Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lagden en varmetrommel av en honningboks, fungerer på SVEA123R også. Dette er ikke tull, prøv selv ved å kjenne på varmen vedsidenav med og uten.

227467_10150590130140512_830940511_18898314_1412690_n.jpg

Ellers så skal en tesil fungere meget bra som varmespreder og gir litt lys..

Edit- Får du høye flammer på Svea'en så er det pga for lite forrvarming. Hver gang jeg har forrvarmet, har ikke flammene blitt mer enn 20 cm ved forrvarming og normal flamme etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke Sveaen lager så mye kullos hvis den kun står på for å varme omgivelsene kontra å ha en kjele oppå.

Er uansett enig i at den fungerer bra til å varme opp telt. Brukte den i et tomannstelt og det fungerte meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til å ta tiden så bruker jeg klokkealarmen på mobilen, bare stiller den til å ringe om 50 min.

Eller så er det som nevnt bra å etterfylle hver gang man evt koker vann eller lignende.

Har nå også lært meg å forrvarme uten å ta av vindskjermen. Bare brypper rødspriten ned langs brennerhodet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en youtubefilm om en svea som tennes opp etter ca 20-25 år med like gammelt fuel

Er selv gammel speider, men vi brukte kun 111T og trente med HV 210 eller lignende.

Tror hvis man varmer opp tanken med en blåselampe eller lignende, så vil det være lettere å separere tank og brenner. Eneste man må passe på da, er at det ikke er noe fuel i tanken og veken er tørr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forøvrig oppstartsprossedyrer beskrevet etter læreboka. Ull-veken skal stå en stund dyppet i drivstoffet for å sikre mot tørrfyring. Primusen skal lagres med drivstofftanken sprengfylt av samme grunn.

Hvordan kom du borti denne informasjonen? Det er nok helt korrekt men jeg finner ikke noe info om lagring i instruksjonene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk faktisk testet ut min svea på norefjell i helgen, den klarte faktisk å varme opp tomannsteltet ganske bra.

Jeg ønsker å dele min erfaring hvor jeg har brukt samme forvarmingsfiltgreie som man bruker på 111, eneste er at jeg har klippet den så jeg fikk den rundt brenneren uten å skru den opp og så stiftet jeg den sammen igjen, funker knallbra.

Hvis du ikke har en kryssfinerplate liggende, så funker kanskje en sånn plate av kork til kjeler like bra, veit ikke om de brenner noe mindre men er jo et alternativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme problemet med skjev dyse på min Svea123R. Kjøpte den fra Uniflamesupply og fikk med en gang jeg spurte, to nye dyser i posten.

Har forsket litt på flamme med gule tupper, har prøvd litt med forskjellige flammespredere fra forskjellige år. Kom frem til at de eldre jeg hadde ga renere blå flamme. Men skal egentlig bare være å bøye flammesprederen litt oppover/nedover etter behov for å fjerne gule tupper :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har fyrt gassbrenner i det siste, kom jeg på nå, var at jeg tok fly i påskeferien. Da valgte jeg å ta med en gassbrenner og en panne, og så kjøpte jeg en gassboks når jeg kom fram. Det er jo temmelig strenge regler for å ha brannfarlig væske i flybagasje, og jeg feiget ut :ermm:

Hvordan løser dere dette? Her blir jo en av fordelene med Svea - tank og brenner i èn enhet - mer en ulempe...

Hva med å tømme 123R'n og passe på at den er tørr nok til at det ikke lukter bensin av tanken? Har ikke prøvd primus på flyet selv, men har sett flyansatte bare lukte på tanken om det er bensin i den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du får nok futt i Svea'en selv på -40 om du bare lager en forrvarmingsveke av glassfiber og forrvarmer ordentlig med rødsprit. Er det riktig kaldt hjelper alltid pumpen ja. Varmeribber burde alltid være standard på kjeler til snøsmelting mener da jeg.

Svea'en har en effekt på ca 1400-1800W, noe som fungerer helt greit til snøsmelting men tar selvfølgelig lenger tid enn en 2600-3600W+ brenner. Dette og at jeg heller bruker Stillebrennere som går på parafin til teltturer på vinteren gjør at jeg heller går for noe annet enn Svea'en.

Skal du ha en minipumpe, så finner man den innimellom på Ebay. Er faktisk ikke sjelden jeg ser dem.

Hvis bensin ikke duger pga temperaturen så anbefaler jeg heller å droppe turen :P

Edit- denne posten ble skrevet med 1,5 i promille og Engelsk retteprogram så ta forbehold til det ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større tank til Svea123? Sovjet to the rescue! Skjult lenke - logg inn for å se den

Er ikke sikker på hvor stor tanken er, men skal ta bilde av den og Svea'en for å sammenlikne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omnilite- 

Mulig det er denne Skjult lenke - logg inn for å se den? Tror du får plass til kjelesettet inni den. Har bare 1L boks versjonen som Svea'en passer perfekt inni men ikke med kjelene utapå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv en kjelepose fra Primus sin Eta kjele til å ikke lage riper og redusere klirring/lyder når jeg går. Den er ikke vanntett, så hvis Sveaen skulle lekke så blir det høy oktan tilsatt i maten. 

1L boksen fra Europris går ihvertfall ned i Optimus Terra HE kjelen, Tror den også vil passe i kjelesettet ditt Omnilite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde med samme symptom på min Optimus 99, og om jeg i det hele tatt fikk endret det :P

Men kanskje det kan hjelpe med en annen spindel eller bare å rense den som er i? Byttet nylig spindel på en gammel Optimus 535 for å få den til å lukke ordentlig når den var helt igjennskrudd. Fungerte aldeles utmerket etter ny spindel selv om 535'en var misshandla på det groveste.

Tror spindelen for 8R og 123R er forskjellige fra 111, men kan hende de passer om hverandre? 

Prøv også å rense med q-tips og litt gnukking der kon delen treffer, pleier ofte å være møkk der. 

Har derrimot en 8R og 123R som er solgt i Norge og begge stenger uten den lille flammen helt lukket. Begge to var ubrukt ved kjøp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.