Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro 2011, jeg trenger råd.


Anbefalte innlegg

Heisann Fjellfolk.

I 2011 skal en kamerat og jeg bestige kilimanjaro, og da er det jo greit å

starte tidlig med forberedelsene og planleggingen. Foreløpig vet jeg ikke mer

om fjellet enn at det ligger i nordøstlige Tanzania, er 5895 moh, og er utrolig

vakkert! Fjellet virker svert lokkende når man ser på det på bilder.

Jeg har hatt et brennende ønske om å ta denne toppen dette året, for jeg fyller 30år

og har nok forstått at det ikke blir noen 7-summits på meg da jeg alt har begynt med

familieforøkelse og det trygge familieliv, he he.

Jeg har såvidt begynt å titte på "pakke-turer", der man blir tilbydt reisen + guide

opp via Whiskey-ruten, men har ut i fra det ikke mye annen kunnskap om fjellet eller rutene.

Spørsmålene er jo mange, å det er jo akuratt derfor jeg spør her på FF, der mange

av landets mest erfarende ranglere holder hus. Hva bør jeg velge av reise? Bør

jeg velge en operatør som tilbyr meg en pakke på det hele, eller bør jeg gjøre alt

selv med fly, bakketransport samt skaffe guider o.l selv?

Når på året bør man bestige fjellet med tanke på Årstiden og klimaet i tanzania?

En annen ting som er av intresse er jo det fysiske. klarer jeg dette? Hvor godt

trent bør man være? Selv løper jeg for tiden ca.3mil i uken, men er i startfasen av treningen.

regner med at kondisjon er "nøkkelen" for suksess?

En tredje ting jeg ønsker mer info om ,er info-sider om fjellet på nett, noen som har noen tips?

Jeg har søkt litt rundt på forumet her og funnet mye fint, mange "tur-beskrivelser" fra medlemmene her

som jeg gleder meg til å se nærmere på :D

Ønsker også svært gjerne å høre deres erfaringer fra deres egnet turer hvis dere vil dele dem :D

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

det som du kan gjøre er å dels søke på nettet(google) men her er noen forslag; www.hvitserk.no eller ecoexpeditions.no eller .com(husker ikke). det var eco som jeg reiste med og hadde en fin tur.

ang form: det blir ikke noen løping på fjellet. sakte og roligt tempo(pule pule= roligt roligt på swahili). normal hytte til hytte kondis i den norske fjellheimen er nok.

den tyngste delen av turen er toppdagene. skriver dagerne(plural) siden man har toppstøttet på 2 dager: dag en begynner man gå gå sånn ved 9 tida, kommer frem til camp ved lunsj, spiser, viler, spiser middag, viler, strå opp kl 23, og begynner gå kl 24. vi var på toppen ved 7 tida og fikk soloppgangen. ned til camp på 2 timmer, vile spise lunsj, pakke det siste og gikk ned til siste campen.

kan lese hele dagboka på www.geilomg.com klikk deg in på turer og der finner du kilimanjaro.

vi reiste på den norske sommeren (da er det "vinter" på kili siden det ligger sør om ekvatorn). hadde flaks med været og ikke noe regn. gikk med hiking skor i softshell material frem til breakfastwall der jeg dro på meg fjellstøvlene.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som du kan gjøre er å dels søke på nettet(google) men her er noen forslag; www.hvitserk.no eller ecoexpeditions.no eller .com(husker ikke). det var eco som jeg reiste med og hadde en fin tur.

Har hørt masse bra om eco, så de skal jeg nok sjekk ut ja, takker for tipset!

ang form: det blir ikke noen løping på fjellet.

He he, nei regnet ikke med det, jeg bare skrev min løping for øyeblikket som en del av treningen min, ergo, hvordan jeg holder meg i form for øyebikket, Hytte til hytte form høres bra ut. Hvordan er stignigene per dagpå kili?

den tyngste delen av turen er toppdagene. skriver dagerne(plural) siden man har toppstøttet på 2 dager: dag en begynner man gå gå sånn ved 9 tida, kommer frem til camp ved lunsj, spiser, viler, spiser middag, viler, strå opp kl 23, og begynner gå kl 24. vi var på toppen ved 7 tida og fikk soloppgangen. ned til camp på 2 timmer, vile spise lunsj, pakke det siste og gikk ned til siste campen.

Knall info, akuratt slikt jeg var på jakt etter!

kan lese hele dagboka på www.geilomg.com klikk deg in på turer og der finner du kilimanjaro.

