Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123


gjerris

Anbefalte innlegg

Fikk faktisk testet ut min svea på norefjell i helgen, den klarte faktisk å varme opp tomannsteltet ganske bra.

Jeg ønsker å dele min erfaring hvor jeg har brukt samme forvarmingsfiltgreie som man bruker på 111, eneste er at jeg har klippet den så jeg fikk den rundt brenneren uten å skru den opp og så stiftet jeg den sammen igjen, funker knallbra.

Hvis du ikke har en kryssfinerplate liggende, så funker kanskje en sånn plate av kork til kjeler like bra, veit ikke om de brenner noe mindre men er jo et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette er brennere med paralell historie. Svea var eget firma. Primus er/var varemerke til B.A. Hjort (BAHCO for de som liker verktøy)

Er ikke svea'n fra 1955? Primusene (71-70) er jo mye eldre enn det. Men Radius 42 er kanskje enda eldre? 71 og 123 ble uansett produsert samtidig for en periode. 123 er litt lettere også om jeg ikke tar feil.

Ble en liten tur ut for å fyre opp 71, Den startet å brenne normalt ett sted mellom 10 og 15sek (ikke full effekt selvsagt) etter påtenning. Holdt den i hendene til skåla var halvfull. Plasserte brenneren i "boksen"sin og tente på med ventilen fult oppskrudd. Blir veldig lite flammer egentlig. (gjorde dette på benken inne i uthuset) ca 7minus grader. Blir nyforelsket hver gang jeg tar den fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest PaperCut

er det noen som har tips til et sted jeg kan kjøpe en tett plastboks til Svea123? Jeg liker ikke tanken på å ha bensin på tanken uten en ekstra beskyttelse for alt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like godt å ha en separat flaske til drivstoffet da?

For meg høres det nesten blasfemisk ut å putte noe så estetisk vakkert i en plastboks. Selv ville jeg ikke engang ha transportpose i syntetisk, men sydde olivengrønn i impregnert bommull... Kom bare til å nevne det.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Kanskje like godt å ha en separat flaske til drivstoffet da?

For meg høres det nesten blasfemisk ut å putte noe så estetisk vakkert i en plastboks. Selv ville jeg ikke engang ha transportpose i syntetisk, men sydde olivengrønn i impregnert bommull... Kom bare til å nevne det.

:)

Er jo litt av vitsen å slippe egen flaske til drivstoffet (som jeg forøvrig har). Når det gjelder estetikken, så er funksjon viktigere for mitt vedkommede - og det er ikke noe estetisk med en sovepose og liggeunderlag dynket i miljøbensin. Men for all del, hvis du har et forslag til estetisk korrekt boks som er tett så plager det meg ikke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Europris hadde en perfekt boks til formålet, til den nette sum av 26 norske kroner - en billig forsikring for sovepose og liggeunderlag.

Beklager litt dårlig kvalitet på bildene, men jeg tror de gir et greit inntrykk. Den lille kjelen har lurt seg bort et øyeblikk, men det er helt klart plass til den også.

Purister kan se bort NÅ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Pokker ta det! Jeg har to gode parafinprimuser (Hiker+, og Optimus no.00), stort og lite Trangia stormkjøkken, med både sprit og gassbrenner. I grunnen har jeg nok av kokeutstyr. Men -gud bedre -jeg bare MÅTTE bestille en Svea 123 også i dag. Kom ikke utenom, til tross fro at min økonomi sier FY til sånt.

..men den så bare så søt ut.. :-)

Meg i et nøtteskall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker ta det! Jeg har to gode parafinprimuser (Hiker+, og Optimus no.00), stort og lite Trangia stormkjøkken, med både sprit og gassbrenner. I grunnen har jeg nok av kokeutstyr. Men -gud bedre -jeg bare MÅTTE bestille en Svea 123 også i dag. Kom ikke utenom, til tross fro at min økonomi sier FY til sånt.

