Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold Jotunheimen sent juni 09


Ameak

Anbefalte innlegg

Hei

Ny på forumet, fulgt med her inne i flere år.

Kort intro: glad i toppturer, ski og bena. Behersker klatring og naturlig sikring/trives vel så godt vertikalt som horisontalt.

Gått mye rundt Tromsø, Nordfjord/Sunnfjord og Sunnmøre pga tidligere bosted. Nå igjen Oslo-gryta. Jotunheimen har fått en-to langhelg(er) hver august siste 5-6 årene, men da er jo forholdene noe annerledes enn nå.

Har tenkt meg på tur med en kamerat til helgen, endelig tur ikke bestemt og avhenger av forholdene. Tenkt som telttur.

Vi ønsker primært fottur uten å kombinere det med ski. Isøks kan bli med, men helst unngå stegjern denne gangen. Hadde ikke tenkt å ta med tau og rack dersom det ikke blir tur 1.

Har sjekket diverse web-kamera samt førerapporter og bilder her inne på forumet uten å finne noen konkrete svar på akkurat dette. Ser av en del bilder at det fortsatt ligger mye snø en del steder. I tillegg er bøkene fra Glittertind forlag på vei i flyttelasset så jeg mangler litt bakgrunnsinfo jmfr tur 4.

Jeg vet at flere har vært på disse turene siste tiden, men da gjerne kombinert med ski. Kanskje noe kan hjelpe med oppdatert info:

1) Torfinnstindtraversen ene dagen samt Leirungskampen eller Leirungstindane dagen etter. (mye snø i rennene Torfinnstindane?)

2) Svartdalspiggane, Langedalstind og Mesmogtind. Evt Knutholstind eller Slettmarkpiggen/kampen dagen etter

3) Kjelhøe – Galdhøe – Veslepiggen – (Portpiggen) (trengs breutstyr?)

4) Geitsætre – Raudhamran – Dumhøe – Vestre Skardstind – Skardstind - Nåle (går dette uten tau, hvordan er passasjen fra Vestre til hovedtoppen?)

Alternativt innspill på 2k-turer som kan gås nå uten ski og stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Var selv noen dager i å ruslet rundt i jotunheimen, for ganske nøyaktig 3uker siden nå.

Syklet opp til området ved spiterstulen og slo opp telt og brukte det som base og hadde flere dagsturer derfra.

Gikk blant annet til galdhøpiggen, fra begge sidene både fra spiterstulen og området juvasshytta. Begge veiene gikk greit ann å gå til fots, selv om det til tider var relativt store snømengder, men til gjengjeld slipper en å bære skiene de partiene det er helt uframkommelig pr ski.

Hadde også en tur fra området spiterstulen til glittertind, gikk også denne bare til fots og tråkket mye i tidsvis rotten snø etter ca 1600høydemeter, samt at det akkurat da ikke var så lett å finne en plass å komme over elva som en må krysse pga all smeltingen.

En annen jeg kan anbefale er til store memurutind, nydeli området en må igjennom, men da jeg var der var det mye snø, men kan godt hende det har smeltet såpass at også denne er fin til fots nå.

Håper dette var til litt hjelp ihvertfall, og gled deg til turen!

Selv ringte jeg nsb og fikk utsatt togbilletten min hjemover da jeg ikke klarte å se meg ferdi der oppe etter bare noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) Det er så lite snø der at det er nødvendig å ta bena fatt på disse toppene. Fra Løyftet til Portpiggen anbefales det ikke å gå uten tau, selv om jeg vet om folk som har gått der i juli (uten tau) og mente at det er så lite sprekker til at det var trygt. Det får bli din vurdering og ikke andres. :oops:

4) Opp til Dumhøe og Vestre Skardstind er det ikke annet slit enn bratte bakker. Videre til Skardstinden kan man gå uten tau (men ha med isøks!!) hvis du runder den første hammeren på høyre side og følger en rygg du kommer innpå (se: http://jotunheimenibilder.no/gallery.php?module=gallery.picture&id=2154&mode=search&id2=3501&position=1 ). Etter det traverserer du øverst på en bratt snøflanke (se: http://2.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/SiU57GnGCbI/AAAAAAAACEY/Nqt-XhMZCGc/s1600-h/2009-05-31_58.jpg ). Og etter ca 200 meter tar du rett opp flanken og kommer innpå omgåelsen av den øverste hammeren (se: http://4.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/SiU57E-4fxI/AAAAAAAACEg/rv2cVo2SEjw/s1600-h/2009-05-31_57.jpg ).

Oversiktskart: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=17485 (du følger da grønn/blå prikkete rute).

Videre til Nåle er det enkel klyving til skaret, og opp på selve Nåla er det lett via en stor hylle litt til venstre. Det sier seg selv.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi får se hva det blir til. Kommer oss ikke av gårde før sent fredag så mulig Leirdalen blir litt langt. Alternativet er jo Gjende/Bygdin jmfr avstanden fra Oslo, men der høres det ut som om det fortsatt er en god del snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.