Det skal jeg gjøre, gleder meg!

vi reiste på den norske sommeren (da er det "vinter" på kili siden det ligger sør om ekvatorn). hadde flaks med været og ikke noe regn. gikk med hiking skor i softshell material frem til breakfastwall der jeg dro på meg fjellstøvlene.

Da blir det nok sommeren 2011 jeg sikter meg inn på!

Hvordan var oppholdet ellers i tanzania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Kili-tråder så du får ganske mye råd ved å søke litt.

- Ikke gå Whisky-ruten (den hvor man bor i hytter). Den er den minst fine på fjellet og har lavere topp-prosent enn de andre. Du sover like komfortabelt i telt (minst).

- Velg et alternativ med mange dagers akklimatisering. De fleste alternativene har for få. Ekstra dager er dyrt, men det er dyrere å mislykkes og komme tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang oppeholdet ellers i tanzania så bodde vi på samme hotell før og etter kili. grei standard, ikke nytt men ok. veldig hygglig personal med god mat. under safarin så bodde vi på ett annet hotell som og var helt ok. god mat der og.

stigning per dag spørs på hvilken rute du går men dette finner du og på hjemme siden.

vi brukte ikke så mye peng under turen. det var mest til tips som dollar gikk åt. husker ikke helt men tror att en øl til maten kostet ca 15 kr(halv liters flaske med kili øl.)

kjøpte vann på hotellet (kostet like mye som ølen) men fikk vann oppe på fjellet.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner masse informasjon om fjellet her på fjellforum om du søker litt.

Noen kjappe tur-råd!

Gå sakte - veldig sakte - spar kreftene til toppdagen, den er tung.

Drikk mye merenn du føler for

Ta det rolig i alt du gjør, ikke stress.

Ikke gå for toppen før tidligst 6. turdag- det øker sjansene for å nå opp betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på tur på Kilimanjaro i jula, og gikk Wiskey-ruta (den er med teltovernatting, ikke hytter. Hytteruta kalles Coca-cola-ruta). Vi hadde betalt for en ekstra dag på fjellet, det var vel verdt pengene fordi jeg akklimatiserte sakte, og oppstigningen alle legger opp til er raskere enn det som anbefales ut ifra god akklimatisering.

Jeg har i ettertid blitt oppmerksom på løsningen med å akklimatisere seg på nabofjellet (Mount Meru), her er park fee'en lavere, og det er mye mindre folk (Kilimajaro føles definitivt overbefolket ut, men det er vel en del av pakka...). Man kan med andre ord dra på hyggelig fjelltur, akklimatisere seg fortskriftsmessig, og så dra til Kilimanjaro og gå en kortere og mer direkte rute til toppen etterpå. Skulle jeg gjort turen en gang til, ville jeg gjort det sånn.

Et annet tips er å avtale med guidene/bærerne hva de skal få i tips på begynnelsen av turen (10% av turens totale pris er vanlig, uansett hva de sier...), Ikke så gøy med sure guider siste kvelden på turen når de oppdager at du ikke har tenkt å gi de mer enn 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tursidene på Gamme.no finner du en temmelig god beskrivelse av Whiskeyroute på Kilimanjaro. Når det gjelder tips så synes jeg det er greit å betale godt. Vi gav vel rundt 5-6 dollar dagen til bærerne og noe mer til guider og kokker. De fortjener det uansett. Ikke sikker på hvor mye dette utgjør i % av totalen. De virket hvertfall fornøyde. Det kan også være lurt å gi tips direkte til de som skal ha det for å forsikre seg om at alle får det som du har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Coca Cola er hytteruta. Rutene omtales jo gjerne som Marangu, Umbwe, Rongai og Machamerutene lokalt (+ noen til).

Uansett er det hytteruta man skal unngå. De rutene som passerer Shira på et tidspunkt er derimot fine. Regner med at de som bruker en ekstra dag stort sett benytter den til å overnatte i Karanga Valley, noe som virker som en god ide. Akklimatiseringen er gunstig og man slipper en lang dag før toppstøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her folkens :D ALLE blir grundig lest og notert :o

Toppdag på dag.6? Hvordan har akklimatiseringen vært vær dag da? ca.1000meter? (hvis det regnes sånn da).

Regner med at Kilimanjaro er en ganske besøkt topp ja. Hørte senest at Justin Timberlake skulle opp der, da lo jeg litt, he he...

Hvor stor er egentlig sjangsene for å bryte på ekspidisjonen? Hender det ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte fire døgn opp, men det er for lite. 6 døgn er trolig optimalt. Noen tilbyr faktisk turer hvor du topper etter 3 døgn. Det er helt vilt !

