Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

Annonse

@Blaser: Bruker Terra Weekend HE selv også, gjerne uten kjelstøtter når jeg er utendørs - den funker prima, ja.

Men den der (H)EAT går vel utenpå Terra Weekend, ikke sant? Det jeg tenkte på, var en pose rundt Svea når den transporteres inne i Terra Weekend - da blir vel (H)EAT muligens et hakk for stor? Bruker en enliters drybag i slnylon i dag, og det går for så vidt helt greit, men tenkte å finne et rimelig alternativ som også "dempet" bevegelser litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Tenkte jeg skulle prøve det samme, med en rimelig objektivveske fra eBay ved navn Matin size Large til under en tjuekroning. Høyden burde være fin. Har sett litt forskjellig angivelse av diameter fra 9-10 cm og håpte at neoprenen var elastisk nok til at Svea 123R ville gå oppi. 

Ny billigkjøpt lærdom deles herved: Matin size Large har for alle praktiske formål for liten diameter for å funke som oppbevaringspose for Svea 123R. Med list og lempe og brutal kraft kan man nok presse den nedi, men det er jo fullstendig poengsløst, siden det blir samme slitet med å få den ut igjen (med mindre man tar i bruk saks)... :ermm:

Får se om jeg kommer over en pose for speilteleobjektiver, de er temmelig tykke uten å være spesielt lange.

Her er mitt lille oppsett.

Hvis du finner en bag som passer til et vidvinkel objetiv så burde du komme imål, min fulgte med et Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 objektiv

De er gjerne litt korte og breie

Her er en kamera tilbehørsselger på ebay:

http://www.ebayshopkorea.com/main/optionSearch?categoryId=107894&sortOrder=StartTimeNewest&pageNumber=7&aspectFilter=

 

THfKZ1-40.jpg?Expires=1773348854&AWSAcce

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mrandersen:  Den så jo veldig kompakt og greit ut det der :)

For meg blir den medfølgende kjelen (ca 3 dl) upraktisk liten - bla er den for liten for en standard tørrmatpose (krever ca 4 dl kokende vann) - så jeg ønsket en kjele som var større. Valget falt på Optimus Terra Weekend HE, som er stor nok til at den også kan brukes som transportbeholder for Svea-en (et annet godt alternativ er FMC XK6, har jeg skjønt).

Men da blir også størrelsen på posen rundt Svea presset fra to sider - er den for liten, går ikke Svea oppi, mens om den er for stor, passer den ikke oppi kjelen når den ligger rundt Svea. Jeg tror sistnevnte vil være tilfellet for den objektivvesken du har der. ;) 

Her er et lite utsnitt fra et bilde jeg la i en turrapport nylig, som viser "oppsettet" mitt:

Utsnitt (P6110613).JPG

Sveaen går i den oransje drybagen, som så plasseres i kjelen med pannelokket over, og medfølgende nettingpose rundt det igjen. Funderer altså på en grei erstaning for drybagen for tiden, selv om det knapt kan kalles et prekært behov :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

@mrandersen:  Den så jo veldig kompakt og greit ut det der :)

For meg blir den medfølgende kjelen (ca 3 dl) upraktisk liten - bla er den for liten for en standard tørrmatpose (krever ca 4 dl kokende vann) - så jeg ønsket en kjele som var større. Valget falt på Optimus Terra Weekend HE, som er stor nok til at den også kan brukes som transportbeholder for Svea-en (et annet godt alternativ er FMC XK6, har jeg skjønt).

Men da blir også størrelsen på posen rundt Svea presset fra to sider - er den for liten, går ikke Svea oppi, mens om den er for stor, passer den ikke oppi kjelen når den ligger rundt Svea. Jeg tror sistnevnte vil være tilfellet for den objektivvesken du har der. ;) 

Her er et lite utsnitt fra et bilde jeg la i en turrapport nylig, som viser "oppsettet" mitt:

Utsnitt (P6110613).JPG

Sveaen går i den oransje drybagen, som så plasseres i kjelen med pannelokket over, og medfølgende nettingpose rundt det igjen. Funderer altså på en grei erstaning for drybagen for tiden, selv om det knapt kan kalles et prekært behov :D 

Et snop oppsett det der, kompakt og lettvint. Er som du sier svea koppen er i grunn lite brukanes til noe (?), jeg har aldri brukt den.

Har du gode erfaringer med varmevekslern sammen med 123'en?

