Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

Jeg har bare brukt Statoil sin miljøbensin , som de selger på grønne 3 ltr. kanner på bensinstasjonene. Beregnet på motoriserte små hageredskaper. Den har fungert glimrende for meg. Jeg har aldri noensinne opplevd at sikkerhetsventil blåser. Eller hørt om noen som har opplevd det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noen timer testfyring, har jeg konkludert med at alkylatbensin genererer høyere trykk enn Coleman-fuel.
Dette betyr vel da i praksis høyere effekt, og høyere forbruk.
I tillegg sier logikken at alkylatbensin er bedre egnet når det er kaldt.
Ulempen er at det kan medføre overtrykk i varmt vær, og det jeg har gjort av tester tyder på at det er lurt med litt vannkjøling hvis det er varmt og/eller vindstille.
Jeg har testet med 2 forskjellige brennere (begge Svea 123R) og resultatet er identisk.
Tror jeg holder meg til alkylatbensin fremover, da dette virker som det drivstoffet som er lettest å tilpasse alle temperaturer.
Og så er det betydelig billigere enn Coleman fuel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Kjell Myren said:

Etter noen timer testfyring, har jeg konkludert med at alkylatbensin genererer høyere trykk enn Coleman-fuel.
Dette betyr vel da i praksis høyere effekt, og høyere forbruk.
I tillegg sier logikken at alkylatbensin er bedre egnet når det er kaldt.
Ulempen er at det kan medføre overtrykk i varmt vær, og det jeg har gjort av tester tyder på at det er lurt med litt vannkjøling hvis det er varmt og/eller vindstille.
Jeg har testet med 2 forskjellige brennere (begge Svea 123R) og resultatet er identisk.
Tror jeg holder meg til alkylatbensin fremover, da dette virker som det drivstoffet som er lettest å tilpasse alle temperaturer.
Og så er det betydelig billigere enn Coleman fuel.

Hvor varm blir tanken din når du kjører vanlig? Syns den blir fortere varm når der er lite bensin på den så prøver på å ha full tank hver gang jeg starter opp. Sjelden jeg brenner mer en 40min og tanken blir stort sett aldri varmere enn at jeg kan ta på den (ca 50-60grader). Blir den veldig varm så tar jeg det som en indikasjon på at den holder på å gå tom. Bruker kun Felleskjøpet sin mijløbensin. Har Svea 123 ikke R. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri erfart noen "blow-out" med min Svea 123, sommer som vinter. Men er jo klar over at det kan skje, f.eks som advart mot her, fra en.wikipedia.org/wiki/Svea_123 :

Sitat

[...]  when using a wind screen or shield other than the built-in wind screen (such as the flexible aluminum foil windscreens used with stoves made by Mountain Safety Research), care should be taken not to wrap the windscreen too tightly around the stove because this may cause the stove to overheat and the fuel tank to over-pressurize. This in turn will cause the pressure-relief valve in the filler cap to open and the over-pressurized gas vapor to escape, which may catch fire and result in a dangerous "flareup" or large fireball.

Og her er en kar som advarer mot bruk av  "silent cap" med Svea og 8R, da han mener de kan føre til at varmen fra brenneren i for stor grad reflekteres tilbake til selve brennerhuset og etterhvert tanken. Silent flame spreader warning (CharlieTango 1, Published on Feb 20, 2016😞  www.youtube.com/watch?v=U0ZxJuk44GI ( Ha litt tålmodighet om du ser på videoen, da han bruker litt tid på å komme til poengene sine).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2019 at 11:09 PM, Kjell Myren said:

Vakkert!
Hva pusser du med?

Bistro "KOBBER OG MESSINGVASK" som man får i mange dagligvarebutikker er også god. Tar sot med letthet! "SMØR PÅ, SKYLL, TØRK" står det på boksen. Vel så enkelt er det ikke - man bør skure og gnikke litt også. Fungerer litt som en poleringspasta i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Timmey78 skrev:

Hvor varm blir tanken din når du kjører vanlig? Syns den blir fortere varm når der er lite bensin på den så prøver på å ha full tank hver gang jeg starter opp. Sjelden jeg brenner mer en 40min og tanken blir stort sett aldri varmere enn at jeg kan ta på den (ca 50-60grader). Blir den veldig varm så tar jeg det som en indikasjon på at den holder på å gå tom. Bruker kun Felleskjøpet sin mijløbensin. Har Svea 123 ikke R. 