..men den så bare så søt ut.. ;)

Meg i et nøtteskall. :D

Bra :)

Har forresten endel bruk av 8R på tur. Av folk hvis eneste erfaring med primuser er forsvaret, får man kommentarer somm:

Næmmen, staaakar liten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerjente har bestilt Svea 123r uten å ha et egentlig behov for den. Hun er fornuftig nok til å gjøre det likevel... Dette kan bli favoritten på solotur i barmarksesongen. (Som teltvarmer eller koker til familieselskapet blir dette for smått.)

I sin tid kjøpte jeg Svea egentlig bare fordi jeg var sjarmert av utseende, likte historien bak produktet og ønsket størrelsen. Hadde ikke bruk for den jeg heller... Jeg har endt opp som skikkelig entusiast som fyrer Svea så ofte jeg kan på alle slags turer. Kanskje den primusen jeg nå bruker oftest til matlaging.

I påsken ble den brukt stående på et matbord for eggkoking. Stort samtaletema... Nå vet alle i familien litt om svensk industrihistorie og hva alkylatbensin er for noe rart... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt lenge og kikket på YouTube videoer av Svea 123 i går. Fant mye snodig. Tydelig at mange bare fyrer opp uten å vite hva de gjør. Min Svea skal være med i sykkeveska på langturer. Det dumme er at det så vidt jeg vet ikke kan kjøpes miljøbensin i enliters flasker. Den fra Statoil kommer vel i femliterskanner? Litt dumt om man må kjøpe mer drivstoff i løpet av turen. Selv i sykkelveska eller tilhengeren blir det litt drøyt å slepe på fem liter bensin. Sportsbutikker har vel i mindre kvanta, men det er jo ikke like enkelt å finne en sportsbutikk som en bensinstasjon. ;)

Vel, det løser seg nok. I påsken var jeg ute med sykkel, telt og Optimus 00, en primus jeg etter mye fram og tilbake har funnet ut at jeg liker bedre enn min nye Optimus Hiker+. Bra den også, men jeg liker disse gamle messingboksene mye bedre. Hiker + er jo en moderne versjon av den gamle forsvarets. Med grønnmalt ståltank og novabrenner. Jeg er tross alt såpass gammel (55) at jeg finner høy nostalgifaktor i en slik gammel trebent og støyende No. 00. Jeg kjenner ikke Svea fra min barndom, men det vil jeg nok heller skylde på min far. Han kunne jo for tusan ha hatt den i gammelbåten vår sammen med gammelprimusen på tre bein. Men det ble bare brent parafin eller sprit (i to betydninger, hehe) hos oss, ikke bensin. Sånt var jo farlig, må vite!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av den store fordelen med alkylat - miljøtilpasset gressklipperbensin - er at den tåler lagring svært godt.

Alkylat er høydestilert på en gammeldags, tidkrevende måte - i motsetning til vanlig blyfri bensin 95 oktan som er et av sluttproduktene i en simpel krakkeprosess (cracking). Destileringen fjerner vann nesten fullstendig. Derfor vil kondensen som ødelegger alt drivstoff reduseres til et minimum.

Kjøp derfor 5 litersdunk på Fellesskjøpet eller tilsvarende og vit at den holder seg egnet for primusfyring i minst 5 år ... (egen erfaring er 8 år lagret i varmegrader)

Dersom du synes forbruket blir lite bare med bruk av en Svea 123r, vil Hiker+ kunne bistå.

Fyll over i egnet litersflaske etterhvert på Svea-tur. (Liten Trangia-flaske med helletut på omlag 6 dl anbefales)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brenselflasker, så lagring hjemme på kanne er ikke noe problem. Det jeg tenker på er om jeg må kjøpe mer under en langtur, for eksempel da jeg var på landeveien i nesten fem måneder sammenhengenede i fjor (kystveien Lindesnes-Nordkapp, og retur Kautokeino-Fauske). Da ble jeg selvsagt nødt til å handle inn etter hvert. Det er da det er surt å måtte kjøpe fem liter av gangen. Til kortere turer holder det nok med en liter ekstra i bagasjen. :wink:

edit: hater tastefeil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du bruker "selvsagt" 4-takts miljøbensin på gressklipperen også........så da er det kjekt å hamstre og lagre og hamstre og lagre!! Men er du på farten og trenger kun en liter nå og da blir det vel coleman fuel som er lettest å få tak i, de fleste sportsforretninger har til stiv pris!!

