Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjele mangler lokk.......


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse
Jeg har en gammel bålkjele som jeg er veldig fornøyd med, men desverre har lokket blitt borte.

Er det noen som vet om et sted hvor det selges løse lokk i diverse størrelser???

Kjelen er på ca 1,5l +/-..........

De fleste steder som selger kasseroller og annet kjøkkenutstyr selger også løse lokk. Men jeg er litt usikker på hvor man finner noe som er lite nok til en kaffekjele. Har du prøvd normale pushere av kjøkkenutstyr slik som jernia, ikea etc? Hva slags diameter er det på lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode gamle kaffekjeler som har endt sine dager som blomsterpotte og da blir ofte lokket bare liggrnde ved siden av og så forsvinner det.

Er dette en aluminiumskjele eller kobberkjele? Jeg tror du vil ha problemer med å finne nytt lokk i noen butikk, men kanskje på fretex eller hvis du har en "blikkfant", dvs. en blikkenslager i området der du bor så er det ikke utenkelig at de kan lage et lokk til deg. Det er ikke for alle gitt å lage dette selv. Jeg gikk til et slikt firma for å få laget noen metallbrett (diagnosebrett) til noen bikuber som jeg hadde en gang, og blikkenslageren ble så fasinert av det jeg fortalte om biene mine at han gjorde jobben gratis.

Selv har jeg et par gamle kaffekjeler i aluminium som sikkert aldri vil bli brukt. Mål diameteren på lokket så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjele, eller det vi kaller gryte som faktisk kommer av det gammelnorske ordet grjot som betyr stein og ble i norrøn tid brukt om stein som ble brukt til husgeråd, stein som kleberstein og skifer. Kleberstein er lett å forme og ble derfor ofte brukt til kokekar. Ordet kan også muligens ha sammenheng med de kokesteinene som ble varmet i bålet og når de var varme nok ble de flyttet over i vannet i det kokekaret som maten skulle lages i.

Men tilbake til kjelen din. De aller fleste kjeler har et standardmål og det vil sikkert være mulig å finne et lokk et sted som tåler bålbruk. Det svakeste punktet vil da sansynligvis være håndtaket, men det kan du jo bare skifte ut hvis det er av plast eller annet brennbart materiale.

Ellers laget Høyang Polaris, og kanskje lager de enda gryter både i aluminium og stål så det burde nok være mulig å finne noe som passer.

Kom plutselig på noe: I speideren bruker de slike bålgryter eller kjeler. Disse er forholdsvis store med slik bøylehank og er til å henge over bålet. Disse blir muligens kjøpt fra Speidersport eller fra en sportsforetning som selger speiderutstyr. Du kan jo prøve på

http://www.speiding.no/

Kanskje er det noen der som vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel bålkjele som jeg er veldig fornøyd med, men desverre har lokket blitt borte.

Er det noen som vet om et sted hvor det selges løse lokk i diverse størrelser???

Kjelen er på ca 1,5l +/-..........

Skal vi løse verdens problemer må vi først begripe hva det dreier seg om, kan du beskrive hvordan det skal se ut?

Mine nærmest overnaturlige evner forteller meg at det er rundt og ganske flatt, men jeg ser litt uklart hvorvidt det stikker ned i kjelen, eller bare er en plate med et spor som hindrer det i å skli av kjelen. Diameteren er også litt uklart men jeg syntes jeg ser for meg noe i overkant av 1/2 fot.

:D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for mange gode tips så langt.

Kjelen har en innvendig diameter på 145mm, og en utvendig diameter på 162mm.

Den har som dere kanskje skjønner en "leppe" som er bøyd innenfra og ut...........

Den har også en hank som er festet på innersiden av kjelen.

Har kikketpå bla IKEA, og ikke funnet en som passer, så jeg tror forelåpig den beste løsningen vil være å få tak en tynn aluminiumsplate og banke den til selv. Tror ogs det vil være lønt verdt og flytte hanken slik at den er på utsiden av kjelen.

Ønsker meg selv lykke til 8)

Hvor får man forresten tak i en slik tynn aluplate 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig diameter på 145 er ikke mye. jeg har en del gamle kjeler som ikke er i bruk. Både stål og aluminium. (Har skiftet til induksjonskomfyr.)

Det minste lokket jeg fant i farta var 160mm innvendig, men jeg skal sjekke litt mer senere.

Jeg forstod ikke det med hanken på innsiden? (Er det en svensk kjele?) Hvoran kan det gå til? Er det en slik bøylehank som er stukket gjennom et hull på hver side av kjelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som reserveløsning kan du teste plastfolie (ja, vanlig plastfolie).

I motsetning til hva man skulle tro, smelter folien faktisk ikke, slik at denne kan brukes som lokk.

Jeg har selv testet hjemme, men ikke over bål, men skulle tro det fungerer like fint inntil du finner et skikkelig lokk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kke en stor kjele, den er vel 1,2 liter mener jeg å ha målt.

Jeg bruker den som bålkjele pga hanken, det er vel en såkalt bøylehank, ja. slik som man kan henge på en krok fra et evt bålstativ :)

Plastfolie høres ikke ut til å fungere, men jeg skal ikke nekte for at det funker før jeg har prøvd. Blir vel litt som å koke vann i et pappbeger :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.