Viktigste er at man går veldig sakte og ikke stresser. Dessuten er det lurt å drikke masse vann, gjerne 4-5 liter i døgnet. Spise mye er også lurt. Ha gjerne noe å spise i lomma fordi de blir tungt å ta av og på sekken lenger opp. Vann-drikkesystemer med slange er også bra, evt vannflaske som er tilgjengelig uten å ta av sekken.

Timberlake virker litt sløv så han klarer nok Kilimanjaro. Det er de som er i god form og stresser som må bryte. Sløvingene kommer opp. Timberlake går sammen med rapperen Lupe Fiasco som er den eneste rapperen jeg gidder å høre på. Håper og tror de klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo god tid til planleggingen. Skaff deg en god guidebok, Kilimanjaro: The Trekking Guide To Afrika‘s Highest Mountain" av Henry Stedman f.eks. er en veldig god begynnelse. Du finner den - om ikke andre steder - på amazon.

Jeg har selv akkurat planlagt min tur til fjellet, som skal gå i jan/feb 2010. Det er to gode tider å bestige fjellet: juni-oktober og januar-midten av mars. Det avhenger jo veldig hva du er ut etter - både på fjellet og ev av et programm rundt (safari, badeferie på Zanzibar). Noen turoperatører tilbyr hele pakka, andre bare selve Kilimanjaro. De som er opptatt av god akklimatisering velger gjerne å bestige Mt. Meru først, eller bruke de lange rutene på Kilimanjaro. Min tur er på 8 dager (uten noen andre akklimatiseringsfjell), jeg håper det holder ;-) og inkluderer en natt oppe i krateren. Nå har jeg drømt om det fjellet og lest om det i bøker og på nettet så mange år at jeg visste veldig nøyaktig hva jeg ville (ikke bare av selve Kilimanjaro, men også av opplegget rundt), og det fant jeg faktisk ingen steder hos noen pakkeoperatører. Så da var det bare å innhente diverse tilbud hos agenturene i Tanzania, og der finnes det flere som kan anbefales (og som gjerne blir brukt av de norske/danske turoperatørene på stedet også). Om det blir billigere er ikke nødvendigvis tilfelle (det kommer også an på hvem og hva man sammenligner med), og det er i hvert fall veldig mye mer styr. Men er du ut etter noe spesielt som ingen andre kan tilby, så er det sikkert verdt det. Så jeg tror for min del det var absolutt verdt det. Det er heller ikke sikkert at det går en pakketur akkurat når du har tid (hos meg var tidsvinduet veldig begrenset). Og det avhenger om du vil gå helt alene (med din guide og dine portere) eller om du vil gå med en (norsk eller internasjonal) gruppe.

Du har jo fått tips om norske operatører. En dansk turoperatør som mange nordmenn reiser med er Topas Travel. Agenturer på stedet, som jeg har fått et godt inntrykk av, er bl.a. Zara Travel, Ahsante Tours, Kiliwarriors, Kili Crown Birds og Adventures within Reach (USA/Tanzania). Stedman selv har også et turopplegg på fjellet, der de går en veldig uvanlig rute: De går opp Rongai, runder toppen og topper via Barafu Camp. Husker ikke akkurat navnet på hans firma, men det finner man ut ved å google litt ;-).

Gleden til turen og forberedelse er halve gleden - ikke gå glipp av den ved å bare booke et sted og å være ferdig med det! Engasjer deg gjerne litt selv!

Lykke til!

PS: Fjellet ligger såpass nærme ekvatoren at årstider (sommer/vinter) ikke har noe å si - sesongene på fjellet avgjøres av regn- og tørketider (monsun og ikke monsun). Det er to regntider, en lang fra mars til juni og en kort fra november til desember. Disse månedene bør du unngå. I den norske sommeren (altså sesongen juni-oktober) er det gjerne litt kaldere på fjellet enn om vinteren, men det er også klarere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte fire døgn opp, men det er for lite. 6 døgn er trolig optimalt. Noen tilbyr faktisk turer hvor du topper etter 3 døgn. Det er helt vilt !.

Syns du er svært påståelig her panda, både mtp rutevalg og tid!

Jeg forventer at du gjennom påstandene dine, både har gått flere ruter og har gjort flere bestigninger av Killi på forskjellige tidslengder (3 dager - 6 dager)

Jeg gikk den såkalte Cola-ruta på 3,5 dag!

Formen var super på Uhuru peak.

Opplevelsen gjennom regnskog, videre gjennom mindre bevokste områder men fulle av bla blomster hvor Killi kom til syne for første gang er klistret til netthinna. Opp mot "the sadle" ved Kibo Hut (4900 moh) var det skrint og nesten ørkenaktig, dog en opplevelse.