Er ellers godt fornøyd med min SVEA 123R - gir vel ikke mer enn rundt 1400w, men god nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a men du bruker "selvsagt" 4-takts miljøbensin på gressklipperen også.....

Farlig, tror jeg. Bruker en elektrisk Flymo. :wink:

Men joda, deg er ikke så redd for å ikke få tak i drivstoff. Og skulle jeg av en eller annen grunn være usikker kan jeg heller ta med Hiker+, den drikker jo det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg her med min nye(?) Svea foran meg. Spørsmålstegn ved "nye" fordi det luktet bensin fra tanken da jeg åpnet den for første gang. Brenneren ser imidlertid helt ubrukt ut. Litt irr og sånt her og der i kantene på tanken og misfarging rundt påfyllingslokket. Men alt i alt en nydelig liten sak. Faktisk enda litt mindre enn det jeg kunne se på bilder. Nå skal den stå "ladet" et par timer, til veken har fått trutnet. Så skal den fyres. Spennende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea 123R lages en gang i året av en liten utvalgt gruppe av senioroperatører i Optimus-systemet. Disse gamle karene lager alle deler fra grunnen og tester ut disse etterhvert i produksjonsprosessen. Når det lukter bensin av en ny Svea 123r, kan dette være rester fra prøvefyring på fabrikk.

Her er forøvrig oppstartsprossedyrer beskrevet etter læreboka. Ull-veken skal stå en stund dyppet i drivstoffet for å sikre mot tørrfyring. Primusen skal lagres med drivstofftanken sprengfylt av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Måtte bare teste den nå. Si meg, er det mulig å bli forelsket i en primus? I så fall er jeg forelsket. Funket flott med en gang. Ble veldig varm, slik at jeg ikke kunne holde på tanken med fingrene. Nøkkelen stod i sånn i tilfelle jeg måtte slukke den fort, men da ble den så varm at jeg nesten brant fingrene. Så vet jeg det. Jeg har fått meg en ny "turkamerat"! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite stormkjøkken fra EagleProducts. Den største kjelen som følger med passet fint å putte Svea ned i. For å unngå bensinforurensing av kjele har jeg først Svea i en liten pakkpose eller plastpose. Så putter jeg det hele ned i kjelen og legger på lokket. Alt sammen i enda en liten pakkpose. Primusen er godt beskyttet, skrangler ikke oppi der, og alt tar ikke mer plass enn kjelesettet. Slike kjelesett kan også kjøpes uten selve stormkjøkkenet, men nå hadde jeg det liggende.

post-9325-133474747058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig oppstartsprossedyrer beskrevet etter læreboka. Ull-veken skal stå en stund dyppet i drivstoffet for å sikre mot tørrfyring. Primusen skal lagres med drivstofftanken sprengfylt av samme grunn.

Hvordan kom du borti denne informasjonen? Det er nok helt korrekt men jeg finner ikke noe info om lagring i instruksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vel hardt å vise til "lærebok". Skriftlige beskrivelser av førstegangsbruk har jeg kun lest i gamle kurshefter fra Norges Speiderguttforbund (altså før 1978). Vet ikke om speidermuseet kan hjelpe deg med saken...

Andre "lærebøker" med autoritet er faktisk ulike tråder her på Fjellforum. Den merkelige ullveka som disse primusene har, kan tørke inn når tanken lagres tom. Den svis av hvis primusen fyres til tanken tømmes.

Bensin fordamper lett. Derfor skal påfyllingshullet skrus igjen og dysereguleringen skal stå i stengt posisjon til den skal brukes på nytt.

Dersom uhellet likevel er ute følger det IKKE med ny ullveke i rep.kitet. Den må lages selv av tykt strikkegarn og piperenser. Brennerhode og tank sitter gjenget fast i hverandre, men sitter som støpt. Her må man ofte ty til rørleggerverktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.