Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kanskje vel hardt å vise til "lærebok". Skriftlige beskrivelser av førstegangsbruk har jeg kun lest i gamle kurshefter fra Norges Speiderguttforbund (altså før 1978). Vet ikke om speidermuseet kan hjelpe deg med saken...

Andre "lærebøker" med autoritet er faktisk ulike tråder her på Fjellforum. Den merkelige ullveka som disse primusene har, kan tørke inn når tanken lagres tom. Den svis av hvis primusen fyres til tanken tømmes.

Bensin fordamper lett. Derfor skal påfyllingshullet skrus igjen og dysereguleringen skal stå i stengt posisjon til den skal brukes på nytt.

Dersom uhellet likevel er ute følger det IKKE med ny ullveke i rep.kitet. Den må lages selv av tykt strikkegarn og piperenser. Brennerhode og tank sitter gjenget fast i hverandre, men sitter som støpt. Her må man ofte ty til rørleggerverktøy...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svea 123R lages en gang i året av en liten utvalgt gruppe av senioroperatører i Optimus-systemet. Disse gamle karene lager alle deler fra grunnen og tester ut disse etterhvert i produksjonsprosessen. Når det lukter bensin av en ny Svea 123r, kan dette være rester fra prøvefyring på fabrikk.

Her er forøvrig oppstartsprossedyrer beskrevet etter læreboka. Ull-veken skal stå en stund dyppet i drivstoffet for å sikre mot tørrfyring. Primusen skal lagres med drivstofftanken sprengfylt av samme grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av den store fordelen med alkylat - miljøtilpasset gressklipperbensin - er at den tåler lagring svært godt.

Alkylat er høydestilert på en gammeldags, tidkrevende måte - i motsetning til vanlig blyfri bensin 95 oktan som er et av sluttproduktene i en simpel krakkeprosess (cracking). Destileringen fjerner vann nesten fullstendig. Derfor vil kondensen som ødelegger alt drivstoff reduseres til et minimum.

Kjøp derfor 5 litersdunk på Fellesskjøpet eller tilsvarende og vit at den holder seg egnet for primusfyring i minst 5 år ... (egen erfaring er 8 år lagret i varmegrader)

Dersom du synes forbruket blir lite bare med bruk av en Svea 123r, vil Hiker+ kunne bistå.

Fyll over i egnet litersflaske etterhvert på Svea-tur. (Liten Trangia-flaske med helletut på omlag 6 dl anbefales)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jegerjente har bestilt Svea 123r uten å ha et egentlig behov for den. Hun er fornuftig nok til å gjøre det likevel... Dette kan bli favoritten på solotur i barmarksesongen. (Som teltvarmer eller koker til familieselskapet blir dette for smått.)

I sin tid kjøpte jeg Svea egentlig bare fordi jeg var sjarmert av utseende, likte historien bak produktet og ønsket størrelsen. Hadde ikke bruk for den jeg heller... Jeg har endt opp som skikkelig entusiast som fyrer Svea så ofte jeg kan på alle slags turer. Kanskje den primusen jeg nå bruker oftest til matlaging.

I påsken ble den brukt stående på et matbord for eggkoking. Stort samtaletema... Nå vet alle i familien litt om svensk industrihistorie og hva alkylatbensin er for noe rart... Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, kombo svea og Snow Peak ser flott ut det... Vil bare av egen stygge erfaring advare mot konseptet. De fleste av oss bruker alkylatbensinen til forvarming av Svea. Selv den reneste miljøbensin er virkelig kjempegiftig selv i små mengder. Er du uheldig og søler med forvarmerbensin eller tørker dårlig etter deg ved påfylling av drivstoff, er du faktisk ganske ille ute om dette havner i kokekaret. Dette er litt usynlige greier pga fordampning.

På en høsttur 2008 trodde jeg at jeg var smart og plasserte Svea i en Trangia kaffekjele. Der fikk jeg av ulike grunner bensindrypp ut av en fylleåpning som ikke var skikkelig påskrudd.

Med blandingen kaffe og miljøbensin ble magen noe løen for å si det litt forsiktig. Har aldri blitt hentet ut av fjellet før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.