Neste gang jeg skal ned dit blir det nok ganske sikkert samme rute!

De dagene jeg sparer inn på denne ruta, skal jeg benytte til å gå opp på Mawensi i tillegg til Uhuru peak.

Oppleves formen mot formodning litt mindre bra, evt en gardering, er det jo bare å ta èn dag ekstra på Horombo Hut (3700 moh).

Men å bruke mere enn 4,5 dager kan vel ikke være særlig nødvendig :roll:

Og ja, jeg skal også på safari igjen, når jeg først har dratt helt ned dit.

Og ja, til Zansibar eller Mombasa skal jeg også.

Personlig vet jeg at jeg får langt mere ut av x antall feriedager ved å gjøre turen min som beskrevet, enn ved å etter mitt syn "søle" bort ekstra surretid via andre ruter.

Bonusen blir Mawensi, Safari og noen heildundrende partyer på kysten :P

For jeg personlig syns det blir meningsløst å dra ned dit kun for Killi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke mindre enn 6 dager for å nå toppen av Kilimanjaro kan være et sjangsespill. Akklimatisering er veldig induviduelt. For noen går det greit på 3-4 dager. For andre så er 7-8 dager en stor nok utfordring. Hvis du takler høyder bra og bestiger Kili i løpet av 3-4 dager så er det bra. Men det er ikke et mål i seg selv. Symbolverdien overgår det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at 3.5 dager er nok, men pandas evige "jeg har gått tøffere og smartere rute enn deg" og hans totale nedrakking av ruter han aldri har gått, det blir nærmest "pappan min er sterkere enn din". Leit å høre at dagens unge oppdras på skolen av slikt fjas.

Personlig gikk jeg hele turen sammen med (ikke samme grp men...) ei sveitsisk dame på 71 år. Artig å sitte å prate med henne mens hun hadde sneipen i kjeften på Gilmanns :wink:

Så vær snill og ikke kalle 5 dager til Uhuru som galskap/sjangsespill etc.....

Etter mitt syn er det galskap å betale eksterne norske/nordiske el lign firma 15' unødvendige spenn ekstra for å komme opp.

På flyplassen i Nairobi finner man mer enn nok firmaer som fikser resten, trygt også, såfremt man har googlet litt på forhånd :wink:

.... Symbolverdien overgår det meste.

Forklar nærmere!

Og til fjellulven:

Selvfølgelig klarer du dette. Det du har gjort/gjør hjemme daglig gjennom trening er laaangt sprekere enn å gå Killi :)

Gå sakte, veldig sakte og bruk tiden, ja da er du ikke i nærheten av melkesyre.

Killi er kun snakk om å gå sakte nok og være tålmodig. Fysisk er det kun snakk om en snartur rundt Hvaler, dog litt tynnere luft.

Enkelt og greit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at 3.5 dager er nok, men pandas evige "jeg har gått tøffere og smartere rute enn deg" og hans totale nedrakking av ruter han aldri har gått, det blir nærmest "pappan min er sterkere enn din". Leit å høre at dagens unge oppdras på skolen av slikt fjas.

En liten hissigpropp i sommervarmen :wink:

Men ærlig talt Håvard, ingen andre enn du synes det ligger noen prestisje i hvilken rute man velger på Kilimanjaro. Du virker derimot fryktelig opptatt av akkurat det.

Jeg dro dit fordi jeg ville ha en annerledes tur på et annerledes fjell. Det tror jeg ganske mange gjør. Og faktisk er ikke det viktigste om man når toppen eller ikke heller. Det oppdager man underveis.

Hva du får igjen for en tur avhenger av hva du ønsker og hvilken innstilling du har. Dersom dette med rutevalg er viktig for deg er det bare å håpe at du velger riktig da. Så får heller vi andre gå tur på den måten vi trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vet jeg at jeg får langt mere ut av x antall feriedager ved å gjøre turen min som beskrevet, enn ved å etter mitt syn "søle" bort ekstra surretid via andre ruter.

Du skjefter på Panda, men du rakker like mye ned på alle som har lyst å kose seg på en lang rute opp. Det er fortsatt et faktum at de korte rutene har (mye) lavere toppprosent enn de lange, og det er jo ikke tilfeldig. Det er fint for dem som det funker for med en kortere rute, men det er mindre fint for dem (flertallet) det ikke funker for. Det blir dyrere å ikke komme opp (etter å ha spart tid og penger på en kort rute) og å prøve en gang til enn å ta seg tid og råd til å ta det litt mer med ro med det samme. Tid til snacks utenom selve fjellet kan det jo likevel bli.

