Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bare brukt Statoil sin miljøbensin , som de selger på grønne 3 ltr. kanner på bensinstasjonene. Beregnet på motoriserte små hageredskaper. Den har fungert glimrende for meg. Jeg har aldri noensinne opplevd at sikkerhetsventil blåser. Eller hørt om noen som har opplevd det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Kjell Myren skrev:

Vakkert!
Hva pusser du med?

Vasket først med varmt vann, zalo og litt sitronsyre. Pusset deretter med Autosol. Ble til at jeg fyrte den opp i ettermiddag. Artig sak 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen timer testfyring, har jeg konkludert med at alkylatbensin genererer høyere trykk enn Coleman-fuel.
Dette betyr vel da i praksis høyere effekt, og høyere forbruk.
I tillegg sier logikken at alkylatbensin er bedre egnet når det er kaldt.
Ulempen er at det kan medføre overtrykk i varmt vær, og det jeg har gjort av tester tyder på at det er lurt med litt vannkjøling hvis det er varmt og/eller vindstille.
Jeg har testet med 2 forskjellige brennere (begge Svea 123R) og resultatet er identisk.
Tror jeg holder meg til alkylatbensin fremover, da dette virker som det drivstoffet som er lettest å tilpasse alle temperaturer.
Og så er det betydelig billigere enn Coleman fuel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 hours ago, Kjell Myren said:

Etter noen timer testfyring, har jeg konkludert med at alkylatbensin genererer høyere trykk enn Coleman-fuel.
Dette betyr vel da i praksis høyere effekt, og høyere forbruk.
I tillegg sier logikken at alkylatbensin er bedre egnet når det er kaldt.
Ulempen er at det kan medføre overtrykk i varmt vær, og det jeg har gjort av tester tyder på at det er lurt med litt vannkjøling hvis det er varmt og/eller vindstille.
Jeg har testet med 2 forskjellige brennere (begge Svea 123R) og resultatet er identisk.
Tror jeg holder meg til alkylatbensin fremover, da dette virker som det drivstoffet som er lettest å tilpasse alle temperaturer.
Og så er det betydelig billigere enn Coleman fuel.

Hvor varm blir tanken din når du kjører vanlig? Syns den blir fortere varm når der er lite bensin på den så prøver på å ha full tank hver gang jeg starter opp. Sjelden jeg brenner mer en 40min og tanken blir stort sett aldri varmere enn at jeg kan ta på den (ca 50-60grader). Blir den veldig varm så tar jeg det som en indikasjon på at den holder på å gå tom. Bruker kun Felleskjøpet sin mijløbensin. Har Svea 123 ikke R. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg har selv aldri erfart noen "blow-out" med min Svea 123, sommer som vinter. Men er jo klar over at det kan skje, f.eks som advart mot her, fra Skjult lenke - logg inn for å se den

Sitat

[...]  when using a wind screen or shield other than the built-in wind screen (such as the flexible aluminum foil windscreens used with stoves made by Mountain Safety Research), care should be taken not to wrap the windscreen too tightly around the stove because this may cause the stove to overheat and the fuel tank to over-pressurize. This in turn will cause the pressure-relief valve in the filler cap to open and the over-pressurized gas vapor to escape, which may catch fire and result in a dangerous "flareup" or large fireball.

Og her er en kar som advarer mot bruk av  "silent cap" med Svea og 8R, da han mener de kan føre til at varmen fra brenneren i for stor grad reflekteres tilbake til selve brennerhuset og etterhvert tanken. Silent flame spreader warning (CharlieTango 1, Published on Feb 20, 2016😞  Skjult lenke - logg inn for å se den( Ha litt tålmodighet om du ser på videoen, da han bruker litt tid på å komme til poengene sine).

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4/30/2019 at 11:09 PM, Kjell Myren said:

Vakkert!
Hva pusser du med?

Bistro "KOBBER OG MESSINGVASK" som man får i mange dagligvarebutikker er også god. Tar sot med letthet! "SMØR PÅ, SKYLL, TØRK" står det på boksen. Vel så enkelt er det ikke - man bør skure og gnikke litt også. Fungerer litt som en poleringspasta i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Timmey78 skrev:

Hvor varm blir tanken din når du kjører vanlig? Syns den blir fortere varm når der er lite bensin på den så prøver på å ha full tank hver gang jeg starter opp. Sjelden jeg brenner mer en 40min og tanken blir stort sett aldri varmere enn at jeg kan ta på den (ca 50-60grader). Blir den veldig varm så tar jeg det som en indikasjon på at den holder på å gå tom. Bruker kun Felleskjøpet sin mijløbensin. Har Svea 123 ikke R. 

40-50 grader kommer den fort opp i uten kjøling, men da er den også ganske hissig i lyden.
Tror nok den tåler en del, men med kjøling slapper jeg litt mere av. Ihvertfall om jeg fyrer den innendørs eller i telt.
Den blir varmere om jeg har kjele på også, så for kosefyring uten vindskjermen, er det nok en del mer å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider