Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle Trondheim-Alta


Hans123

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på skole i Alta til høsten, og i den forbindelse tenker jeg å sykle fra Trondheim og opp dit. Ruten jeg skal følge er denne: Trondheim-Alta (er klar over at det er en kjedelig rute, har kjørt der en del ganger)

Men spørsmålet er rett og slett: hvor lang tid må jeg regne med å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

140 mil - du har en voksen tur foran deg! Vanskelig å si hvor lang tid du vil bruke, lengden på dagsetapper er veldig avhengig av terreng (kupert/flatt), bagasjevekt, været og selvsagt din form. Alt mellom fire og femten mil pr dag.

Tren opp "tråkkemusklene" på forhånd, og venn deg til langøkter, så har du et godt utgangspunkt. Hvis du passer på å ikke kjøre for hardt i starten, så blir du veldig sterk og utholdende etter en ti dagers tid. Pass på å legge inn hvileøkter på både en, to og tre dager!

Et par tips - hvis du har offroad dekk med tykke knaster, så bytt til glatte bydekk. Det betyr veldig mye. Og hvis du har valget mellom sykkel med 26" og 28" tommers hjul, så gå for 28". Det gir deg en mil eller to gratis pr dag :?

Edit:

Forøvrig er jeg helt enig i at rv17 et bedre alternativ. Du kan jukse litt med Hurtigruta, det er mindre trafikk og mer å se. Men det tar også mer tid .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... måtte jo bare gi den en tittel. Men jeg kunne jo lagt ruta på Helgelandskysten og oppover også.

Jeg ville uten tvil lagt ruten oppover langs kysten av Norge. Det går en annen tråd nå som forklarer hvordan du kan komme deg fra Trondheim og helt opp til Olderdalen i Kåfjord kommune (Nord-Troms) før du må inn på E6. En slik tur vil helt klart ta lenger tid, blant annet fordi det involverer en haug med ferger, og til tider noen unødvendige mil, men turopplevelsen vil garantert bli mye bedre enn å kjede seg gjennom svenske skoger.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Det er nok tidsbruken som taler for at turen gjennom Sverige er mest aktuell. I tillegg er jo terrenget gjennom Sverige forholdsvis lett. Jeg får sette meg ned og begynne å planlegge litt, så kommer jeg tilbake med spørsmål hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det går raskere igjennom Sverige med bil, men på sykkel tror jeg ikke det er tilfellet. E6en er faktisk en del kortere enn ruta du ar satt opp igjennom Sverige! Husk at du sykler ikke fort nok til å bli bremset av 60-soner.

For å gi deg et sikkelig råd er det egentlig nødvendig å vite hva slags tur du skal på:

- hva slags sykkel

- bagasje eller "hotell"

- hvor mye trening har du / hvor langt sykler du på en hel treningsdag hvis du fortsatt skal være fin neste dag.

En tur igjennom Nordsverige vil fort kreve at du har mer bagasje på grunn av lengre avstand mellom steder å spise, handle og overnatte. (Hvis du ikke sykler 30-milsdager)

(En normal dagsetappe for "vanlige folk" på lange sykkelturer med mye oppakning er 10mil per dag. 30mil flere dager på rad, på racersykkel uten bagasje, er ofte mulig for de som sykler styrkeprøven.)

Basert på 10mils-dager, justert for min erfaring med fjell og ferger, vil jeg anslå:

-ruta di igjennom Sverige til 15 dager

-E6 til 12-13 dager.

-Kystriksvegen + E6(nord for fauske) til 15 dager.

-Kystriksvegen + lofoten og ytterveger i Troms til 17-18 dager (forutsetter at du planlegger sånn nogenlunde i forhold til de lange fergene Bodø-Moskenes og Andenes-Gryllefjord.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det går raskere igjennom Sverige med bil, men på sykkel tror jeg ikke det er tilfellet. E6en er faktisk en del kortere enn ruta du ar satt opp igjennom Sverige! Husk at du sykler ikke fort nok til å bli bremset av 60-soner.

Viktig poeng siden bilistene anser Sverige å være raskere pga. 110 km/t fartsgrenser mange steder. Spørsmålet blir uansett om du vil sykle for å komme fort fram (kunne like gjerne kjørt da) eller for opplevelsen (veien er målet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.