Tanken med linsebaggen var å ha svea'en lengst mulig vekk fra alt annet siden vi har med bensin å gjøre, dårlig erfaring med lekke optimuser da jeg var i forsvaret selv om parafin trossalt er verre å søle i sekken enn bensin, det setter seg i alt...    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mrandersen: Jeg synes varmeveksleren hjelper godt på effektivitet og litt på vindmotstand. Som du ser på bildet har jeg tatt av kjelestøttene, og satt varmevekslerribbene rett på vindskjermen - da er selve kjelebunnen i samme avstand som om den hadde stått på kjelestøtter uten ribbekransen under. Mitt inntrykk er at du får høyest effektivitet av å justere Svea ganske mye ned - kjører du på for full guffe, går flammene rett inn i ribbekransen og kjøles ned før forbrenningsreaksjonene er ferdig. Du vil nok uansett få kokt opp innholdet i kjelen mye raskere enn utene varmeveksler, men samtidig vil du kjenne tydelig eksoslukt. Skrur du ned effekten, vil du få kokt opp innholdet litt saktere men vil bruke mye mindre bensin :) 

Skal du fyre innendørs, bør du alltid bruke kjelestøttene - det reduserer mulighetene for halvforbrent bensin (kullos med mer) som er direkte livsfarlig i et lukket rom.

(Ellers hadde jeg en BernieDawg stillebrenner-cap på Sveaen på bildet, den passer bedre med varmeveksleren enn den originale bråkebrenneren, men er litt mer ømfintlig for vind. Som du ser går dampen horisontalt fra kjelen, så jeg lagde litt le ved brenneren ved å lene pannelokket mot kjelen på vindsiden - funket fint :thumbsup:)

En lekkasje i Svea er ikke noe jeg bekymrer meg veldig for - hvis det er noe som kommer gradvis, vil man jo merke det ved at den vil funke mye dårligere under bruk pga redusert trykkoppbygging, evt stikkflammer ut der lekkasjene måte være. Så da gjenstår at en lekkasje oppstår på Svea under transport - og man skal jo aldri si aldri, men det vil jeg tro skjer ytterst sjelden. Den er så enkel, med så få koblingspunkter, at jeg anser risikoen for liten. Likevel; det er ikke helt uten grunn at jeg har en drybag rundt Svea i dag, den er jo helt tett med en lufttett rullelukking - og det første jeg gjør når jeg åpner er å snuse etter om det er bensindamp nedi der. Ikke skjedd ennå :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, det vil avtegne seg et mønster under der etterhvert. Det kan også legge seg ekstra mye sot under der om du regulerer den ned så mye at den ligger på grensen til å gå over til "stearinlysflamme" eller at du får en liten etterflamme når du stenger ned som brenner gult en stund. Da kan oppleve at det ser ut som om det er masse små gnister i flammen neste gang du fyrer opp, men det er den løse ekstrasoten som blir blåst ut av den brennende bensindampen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Svea 123R Lab Fun : www.youtube.com/watch?v=88xvZhBbfio
Undertekst. "Rebuilt Svea 123R during burn tests". Published on Oct 11, 2016

Gary Adams aka BernieDawg som tester sin "silent cap". Har selv en slik, funker, men savnet nå suset av 123 fant jeg ut, så brenner nå uten silent capen. Mindre CO-utslipp skal det også bli da, i følge Randulf Valle (i bladet Villmarksliv).  btw: Ser ikke noe nytt i den videoen, men jeg går kanskje glipp av noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noen varme opp stille-capen på toppen av bråkebrenner-platen, og deretter (på ca 4:00) bare bytte og fyre på igjen umiddelbart, den var ny for meg :)

Ellers synes jeg at jeg ser det samme på den videoen (på ca 4:45) som jeg beskrev her, antar nå at det bare er sånn det er:

Den 27.5.2016 at 20.13, a_aa skrev:

En ting synes dog jeg er litt pussig: Etter at Svea er blitt varm, får jeg fort innslag av gule flammer når jeg justerer ned effekten på normalt vis (med klokken), mens dersom jeg i stedet justerer ned ved å vri mot klokken til rensenålen kommer høyt nok til å begrense dyseåpningen, brenner den pent på atskillig lavere effekt. Antar det kan ha noe med gasshastigheter og virvelstrømning å gjøre? (Kan vel også ha med at brennerhodet som jeg bruker med "stilletoppen" er lettere drillmodifisert med atskillige ekstra hull). Er det andre som har tilsvarende erfaring med BernieDawg på Svea?

Sliter litt med at stille-capen sakte men sikker siger litt mer ned i brenneklokken for hver fyring - og brenner da mer og mer urent og gult for hver fyring. Er ikke bare bare å få den plassert høyere igjen heller - må bruke stump vold for å skille dem av og til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, a_aa skrev:

Har aldri sett noen varme opp stille-capen på toppen av bråkebrenner-platen, og deretter (på ca 4:00) bare bytte og fyre på igjen umiddelbart, den var ny for meg :)

Han varmer opp silent capen så den ikke faller så langt ned i brennerklokken. Hint: Du sier at hos deg faller den mer og mer ned i klokken etter hver brenning...you see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker kanskje bare om ordinær formvarming av brenneren? Eller varmer du opp silent-capen FØR du setter den oppi brennerklokken? Er det han gjør, slik at metallet i silent-capen utvider seg før han setter den på plass.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, zimwalker skrev:

Du snakker kanskje bare om ordinær formvarming av brenneren?

