griseriet når jeg en gang kommer hjem.

Trist er det, på denne etter min mening, en av Jotunheimens aller flotteste topper.

Noen fler som har sett denne taggingen og reagert???

Noen som vet hvem som står bak???

Det er ikke DNT, de klarer bare å skrive T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at dette er tragiske greier. Kan heller ikke tenke meg at det er DNT, men samtidig må det være relativt bevisst om noen har dratt med seg rødmaling og markert 50-60 steder.

Eller hva med det store hakekorset som er risset inn på toppen av Dyrhaugstind. Noen som kjenner historien her? Er det bare en dårlig spøk eller er det hobbynazister som har vært på tur her?

Uansett blir ikke det enkelt å fjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å risse inn hakekors er rimelig håpløst da. Kanskje det var noen nasjonalister som syntes de var ved et så vakkert stykke Norge at det var pessende. Hakekors var et symbol som ble brukt i Norrøne land lenge før det fantes noen nazisme.

Hvem er det du har mistenkt, Morten? Det er ikke meg, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parbat,

antakelig er det også av nyere dato. Jeg bare presiserer at det kan være et uttrykk for nasjonalisme, påvirket av en nasjonal stolthet man føler ved å stå der oppe. Jeg forsvarer det på ingen måte. Hakekorset er et symbol på nazisme. Jeg bare håper at det var mer ment som et (dumt) uttrykk for nasjonal stolthet, og ikke en støtte til den grusomme nazismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si hvem du mistenker da, ellers er det jo ikke vits å si at du mistenker noen..

Det er vel ikke Spiterstulen som har funnet det på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt: Fikk akkurat telefon fra en annen fjellvenn som hadde vandret her 10.08 og blitt sjokkert over taggingen og sporenstraks rapportert det til DNT (nå er vel ikke Espen enig i at DNT er rette stedet å melde fjelltagging til, men)...

Så 10.08. var den i alle fall der.

Det hadde vært interessant med en innfasing av når dette skjedde. Altså før 10.08.

Folk som har vært der før taggingen kom? Og tidligere, mens den ennå var der? For å si et sånn. Med denne taggingen går man ikke opp på Store Hellstugutind fra sør uten å legge merke til det. Never!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morten nevner, så er det noen som også har vært ute mede rødmalingen rundt Surtningssui. På ruten fra Memerubu til Surtningssui via Raudhamran der stien går over noen bratte hammere som må klyves, har noen nærmest merket hvert fottrinn med rødmaling. Også langs eggen fra Sutningssui til Ø-1 er steinene merket med røde M’er. Har en liten mistanke hvem som står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bua deler iflg. stien seg og går ut til Ø-1, jfr. kart. Har aldri gått akkurat den biten og kun vært på Surtningssui i tåke, så jeg kan vel ikke uttale meg, men IDIOTENE kan vel uansett holde malingspannene sine i lavlandet.

Det har vært nok murere på ferde i fjellet om ikke malerne skal komme etter. Hva blir det neste? Snekkere? Glassmestere?

Nasjonalparkene burde hatt et skilt ved inngangen? "Vi trenger ikke flere håndverkere, verktøy legges igjen ved inngangen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg blir fullstendig stressa og forbanna på er duste advarselskilt rundt om i fjellet foran breene som maser om hvor farlig det er å gå videre. Da føles det som man går rundt på en kitschy guidet tur. Dette finnes enkelte steder i Jotunheimen, og foran de fleste brearmene fra Jostedalsbreen. Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og Morten, ikke nevn meg for mye i forbindelse med DNT's maling, jeg får vel skylda med en gang dersom alle T'ene en dag er revet ned på rutene i nærheten av Eidsbugarden :) Varderiving må da forøvrig være verdens edleste sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter å ha lest denne tråden må jeg legge inn en liten refleksjon med et lite spørsmål til dere.

For det første; jeg støtter absolutt hva dere skriver om å grise til fjellet og er enig i målet om å holde fjellet så rent og upåvirket av mennesker som overhodet mulig. Jeg vil gå i fjellet og se så lite som mulig av at det har vært folk her før meg!

Men her kommer min lille undring inn; de fleste av dere er utrolig irriterte og opprørske over merking av ruter og oppsett av skilt - men hva med restene og søplet etter sikringsutstyr og lignende - som opp de mest populære klatrerutene? Dette søplet synes jeg ser mye verre ut ofte enn et fornuftig skilt eller pen merking av ruter.

Hva med at dere tar et solid tak i "eget" søppel også!? Sier "dere" siden jeg antar de fleste på dette forumet er representanter for denne gruppen fjellvandrere, og ikke er i den gruppen dere kritiserer som i hovedsak bruker merkede ruter.

mvh,

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus: Du har helt rett, men svært mange av de som skriver her ferdes ikke så mye på disse stedene. Steder som er nedgriset av slynger er ofte litt utenfor rutene til andre enn de som klatrer.

Er enig i at for eksempel V-skaret ser ikke ut. Der er det heller ingen som plukker med seg. Jeg plukker ofte (siste på Hellstuguryggen) med meg slynger, men ikke alltid. Plukker også ofte søppel langs stiene, men heller ikke det alltid. Hvis det regner, er kaldt og jeg har et fint driv, hender det at jeg ikke gidder å bøye meg ned. Men uansett: Plukk søppel i fjellet. Nå er det jo slik at, med unntak av en del bolter og slikt er det meste av søplet etterlat fra vandrere og klatrere ganske lett å fjerne. Det går ikke like lett med en del andre tings, slik som maling. Ok om 100 år er malingen borte, men den blir værende ganske lenge. Vet ikke hvor mange år det er siden Torfinnstind ble T'et opp, men ennå kan enkelte T'er ses. Så har de brukt god maling på Hellstugutind kan den sikkert bli værende til glede for mange i mange mange år.

Hvem er det (bortsett fra Espen) som er utrolig til merking av ruter og oppsetting av skilt, så lenge det ikke er NYE ruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: To muligheter. 1 - Gå opp og ned på nordsiden.

2 - Ta med deg hammer og meisel og hakke vekk taggingen. Vet ikke om det lar seg fjerne letter på andre måter. De steine som er små nok kan jo snus, men det er dessverre stort sett på kraftige blokker de har sprayet. 10 år etter du har hakket det vekk kommer lavet garantert tilbake.

All ære til den som kan bidra til å kaste lys over denn saken og lignende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det der er jo deprimerende å se! Hvem er det som gidder å drive med slikt? :wink: Du snakker om tilgrising av fredet område!

Jeg har sett fram til en ny tur til store Heillstugutind snart (er 9 år siden jeg var der), men nå gleder jeg meg ikke like mye. :(

Ta deg en tur på vinteren Nils, da er steinene med malinga snødd ned.

Vinterturer på Midtre og Store fra breen kan forøvrig anbefales på det varmeste :)

Morten:

Uff da, de bildene taler for seg... :wink:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.