40-50 grader kommer den fort opp i uten kjøling, men da er den også ganske hissig i lyden.
Tror nok den tåler en del, men med kjøling slapper jeg litt mere av. Ihvertfall om jeg fyrer den innendørs eller i telt.
Den blir varmere om jeg har kjele på også, så for kosefyring uten vindskjermen, er det nok en del mer å gå på.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Om noen skulle ha interesse av å kjøpe seg en ny Svea 123R; Outdoorexperten.no gir 20% på mye (ikke alt) ved bruk av koden SANTA20. Det står at koden varer til 24.11.2021, men det kan være en skrivefeil - at de mente desember (eller så har de glemt å "slå av" koden), for koden virket nå da jeg testet ved å legge Svea 123R i handlekurven. Prisen ble da redusert fra 1495 til 1196.

Prissammenligning/historikk bl.a. hos: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3328134

Edit: Fikk nyhetsbrev fra Outdoorexperten i dag, SANTA20 gjelder t.om. 6.12. står det der.

Endret av zimwalker
oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

WOW!

Noen som får sine SVEA 123r til å brenne så blått?

Jeg legger også merke til at han har bøyd sprederplaten veldig høyt, eller hva synes dere?

ja, min brenner slik blått med Biltema bensin.

ja, sprederplaten ligger i alle fall høyere enn min. Min flukter med toppen på koppen. ( ca. 0,5-1mm under toppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg legger også merke til at han har bøyd sprederplaten veldig høyt, eller hva synes dere?

Lenge siden jeg så den, men å justere på brennerplaten og derved lufttilførselen for å få bukt med gul flamme er jo ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (30 minutter siden):

Er det noen som ikke har interesse av det ? 🙈

Det ville jo være rart ja! :-)  Men om noen er sluppet opp for grunner til å kjøpe en til primus så oppsummerte jeg noen her:   www.fjellforum.no/topic/15872-primussamletråd/?do=findComment&comment=403020

Kos deg med ny primus!

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (25 minutter siden):

Kos deg med ny primus!

Den jeg allerede har gjør koken mer enn nok (pun intended ☺️)

Jeg er bare redd de plutselig legger inn årene før Svean. Mtp de lettvinte løsningene med gass som selges i dag, så er nok terskelen for å kjøpe en "farlig" bensin brenner høynet. 

Ikke at jeg tror Sveaen jeg har legger inn årene, men nå får brorsan oppe i Nord-Norge en brenner han kan låne (kommer til å stå ubrukt) og som står klar når jeg kommer hjem på besøk. 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 timer siden):

Det ville jo være rart ja! :-)  Men om noen er sluppet opp for grunner til å kjøpe en til primus så oppsummerte jeg noen her:   www.fjellforum.no/topic/15872-primussamletråd/?do=findComment&comment=403020

Kos deg med ny primus!

"A man can never have too many books, too much red wine or too much ammunition or camping stoves". Noe fritt etter Rudyard Kipling

Jeg bare venter på det totale og langvarige strømbruddet nå i sprengkulden. Da vil ikke kona si " du og alle de derre primusene dine" lenger. Jeg har ett tyvetalls, de fleste 111 primuser i prima stand, og noen få bensinbrennere. Men bare en Svea 123. Og ute i boden står en 25L dunk med parafin, innkjøpt ved ett innfall for noen år siden. Parafin blir ikke brukt mye, siden det stort sett bare en Sveaen som får være med på tur likevel. Man kan ikke ha for mange primuser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (13 timer siden):

Ikke at jeg tror Sveaen jeg har legger inn årene, men nå får brorsan oppe i Nord-Norge en brenner han kan låne (kommer til å stå ubrukt) og som står klar når jeg kommer hjem på besøk.

aha, skjønner. Vel, om du ikke forventer at han vil bruke den på tur, og kanskje derfor heller ikke blir hoppende glad for gaven, så kan du jo bruke tilsvarende strategi som @Robinson bruker overfor kona si. Du kan jo for eksempel si: "Er ikke en tur-primus jeg ga deg til jul, men en beredskapsprimus!". Lurt da om du samtidig legger ved en beredskapsbrosjyre fra DSB. www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/      :-)

PS: off topic, men når strømprisene skvatt i været fikk jeg tømt flere halvtomme gassbokser jeg hadde liggende. Vet ikke om jeg sparte noe penger på koke kaffen over gassprimus noen ganger, men jeg fikk nå et påskudd til å få tømt de da.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (8 timer siden):

aha, skjønner. Vel, om du ikke forventer at han vil bruke den på tur, og kanskje derfor heller ikke blir hoppende glad for gaven, så kan du jo bruke tilsvarende strategi som @Robinson bruker overfor kona si. Du kan jo for eksempel si: "Er ikke en tur-primus jeg ga deg til jul, men en beredskapsprimus!". Lurt da om du samtidig legger ved en beredskapsbrosjyre fra DSB. www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/     

Hehe, jeg har allerede liggende ett par telt, sekk, sko og pulk oppe i nord, så tror ikke jeg trenger overbevise ham 😏

Til våren blir det nok sannsynligvis ett par ski liggende der oppe også. 🙈

Da blir logistikken fort mye lettere når man skal på tur med utgangspunkt fra hjemplassen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter over fjorten dager etter den ble prøvd utlevert i postkassen min og i mellomtiden har vært på vift, så fikk jeg endelig hentemelding og kunne hente Svea'en. 

