Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur i Femund - juli


Zabla

Anbefalte innlegg

Hei glade fiskere. Jeg trenger et råd eller to:-)

Jeg skal på tur til Femunden i midten av juli. Har aldri vært der, men har lest en del. Vi har tenkt å legge ut fra Elgå, og gå nordover en dag før vi dreier innover i parken og østover. Høres det ut som en god plan, eller er det andre områder man heller bør besøke? Hvordan er terrenget, og hva kan jeg forvente av fiske på denne årstiden? Har for øvrig hørt at man kan forvente mest rød fisk sør for røavassdraget, og hvit nord. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der i fjor sommer med kano, så kan ikke si så mye om ruta for å rusle.

Men alle som skriver noe om "fiske nord vs. sør", skriver det du sier, selv fikk vi store abbor nord, ørret sør, men var kun en ørret og noe smått smått smått, så er ikke store grunnlaget, men stemmer nok side alle sier det samme.

Ellers var det det sykt varme vannet som nok la en demper på fiske, hadde ikke med noen måler, men var herlig badetempratur for oss, sikkert ikke like fett for fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer nok i grove trekk, det er mest rød fisk på Engerdalsiden av Røa og hvit fisk på Røros siden... å gå fra Elgå er nok en fin tur, men jeg foretrekkeer å ta båten. Jeg liker å komme fort inn i marka og tilbringe mest tid der og da er det beste å ta båten synes jeg. Hva fiske angår kan du være heldig å få oppleve godt bett, eller det kan også være helt dødt.

Terrengmessig så er det stort sett mye stein og morenerygger, lenger øst i parken mot svensk side blir det mere stor steinur. Det beste er å følge de opptråkka stiene og ikke ta snarveier, det kan fort ta mere tid går en seg inn i skikkelig steinrammel. Femundsmarka er et flott område å ferdes i, både natur- og kulturmessig. Ellers vil jeg bare si at bruk hue skal dere fyre bål! Det er kun lov til å plukke kvister på bakken som ved og det er ikke nødvendig med bål på størrelse med heksebrennerbål. Vil også anbefale å bruke primus til matlaging da det i enkelte områder er rensket for ved. Er akkurat kommet hjem fra en tur i marka og da møtte vi faktisk en gjeng som hadde med seg motorsag inn i parken!!! Hva som gjør folk i stand til å komme på å ta med slikt uhyrlighet inn i marka kan ikke jeg fatte å begripe ;-) Håper bare de gikk seg på oppsynsmannen! Ellers kan jeg nevne at jeg tok en ørret på 3,1 kg inne i marka forrige uke, så er en på rett sted til rett tid kan det klaffe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg gikk fra Roasten til Elgå i fjor sommer.

For all del, fin natur. Men om du skal fiske, hvorfor gå 20km når du kan ta rutebåten i stedet og bli satt av der Røa munner ut? Da slipper du de lange km.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gjort det. Ikke sikkert du er fornøyd med Roasten og Røa vassdraget. Kan hende du vil lenger bort fra allfarvei

Bort fra søppel og 1000 bålgruer... hrmmf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar. Det ligger an til at jeg tar båten da, for så å komme seg inn i parken. Synd hvis området er utslitt av bål-glade vandrere, men jeg får satse på å komme meg i områder som forhåpentligvis ikke er helt "utslitt". :oops: Får kanskje vurdere å vandre innover på svensk side hvis det er bedre(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du komme litt lenger inn der det ikke er så mye folk kan du og starte på svensk siden.

Der kan du bli flydd inn i marka med helikopter og så vandrer dere tilbake igjen f.eks.

Nå er jo ikke helikopter villmark i seg selv men da har man mulighet å komme steder det blir for langt å gå t/r på de antall dager.

Studer kartene godt når dere legger opp turen evt. Er ikke alle alle "bekker" som er like enkle å krysse.

Selv skal jeg oppover fra svensk side litt siste del av juli, tar dog kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.