Gå til innhold
  • Bli medlem

Pålegg på tur


500fjell

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det finnes en tråd om dette fra før, men i sommer har vi tenkt å bli et par uker i et område hvor vi kjøper med oss pålegg på brød (nytt brød kan kjøpes på turisthytter) til 2 uker. Noen som har forslag til noe som kan holde seg 2 uker på fjellet uten kjøleskap og slikt (eventuelt legge det i en bekk hvis det er vanntett)?

Jeg tenker i farten å ta med meg:

*Syltetøy på flaske

*Kaviar

*Leverpostei på tube

*Brunost

*Honning

*Morrpølse

*Smør (oppbevares vanntett) eller "Ghee"

*Majones

Noen som har andre forslag eller kommentarer? Tips og triks mottas gjerne. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde med meg Nugatti på tube i pinsa. Er ikke å anbefale med mindre det er godt og varmt i løpet av turen (eller at du sover med tuben i posen - hehe). Pinseaften og 1. pinsedag gled Nuggisen greit ut av tuben, men natt til 2. pinsedag hadde det vært såpass kaldt at jeg ga opp å få sjokogørra ut av tuben. Ble leverpostei only til frokost den dagen gitt. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg Nugatti på tube i pinsa. Er ikke å anbefale med mindre det er godt og varmt i løpet av turen (eller at du sover med tuben i posen - hehe). Pinseaften og 1. pinsedag gled Nuggisen greit ut av tuben, men natt til 2. pinsedag hadde det vært såpass kaldt at jeg ga opp å få sjokogørra ut av tuben. Ble leverpostei only til frokost den dagen gitt. :oops:

En av de viktigiste lærdommene fra førstegangstjenesten: Nugatti skal alltid på kropp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sondre.

Vi var for noen år siden påkanotur i Rogen/Femunden og stakk innom Rogenstua for å proviantere. Jeg hadde med hunden, så Fimax ble sendt inn for å handle bl.a. noe pålegg.

"Ta med noe smørost eller lignende" sa jeg og tredjemann. Fimax gikk inn og handlet og kom fornøyd ut med en vanntett pakkpose med div. innhold. Jeg kikket såvidt oppi og konstanterte at det var bl.a. en tube oppi der.

Vi padlet så lenge og vel før vi slo leir den kvelden. Sultne var vi og åpnet posen for å finne noe velsmakende pålegg til knekkebrødet.

Tok ut tuben og kikket litt forundret på den, Messmør stod det. Ja, ja tenkte vi; sikkert en slags svensk smøreostvariant. Jaggu sa vi smør (kunne ikke dy meg med den)

Ut av tuben kom en lysebrun guffe som endog hadde skilt seg, hmmm... Sjekket best før dato; hadde gått ut på dato for over et år siden gitt.

Smakte på det, det smakte ok nok etter en lang dag med padling.

Det pålegget "nøt" jeg og en tredje turkompis i en uke. Fimax holdt seg til havregrøt.

Så, dersom du har lyst på noe pålegg som er ganske så drøyt (på mange måter), kan jeg under tvil anbefale årgangsmessmør.

Dette er et svensk produkt som minner noe om prim, og er å få på tube.

Jeg har ikke spist det siden.

Edit: Dersom du liker det så kan jo flykræsj (makrell i tomat) være et sunt og næringsrikt alternativ også, finnes på tube.

Peanøttsmør er et pålegg som gir mye energi i forhold til vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta med en skikkelig hardplastboks (med lukkeklips på alle fire sidene) full av salt smør... Dette nytes den første uka sammen med diverse ost (de første par dagene) og fårepølse de neste... Deretter går man løs på tubesmøreriet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med stort sett noe av dette:

Kaviar

leverpostei tube

syltetøy(enten småpakker eller i en plastboks(som regel Dronning til både brød og pannekaker)

Salami

Nugattitube.

Smør har jeg kun flytende til steking. bruker ikke det på brød.

Av brød foretrekker jeg Bakers Spelt eller Pågen Energi da de holder seg lenge.

Bruker om noe gryn til frokost og lunsj.

Første dag eller to hender det det blir litt egg&bacon og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: havreblanding m/tørrmelk

samtidig stekes det nok brød (møllerens 1-2-3) på primusen til dagens forbruk, lunsj og kvelds

pålegg(engangs forpakninger - holder til 2-3 brødskiver)

- makrell i tomat@

- leverpostei

- syltetøy

- filidelphia(ny på markedet)

- kaviar (liten tube)

- smør

- majones ( liten tube)

i kantina på gamlejobben hadde de også sjokade og nugatti på små tuber, har ikke sett de i butikk, men det burde være mulig å oppdrive på et vis? finnes det andre smøreoster på liten tube?

det blir kanskje litt mye forpakning på de laaange turene, men veldig praktisk.

spekemat er en selvfølge på de lengre turene, det samme gjelder forøvrig lefse.

sist men ikke minst,

nøtteblanding med rosiner og tørket frukt, pluss mørk sjokolade(86% kakao)

- bruker olje til steking i stedet for smør

lenker:

staburets storhusholdning

arla foods

arla har også blåskimmelost i små forpakninger - aberet er bare at du må bestille de i 60 stk forpakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulost holder første 2 dagene

Smørost av ymse sort

Diverse pølsepålegg

Leverpostei tube

Makrell i tomat (men de små 6-packene må beskyttes i sekken)

