Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til dame


viam

Anbefalte innlegg

Hei, etter noen turer ute i vår, med frysing hele tiden tror jeg det er på tide å skifte ut soveposen. ( Hadde trodd den skulle holde, men orker ikke fryse hele sommeren og høsten :twisted: )

Jeg er 160 cm, så må vel ha en som ikke er alt for lang ( den jeg har tror jeg nesten er 230)

Jeg tenker i første omgang på en god 3-sesongspose og kjøpe egen vinterpose når vinteren nærmer seg. Jeg har sett så vidt på alta short( fra helsport), noen som har erfaring med denne soveposen? Jeg kommer til å ha den med på fotturer, så det er kjekt om den ikke er alt for tung. Føler at sovepose er ennå vanskeligere å velge enn alt annet så tips mottas med STOR TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har selv ikke erfaring med noen dameposer (da jeg er gutt :twisted:), men har sett en del på pose til samboeren.

Det har blitt vanligere og vanligere at det lages poser i egen dameutgave, kanskje spesielt blant amerikanske produsenter.

Et valg du må ta er om du vil ha dun eller kunstfiber... Denne debatten finnes det mye om på forumet allerede, og den kan kort oppsummers:

dun: dyrt, lett og varmt, tåler fukt dårlig, svært komprimerbart

Kunstfiber: Billigere, varmt, tyngre, tåler fukt bra

Jeg har selv god erfaring med poser fra Mountain Hardwear, sportsnett.no fører en serie som heter mountain hardwear ultralamina 15 womens. Dette er en litt dyr kunstfiberpose, men den er ganske lett og komprimerbar. Denne kommer i egne dameversjoner som skal varme på de "rette stedene". (denne posen her jeg troen på)

De har og mountain hardwear phantom 15 womens som er en superlett dunpose som koster ca dobbelt så mye som den over.

Marmot lager og gode soveposer og har en del damemodeller både i dun og kunstfiber. Sjekk ut marmot.com, den er ganske oversiktelig.

Jeg har ikke sett noen helsport poser som er lagd for damer, men hvis du føler at alta short passer og at den komprimerer nok er det sikert ikke et dårlig valg. Men jeg tror du vil kunne spare vekt og pakkvolum på å velge andre merker...

Lykke til!

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har ingen erfaring med posen du nevnte, men jeg har vinterversjonen av denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-dreamcatcher-750-dunsovepose-170-cm-dame-7925.aspx

Den jeg har heter Mountain Equipment Dreamcatcher 1000, dameversjon. Jeg er 166 cm, og den er perfekt lengde for meg, så regner med det blir ganske riktig for deg og, ihvertfall i forhold til den du har;) Har prøvd posen kun på "lett" vinter og jeg sover som en stein. Mulig den blir varm på sommeren, men med gode luftemuligheter i alle ender tviler jeg på at det blir noe problem. Evt at 750 grams versjonen som jeg linket til er mer riktig iht dine ønsker.. Størrelsesmessig er den ikke av de største, og vekta er 1,8 kg for min, og 1,48 kg for 750grams versjonen.. Og i forhold til å fryse så har jo også liggeunderlaget endel å si.. Kombinasjonen http://www.oslosportslager.no/produkt/downmat-7-pump-liggeunderlag-dun-20408.aspx + en av de to nevnte soveposene kan varmt anbefales, både bokstavelig talt og er heller ikke avskrekkende mtp vekt og størrelse :twisted: Prismessig er jo denne dunposen mange ganger så dyr som Alta, men siden du allerede har en pose som du fryser med - kan du jo også vurdere å satse på en varmere (og dyrere) "vinterpose" i dun for bruk på høst, vinter, vår og sommertemperaturer på fjellet, og supplere med den kalde du allerede har på de varmeste månedene/ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta short er en utmerket pose til damer.

Som en bedre pose til dame ville jeg brukt Ajungilak/Mamutt Kira, som er en spesialsydd/formsydd pose for damer. Den har fotboks slik at posen ikke klapper sammen over føttene, holder føttene varme, kuldesperre i nakke, og er fylt med ISO 4 fiber som er mer holdbart og isolerer godt selv når den er våt. Den veier ikke mye heller, tror den ligger på rundt 1,5-1,6 kg.

En dunpose som blir våt mister all isolasjonsevne.

Bruk gjerne en lakenpose inni posen, da øker du komforttemperaturen med 4-6 grader, og du slipper å vaske soveposen, da 5-6 vask ødelegger fiberene i posen.

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.