Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag\tips østlandsområdet


boc

Anbefalte innlegg

hei. tenkte meg en pardagerstur til uka, og i den forbindelse

ønskes tips til fisketur til vann "med fisk" i en omkrets av 10-20mil fra oslo\gardermoen.

det må være bilvei helt fram og kurante muligheter for å campe ved bil og vann.

ser for meg gjerne fjellandskap eller øde skogsområder som Finnskogen, men trenger altså

konkrete tips om hvilket vann og hvor det ligger.

årsaken til bil skyldes at min 5åring samt 8 huskyer skal være med, og ingen av dem orker noe særlig

nå i varmen :wink: Så bil helt fram samt camp ved vann er avgjørende.

Setter pris på alle forslag.

mvh

bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renaelva. God fiskeelv og mange fine steder å sette opp teltet. Campingplass om man vil, eller mange fine småveier ned til elva hvor man kan være nogenlunde i fred (noen fiskere er det alltid..)

Hvis ikke du vil reise fullt så langt kan du kjøre opp på Romeriksåsen. Kjør til Maura (Nannestad) og ta veien over mot Lygna. Mange fine vann på åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnskogen... Et veldig stort område, men hvis du tar veien mot Skasen og videre innover kommer du til noen fine vann :lol: Og noen mindre elver som forbinder vannene. Har bare vært der en gang (ifjor) men vil gjerne tilbake! Det er 3 sjøer a la Røgden som mange mener er bra. Disse er litt større, og det kan være lurt å bruke kano.

Romeriksåsen er ikke langt unna hvis du bor i Oslo-området. Ørret i de fleste vann mener jeg å huske. Kan være bra fluefiske der, men størrelsen kommer ikke til å sette Norgesrekord.

Renaelva. Veldig omdiskutert de siste par årene. Dette har å gjøre med at det ble innført et regelverk der som mange (inkludert meg selv) mener er direkte ekskluderende for alle som ikke bedriver catch and release fluefiske. Skal ikke gå inn på detaljene rundt dette, men det er både maksimumsmål på fisk (40cm ørret og harr) og baglimit. Elva er fantastisk bra (fisket der i mange år før disse regelene kom, og nå boikotter jeg elva), og huser stor ørret, harr og gjedde.

Fjorda. Aldri vært der, men har lest turbeskrivelser og det ser interesant ut for en pardagerstur med kano. Tror det står noe i Øystein Køhns 101 Padleperler bok :lol:

Huskyer trenger nok litt lavere temperaturer i disse dager, og forsåvidt 5 åringer også... På bakgrunn av det så ville jeg søkt høyere opp i lufta. Kommer an på hvor langt du ønsker å kjøre, men Engerdal er jo flott. Mange fine store og små sjøer, og mange av dem (Femund, Isteren, Galtsjøen, Drevjø) kan man kjøre helt fram til. På andre siden av Østerdalen er jo Atna-området. En perle! Vestsiden av Gudbrandsdalen er også flott! Men som sagt, det kommer an på hvor langt du vil kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.