Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternative ruter på Galdhøpiggen og Glittertind


Anbefalte innlegg

Har tidligere vært på begge toppene men ønsker å finne nye veier med mer utfordring og klatring! Galdhøpiggen har jeg gått både fra Spiterstulen og over breen og Glittertind fra Glitterheim siden! Jeg leste et sted om en topptursrute til Galdhøpiggen som var rundt gradering 3-3+ men ikke funnet noen beskrivelse. Gjerne mer fysisk utfordrende, mindst mulig folk og med en god del klatring traversering rundt grad 3-4. kan hende jeg må gå noen av de solo!

Skal gå sammen med en gjeng fra Besseggen, Glittertind og til Galdhøpiggen.

Håper noen har nogen gode forslag, evt til rundtomliggende tinder til begge disse

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg leste et sted om en topptursrute til Galdhøpiggen som var rundt gradering 3-3+ men ikke funnet noen beskrivelse

Hei,

Det er riktig at det finnes alternative ruter opp Piggen. Den klatreruta du beskriver er sannsynligvis opp nordvestveggen fra Porten. Har ikke gått denne selv, men den beskrives i "Klatrefører for Jotunheimen". Denne bør du skaffe deg om du vil ha noen utfordrende ruter og ikke "rote" deg ut i vanskeligheter (det er fort gjort...snakker av erfaring hehe :oops: ). Det er ca 200 meter klatring av grad tre denne veien på Piggen. :)

Ellers er turen opp over Svelnosbreen til Piggen et fint alternativ. Det krever dog breutstyr og erfaringe eller en fører. 8)

Skal gå sammen med en gjeng fra Besseggen, Glittertind og til Galdhøpiggen.

Håper noen har nogen gode forslag, evt til rundtomliggende tinder til begge disse

8) Dersom du legger inn en ekstra overnatting på Glitterheim, er det en veldig fin tur opp på Store Veotind, via Nørdre Styggehøbreatind. Litt usikker på bre/snøforholdene fra Nørdre Styggehøbreatind og opp på Store Veotind i år, men nedsmeltinga av breen der oppe gjør at det bare er noen meter med is igjen (om noe). Dette vet kanskje noen andre her inne som har vært der etter 2007 :?:

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.