Jepp. :) 

27 minutter siden, zimwalker skrev:

Eller varmer du opp silent-capen FØR du setter den oppi brennerklokken? Er det han gjør, slik at metallet i silent-capen utvider seg før han setter den på plass.

Har ikke noe problem med å forstå at det er lurt at capen ikke settes på plass kald, når brennerklokka (ja, hele brenneren) er glovarm og utvidet :) Det var for så vidt ikke oppvarmingen av capen jeg undret meg over, det var hele "hot-swap"-rutinen hans jeg aldri hadde sett før. Jeg har aldri byttet plate/cap mens brenneren var glovarm og uforbrent bensingass strømmet ut - jeg bytter når ting er kaldt, bensinen er flytende og kjører deretter vanlig forvarmingsrutine.

Kanskje jeg er en Svea-pingle :huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene forklaringen utelukker ikke den andre, så jeg kjøper begge to, jeg ;) Varmingen av stille-capen kan både sørge for nødvendig temperatur for å opprettholde dampfasen av bensinen (og unngå harking pga ufordampede eller kondenserte dråper), og kan hindre at capen synker for langt ned i brennerklokken (som etter min erfaring gir mye gule flammer).

Men jeg synes at det er like praktisk å bestemme seg på forhånd om man vil ha putring eller svak susing, ser ikke helt poenget med en "hot swap" underveis - selv om det er fint å vite at det kan gjøres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

ser ikke helt poenget med en "hot swap" underveis - selv om det er fint å vite at det kan gjøres :) 

Det er sikkert noe som er greit å kunne. Like som det å kunne "hot swappe" dyse på multifuel brenneren. Noe som sikkert går bra,...om man er kjappere en sin egen skygge.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har aldri sett noen nedre lufttemperatur bli angitt.

Men jeg vil tro at så lenge du får fyr på forvarmingsdrivstoffet, så får du også varmet opp tanken og økt trykket der - da er du halveis i mål. Det neste er at nok varme fra blåflammen må gå ned til å øke/opprettholde trykket og til å fordampe bensinen - og avstanden er såpass kort at jeg ikke ser helt for meg at lufttemperatur alene skulle kunne stikke av med den varmen (da ville det uansett være relativt enkelt å isolere med feks karbonfilt). 

Fyren på YouTube (som gjorde en veldig lik test med en DIY Fancee Feest spritbrenner) får den i hvertfall enkelt til å fungere i -20°C :) Platen i bunnen er nok viktig for å holde den fint i gang, dersom bakken er skikkelig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2016 den 21.13, Robinson skrev:

Kanskje det kan forklare at min Optimus 8R har markert dårligere effekt enn min Svea 123R ? Jeg kjøpte Sveaen ny og Optimusen brukt. Jeg har testet det gjentatte ganger, og min Svea 123R bruker jevnt over ett minutt mindre enn min Optimus 8R på å koke opp en halv liter vann.Jeg kan ikke se noen logisk grunn til at Optimusen skal være mindre effektiv enn en Svea, med mindre kanskje veken er skadet ? Men jeg har kikket på veken gjennom tankpåfyllingen og den ser helt fin ut. Så jeg er ikke sikker...

Har lest andre her inne si at 8R gir litt lavere effekt enn 123R, og følgelig litt lengre koketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I primussamletråden var det nettopp litt omtale av veke til Svea 123 og 8-ern, og jeg fant ut at det var en god unnskyldning for å heve denne tråden igjne, så den ikke går i glemmeboken :)

Her er BernieDawgs video med gjenoppbygging av en Svea 123R han har plukket fra hverandre (i en annen video), og den starter der han begynner på veken, som han lager av bomullstråder fra en vaskemopp og litt ståltråd. Vil tro at rent bomullsgarn (ikkeno nylon, polyester eller sånt innblandet!) fra en husflidbutikk gjør samme nytten - der kan man sikkert kjøpe skikkelig tynn stålstreng også.

https://www.youtube.com/watch?v=-svgLuqyGG4&t=2m6s

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Løfter tråden også..

Her er en kompakt løsning.  Benytter Optimus terra weekend og optimus crux gass brenner + 230 g gass beholder.  Dette passer fint sammen.

Finner ut at Svea'n  passer oppi også med et nett i rundt.  Blir jo kompakt da :)

 

20180711_213354.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.