Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva/hvor er "villmark"


utemannen

Anbefalte innlegg

Hvor starter villmarka, hvor stopper den, hva gjør skogen/fjellet om til villmark, når kan man kalle det for villmark?

Noen bor i villmarka. Er det fortsatt villmark når noen bor der? Hytte i villmarka?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I første del av "Tanker ved Ånestadkrysset" sa Rolf Jacobsen det sånn:

Skogguden Pan, han med fløytespillet i trærne,

Finner vi ham på Hedemarken? Tror ikke det.

Prøv lenger øst.

Bortafor Ånestadkrysset, der langskogene tar til.

Gjennom Elverum og Trysil helt til Botniska viken

kan du høre sangen i trekronene, lyden

med eventyr i.

For ved Ånestadkrysset i Løten begynner Taigaen.

(Visste du det?) Det euro-asiatiske barskog-beltet,

jordklodens grønne skjerf rundt halsen.

Som ikke ender før i Stillehavets bølger,

ved Vladivostok.

Tenk over det, neste gang du ser elgskiltene,

at nå er det treskygge, skogsfugl og maur halve

jordkloden rundt. Pans rike. Vårsøget i trekronene.

Lengselsfullt, ofte hissende. Det drar i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det en psykologisk faktor om jeg beveger meg i såkalt villmark. Dersom jeg går i terreng over en viss tid uten å støte på menneskelige inngrep som traktorveier eller høyspentledninger får jeg fort følelsen av å bevege meg i den virkelige naturen. Men det må også ses i forbindelse med andre faktorer som for eksempel andre turgåere. På visse tidspunkt langs de mest gåtte rutene i Jotunheimen kan man fort få en følelse av å nesten tusle rundt i en gågate i en hvilken som helst by, selv om man per definisjon befinner seg i villmark.

Hvor vill naturen oppleves er nok ganske individuelt. Én person må kanskje gå milevis inn i nordområdene før han opplever det som villmark, mens en annen kan få en nokså vill oppfattelse av naturen bare av å rusle opp på en topp i nærmiljøet en værhard dag.

Uansett, så eksisterer det vel ikke lenger villmark i Norge (og ja, jeg kjenner til 5 km-definisjonen). Man kan gå hvor man vil, men i de fleste sammenhenger har det alltid vært noen der før oss. Ingen steder er lenger upåvirket av oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i sør er det jo ikke så mye igjen som kan kalles villmark i dirnats betydning...

Jeg pleier å si det er villmark når det ikke er mobildekning. Da er det noen få steder i bymarka rett N for Kristiansand som fremdeles er villmark! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på trådstartes definisjon av villmark, få høre da?

Ellers er jeg av den oppfatning at villmark er et sted hvor det er flere dagsmarsjer for å komme til steder hvor man kan treffe på noe å kjøpe eller hvor ting er tilrettelagt i form av veier o.l.

Traff for øvrig Monsen på kafe her i Oslo en gang, så det er nok ikke villmark hvor enn han ferdes.

Innimellom går jeg meg litt vill i mitt eget hode, mon tro om ikke det stedet kan kalles for villmark noen ganger også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillemarka er villmark. For meg er skogsområder hvor det er skogsbilveier og drives aktiv hogst ikke villmark. Det må ikke være betjente DNT-hytter. Til nød noen ubetjente hytter og koier.

Hvis Trillemarka er villmark, bor Jomfru Maria med barnet i villmarka ;-) Riktignok i form av en steinstatue da ;-)

Forøvrig er villmark for meg skog/fjell hvor naturen ikke er tilrettelagt for ferdsel på noe vis, men jeg er ikke så streng i min definisjon at man skal kunne gå i dagesvis uten å oppdage spor av menneskelige inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte villmark er når du har gått i to dager og ikke lenger kan se skipet eller pingvinene, og de eneste indikasjoner du finner på andre levende skapninger, er skisporene til Lars Monsen, isbjørnspor og sporene til hittil ukjente dyrearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor (Indre Aust-Agder) kaller vi det for "heia" når vi reiser på fjellet/skogen.

Jeg vil ikke kalle heiene i sør norge for villmark, men om jeg vil kan jeg fint ferdes i områder her som det verken er hytter, folk, eller traktorsleper. For "byfolk" ville nok disse områdene føles som villmark. Knekker du beinet her, kommer du ikke ut med mobiltelefon og det hjelper ikke å skrike. Du må slepe deg selv hjem. ;-)

Monsen bor kanskje i villmarka, men etter han har bodd der, kommer det (muligens) mange etterpå som har sett dette området på tv, lest om det i en bok. Da er det vel ikke villmark lenger..... Da er det jo blitt kommersiell villmark.

Da er lange dype bortgjemte daler i innerste skogene like mye villmark. Der er nesten aldri folk. Dette området har ikke

"familiene med allværsjakker" sett, hørt eller lest om..............

For meg er ekte villmark et STORT område hvor det ikke bor folk, ingen hytter, stor gammel skog, store vidder, få spor etter mennesker.

Skal lete lenge etter det i disse dager.....

Men villmarkfølelsen er lettere å finne. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Trillemarka er villmark, bor Jomfru Maria med barnet i villmarka ;-) Riktignok i form av en steinstatue da ;-)

Forøvrig er villmark for meg skog/fjell hvor naturen ikke er tilrettelagt for ferdsel på noe vis, men jeg er ikke så streng i min definisjon at man skal kunne gå i dagesvis uten å oppdage spor av menneskelige inngrep.

Hehe, jeg så det på TV i går og stusset fælt! Men det er et nydelig område. Fint å gå i skog hvor trærne råtner når de blir gamle og ligger hulter til bulter mellom de nye som vokser opp. Jeg mister villmarksfølelsen når jeg ser stubber etter trær som er felt med motorsag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.