Av og til egg på halvlitersflaske til omelett/kos på langtur

Av brød vil jeg slå et slag for grovbrød og de ulike fruktbrødene hos Bakern på Lom (hvis man passerer her på vei til fjells), brødet holder lenge, er godt og mye næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alt som står i hyllen med pålegg som ikke er kjølevare er greit å ta med. I tilegg har jeg gjerne med ting som er på tube fra kjøledisken, som smøreost. Andre kjølevarer går greit noen dager, selv om osten blir litt svett :P

Litt senere på året (avhengig av hvor i landet) er det jo greit med noe sukkker slik at en kan lage ferskt syltetøy av de bærene en finner: Bland bær og sukker og rør rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bringer spørsmålet videre,

hva slags råvarer finner man i naturen som man kan lage pålegg av:

Syltetøy er forsåvidt greit å tilberede som svartkjel påpeker.

I stedet for å bare spise fisken as-is etter panna, kan man f.eks lage pålegg av den med enkle triks, andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er flere som har med seg egg og bacon på tur. Knuser dere dette og har det på flaske da? Og eventuelt, hvor mange dager holder det seg?

Har leita lenge etter små tette og lette bokser til å ha salt/krydder på. Noen som har et godt tips for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er flere som har med seg egg og bacon på tur. Knuser dere dette og har det på flaske da? Og eventuelt, hvor mange dager holder det seg?

Har leita lenge etter små tette og lette bokser til å ha salt/krydder på. Noen som har et godt tips for det?

Til krydder bruker jeg de gamle filmrull boksene, de små runde.

Til disse får du kjøpt lokke med hull beregnet for d\salt og pepper :P

Finner ikke igjen på nettet, men med litt leting finner du det sikkert........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålegg man kan lage underveis er vel en liten utfordring, bortsett fra syltetøy/rørte bær.

Til dette kan jordbær, blåbær, blokkebær, multe, bringebær, krekling og bjørnebær brukes (og kombineres), Røres rå med sukker (nytes samme dag)eller kokes opp med sukker (holder dersom sterilt pakket).

Eplemos er kjempegodt dersom man finner epler, og på sørlandet vokser kirsebær fritt. Rognebær og rips gir god gele, har naturlig pektin.

Man kan dessuten bruke

skvalderkål som salat,

stornesle (brennesle) i supper/stuinger/te

roten av fjellsmelle som rotgrønnsak,

Rosenrot som kosttilskudd (ginkenoider)

Fjellkarse som krydder

(Fjell) Kvann som krydder/te

(Fjell) Marikåpe som te/grøtomslag på sår

Fjellsyre som krydder og c-vitaminkilde

Grannålskudd til te/saft

løvetann som ruccola

Harerug som kornerstatning

Røsslyng til te

Bjørkeblader til te

Det var det jeg kom på nå, men finnes masse gode bøker om dette.

Fisk (og kjøtt) kan røkes og holder seg da lengre. Finnes bøker med metoder på dette (håper ikke pappa leser dette siden det er bursdagsgaven hans...!)

Sopp finner man nesten over alt, og tørket holder den seg lenge og er lett å ta med.

Det finnes en blåmuggost på tube som er god, og en del guloster holder lengre - prøv vokspakket nøkkelost eller jaktost fra Den Blinde Ku.

Dersom man vil holde noe kaldt i leiren, så pakk et fuktig/vått klede rundt - avdampningen av vann reduserer temperaturen på det som er pakket inn. Eller flett en kurv og senk maten ned i vann.

Ellers kan jeg anbefale tørket frukt fra Tropical wholefoods - uten tilsatt sukker og konsv.m.

Leveres av friendsfairtrade.no ev i butikken i storgata ved Prindsens Plass i Oslo.

Har funnet EN gang juicekonsentrat på kartong (og husker ikke hvor)- hvis noen vet hvor dette selges, vær så snill å la meg få vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bringer spørsmålet videre,

hva slags råvarer finner man i naturen som man kan lage pålegg av:

Syltetøy er forsåvidt greit å tilberede som svartkjel påpeker.

I stedet for å bare spise fisken as-is etter panna, kan man f.eks lage pålegg av den med enkle triks, andre ting?

Pålegg kan man lage av all slags fisk.

Den må tilberedes varsomt, gjerne litt sånn damping i folie. Husk at laks og ørret ikke trenger mer en 65` for å bli ferdig.

Tilberedes med krydder etter ønske. Når fisken er ferdig plukker du den fra hverandre piller vekk alt av bein og moser den nedi en deilig klatt med majones. (som selvsagt også finnes på tube.) Smør så på skive/knekkebrød/polarbrød/pannebrød......

Om du ikke er på tur midt på sommeren bør denne herlige blandingen holde seg en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er pålegget, en annen ting er oppbevaringen.. Jeg kjøper ofte en frossen kubbe kjøttdeig på siste butikk før fjellet. Den tiner i løpet av første døgnet, men da har den funket som kjølelement for alt annet som er rundt og gir et godt middagsmåltid. I tillegg har jeg med en vanntett pakkepose til maten, slik at jeg kan grave den ned eller legge den i vannet (eller snøen om man er i høyfjellet). 30 cm ned i ei våtmyr er det alltid kaldt nok for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.