Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs, kor dyrt?


Anbefalte innlegg

Hei,

Leiker med tanken å gå Norge på langs om 2 år. Lindesnes-Nordkapp-Grense Jakobselv, vere ute eit heilt år. Juli-Juli

Kor dyr vert ein sånn tur? Er student, så økonomien begrenser seg.. Utsyret skal ikkje vere det dyraste, har alt sommarutsyret, men det er vinterustyret eg mangler. Utsyret skal vera godt nok, men som sagt ikkje det dyraste. Eg har tenkt på eit busjett på 80000? er det mulig å komme under det alt inkludert? Kordan er det med å få sponsorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent med å kjøpe utstyr til du har en lang liste. Regn ut nøyaktig pris på alt sammen. Ta med lista til butikken å si du vil kjøpe alt dette nå med en gang, men om det er mulig å få 30% på sluttsummen.

Det pleier å gå greit sålenge lista er lang. Fra 15-20 tusen. Det fungerte for meg hvertfall.

Ved å gjøre det sånn, så blåste jeg en lang marsj i sponsorer.

Snittet på matbudsjettet mitt strakk seg til 50 kr dagen den lille stykket jeg kom. Kun mat fra butikk. Fisker du kan du spare litt matpenger..

Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde et budsjett på ca 80 000 på 4 mnd. det er nok vanskelig å få noe særlig sponsing ettersom det tross alt er en del som har gjort dette tidligere, men det går jo an å prøve :shock: ikke undervurder kostnadene underveis, der gikk jeg på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at 80 tusen på 4 måneder var knapt. Dette synes jeg hørtes mye ut, med mindre du kjøpte mye og dyrt utstyr og/eller inkluderer løpende kostnader knyttet til livet i sivilisasjonen (lån og slikt). Hadde vært interessant å sett regnskapet ditt, om ikke annet så i en grov form som viser hva som var kostnadsdriverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem blir førstemann/kvinne til å gå Norge på langs uten forsyning og bruk av vei? Altså på ekte vis :) Er det umulig?

Klarer man å krysse Antarktis uten etterforsyninger klarer man også NPL på samme måte. Spørsmålet er om man gjør hele turen vinterstid eller delvis om vinteren og delvis om sommeren.

Det enkleste er nok å starte nordfra vinterstid med ski og pulk. Pulken er verst den første måneden og jeg innbiller meg at terrenget i Finnmark er mer pulkvennlig enn det man har i Sør-Norge.

På ett eller annet tidspunkt, antageligvis i Nordland eller Nord-Trøndelag, treffer man våren og sommeren. Da switcher man til sko og sekk. Det gjelder å ha akkurat nok mat igjen når man kommer dit. Man burde klare en sekk på 50 kilo, hvorav 15 kg er utstyr og 35 kilo mat.

35 kilo mat skulle holde i 40-45 dager og dette burde rekke frem til Lindesnes. Hvis man vil gjøre det mer behagelig kan man ha med mindre mat men ta noen hviledager der man fisker for harde livet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man å krysse Antarktis uten etterforsyninger klarer man også NPL på samme måte. Spørsmålet er om man gjør hele turen vinterstid eller delvis om vinteren og delvis om sommeren.

Det enkleste er nok å starte nordfra vinterstid med ski og pulk. Pulken er verst den første måneden og jeg innbiller meg at terrenget i Finnmark er mer pulkvennlig enn det man har i Sør-Norge.

På ett eller annet tidspunkt, antageligvis i Nordland eller Nord-Trøndelag, treffer man våren og sommeren. Da switcher man til sko og sekk. Det gjelder å ha akkurat nok mat igjen når man kommer dit. Man burde klare en sekk på 50 kilo, hvorav 15 kg er utstyr og 35 kilo mat.

35 kilo mat skulle holde i 40-45 dager og dette burde rekke frem til Lindesnes. Hvis man vil gjøre det mer behagelig kan man ha med mindre mat men ta noen hviledager der man fisker for harde livet. :D

Det er helt sikkert mulig, men kan man kalle det uten etterforsyning hvis man switcher til sko og sekk (hvis ikke man har med det i pulken da)? Men hvorfor skal man gjøre dette? Det er mye mer naturlig å gjøre ting uten etterforsyninger i områder som allerede er øde, enn i et land med hytter, post og butikker.

Det mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.