Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbeskrivelse Hamarøyskaftet?


Molby

Anbefalte innlegg

Annonse

Det står litt om Hamarøyskaftet i føreren for "Stetind and Narvik, men kanskje først og fremst med fokus på sportsrutene. Normalveien gjøres nok også uten tau, uten at det er en anbefaling fra min side.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Skaftet (normalruten) for snart 3 år siden med tau. Jeg har også hørt om de som tar turen uten tau, men det er ikke noe jeg vil anbefale. Ikke fordi det er vanskelig klatring, for det er det overhodet ikke. Turen innebærer for det meste klyving, det er kun snakk om et par små punkt der man faktisk må klatre, men hvis man skulle være så ueheldig å falle, så vil det på de fleste stedene på turen være fatalt.

Om sommeren er det mange som går normalruten. Vi gikk uten fører og uten å ha sjekket informasjon (vi tok turen på impuls da vi måtte avbryte Stetind-tur pga mye tåke), men det bød ikke på noe problem da det var fin sti fra veien og opp hele normalruta. Det er selvsagt en fordel om du klarer å innhente noe informasjon om fjellet, men ikke et must.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kanskje litt for sent svar, men jeg/vi gikk normalveien midt på natten i fjor sommer. Det er 5 rimelig korte taulengder på 4+, 4, 5-, 4+ (evt. 5+) og 5-. Som nevnt over, er det litt gåing innimellom, men tau og et lite rack anbefales helt klart -- ikke minst for å komme greit ned igjen. Erfaring med klatring er etter min mening nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.