Første testfyring viser grei flamme, men jeg synes det virker som det er litt mindre futt i denne enn den andre jeg har, fikk ikke samme propellyden og riktig like mye flamme. 

Får sammenligne en dag jeg får ånden over meg.

Men blått brant den og ikke noe problem simre. 

20220110_135446.thumb.jpg.4051f82b5bf59b817dab357489d8acc8.jpg

 

Merk at på videoen så hadde den så og si nettopp blitt tent på. 

Blir bra dettan, flotte små brennere dette, alle burde ha en 🤠🙈

 

Ett tips til flott vindskjerm som passer bra med Svea'n er denne fra Eagle:

https://www.eagleproducts.no/produkt/vindskjerm-8-foldet/

Fueltanken og brenneren blir dog rimelig fort varm og det merkes at det blir litt "ekstra futt" i brenneren om man kapsler den for mye inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 timer siden):

Etter over fjorten dager etter den ble prøvd utlevert i postkassen min og i mellomtiden har vært på vift, så fikk jeg endelig hentemelding og kunne hente Svea'en. 

Første testfyring viser grei flamme, men jeg synes det virker som det er litt mindre futt i denne enn den andre jeg har, fikk ikke samme propellyden og riktig like mye flamme. 

Får sammenligne en dag jeg får ånden over meg.

Men blått brant den og ikke noe problem simre. 

20220110_135446.thumb.jpg.4051f82b5bf59b817dab357489d8acc8.jpg

 

Merk at på videoen så hadde den så og si nettopp blitt tent på. 

 

Blir bra dettan, flotte små brennere dette, alle burde ha en 🤠🙈

 

Ett tips til flott vindskjerm som passer bra med Svea'n er denne fra Eagle:

https://www.eagleproducts.no/produkt/vindskjerm-8-foldet/

Fueltanken og brenneren blir dog rimelig fort varm og det merkes at det blir litt "ekstra futt" i brenneren om man kapsler den for mye inn.

Ser bra ut denne.

Utvilsomt en liten foreløpig favoritt når man vil ha noe enkelt og kompakt som ikke skal smelte snø :)

Jeg bruker en «vanlig» brettbar alu-vindskjerm som rekker rundt 70% av brenneren. Da tar jeg å klemmer den rundt tanken nede, så «henger den fast» også når det blåser litt :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
zimwalker skrev (På 7.4.2015 den 21.58):

Nevnte løsning funker, men det gjør også det settet jeg nylig fikk: "Snow Peak Titanium Trek 900".  Svea 123 med tynn pose rundt passer fint i dette. Kjøpte via ebay, mange som selger, [...]

Holder meg nå fortsatt til Snow Peak kjelen (174g) som beholder og gryte til min Svea.

Men om det er noen som heller vil  føye til 514g til vekten av Svea123 - så passer Svea'en fint nedi kokekaret som følger med i dette svenske feltkjøkken settet:  www.forsvarsbrukt.no/products/feltkj-kken-enkeltmann

Sitat

"Svensk enmannskjøkken. Kokekar  to deler - aluminium. Spritbrenner og rødspritflaske samt stativ/holder som også er vindskjerming av brenneren. Et genialt komplett kjøkken som tar liten plass og har lav vekt. Total vekt av alle komponenter ca. 932 gr. Kokekarene er grønne eller blanke (sølv)".

Kokekaret alene veier altså 514g på vekta her. (kan spare noen få gram om man fjerner kroken og ev. bøylen).

Fikk et slikt sett slik i posten nå. Pris kr 250,-, men med frakt på 185,- ble sluttsummen kr 435,-. (For den som eventuelt bare er ute etter kokekaret alene er det sikkert mulig å finne det i løssalg andre steder (hos andre slike "overskuddsforhandlere" og/eller Ebay/Finn o.l). 

Kokekaret jeg fikk var blankt ubrukt og er merket (stemplet i metallet) med de Tre Kronor og betegnelsen "NC 66" (66 er kanskje produksjonsåret?). Vindskjermen/stativet og plastflasken som fulgte var også ubrukte (men ingen garanti for at det er tilfellet for nestemann som bestiller hos "Forsvarsbrukt"). Spritbrenneren er brukt, og er av den større Trangia typen produsert for disse settene, og er merket med de Tre Kronor og "Trangia" i bunn.

Merk ellers at de norske kokekarene M53 og M75 er smalere og derfor ikke kan brukes som beholder for Svea123.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.