@ Panda: For meg var rutevalget faktisk veldig viktig. Jeg ville ha en rute som er lite gått, som er flott (i.o.m. at jeg skal være der noen dager) og som gir god akklimatisering. Og jeg ville sove i krateret. Og jeg ville gå alene og ikke med en gruppe. Jeg ville være så fleksibel og individuell som mulig. Og det hadde jeg aldri vært om jeg hadde booket et ferdig opplegg.Så gjenstår det å se hvordan det blir til slutt... Og for meg var det heller ingen uønsket sideeffekt at hele potten går til den lokale arransjøren isteden for i lommene til en norsk turoperatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Julia, jeg rakker slettes ikke ned på hverken de som ønsker en lengre tur opp, eller de som evt måtte mislykkes (uansett årsak).

Men å kalle cola-ruta med forskjellige negative fortegn, ja det syns jeg er skittent, spesielt når vedkommende ikke har gått der!

Dessuten har jeg hele tiden vært bevisst på min personlige mening, mine personlige ønsker for neste tur ned dit.

Ser du gjennom de forskjellige tråder vedr Killi siste årene her inne, ser du godt pandas stadige bemerkninger vedr cola-ruta. Halloo, forsøker han å fremheve egen prestasjon :)

Killi er et mål alle med godt hjerte kan gjennomføre, hverken mere eller mindre, nærmest uansett rute.

Dog, å overdramatisere såvel Killi/toppblokka på Veobrehesten osv osv, ja det opplever jeg personlig som skryt og fremheving av egen prestasjon, mer enn realitet.

Killi er høyt, 5895 moh, men gjør det nå ikke til veldig mye mere da.

Killi er en fantastisk flott rusletur, hvor respekten for høyden absolutt må være til stede, men der stopper også respekten spør du meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du gjennom de forskjellige tråder vedr Killi siste årene her inne, ser du godt pandas stadige bemerkninger vedr cola-ruta. Halloo, forsøker han å fremheve egen prestasjon :wink:

Det har jeg nok gjort, for jeg har lest og søkt på informasjon om fjellet lenge. Og jeg synes faktisk at Panda alltid har hatt gode innspill og håndfast informasjon. Jeg har faktisk lest i flere internasjonale fora i flere år og mange internasjonale turrapporter, bl.a. norske, tyske og amerikanske. Jeg kjenner selv noen som har gått Marangu-ruta og var begeistret (det er kona til turpartneren min, som nå med meg skal gå et helt annet opplegg, så det blir jo veldig spennende å sammenligne det etterpå), men jeg har også lest diverse rapporter fra folk som har snudd ved Gillmans Point eller før. Det er mange som ikke tåler høyde godt nok for denne ruta, selv med en ekstra akklimatiseringsdag (noe flere velger å gjøre ve då bli to netter på Horombo hyttene og gå oppover på akklimatiseringsdagen). Jeg kjenner også noen som to (!) ganger måtte gi seg på Marangu-ruta. Og når jeg selv aldri har vært nevneverdig over 4000 moh og ikke har peiling på høydetoleransen min, samt at dette for meg er en en-gang-i-livet-greie (hverken tid eller penger til å komme tilbake i overskuelig framtid), ja, da går jeg heller på nummer sikker og legger inn både en og to dager mer. Så vidt jeg skjønte er det første gang for fjellulven også, og han har heller ikke sagt noe om tidligere erfaringer i stor høyde. Og har han ikke det, ville jeg vært ytterst forsiktig med å anbefale "snarveier" (Marangu-ruta har jo vanligvis også 5-6 dager, og ikke 3-4 slik som du sier). Og om Kili ellers er "a walk in the park", akkurat høyden er ikke til å spøke med, den kan man dø av (noe folk stadig vekk gjør på det fjellet, og selv med litt mindre alvorlig konsekvens kan det bli ubehagelig nok, blir man høydesyk). Og så finnes det jo Diamox, men det er heller ikke alle som tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Killi er en fantastisk flott rusletur, hvor respekten for høyden absolutt må være til stede, men der stopper også respekten spør du meg :wink:

Hadde den vært mer enn en rusletur, hadde den faktisk ikke vært noe for meg :). Så ikke ta den "jeg er tøffere enn du" :wink:. Og Veobreahesten får jeg mareritt av bare ved å se på bildene til Morten. Aldri :wink:! Men fint for deg som tydeligvis trives på litt luftigere steder :).

PS: Jeg ligger faktisk heller i telt enn å dele hyttesenger. Det og var for meg et absolutt argument mot Marangu, selv om man kan sove i telt der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hissigpropp i sommervarmen :)

Men ærlig talt Håvard, ingen andre enn du synes det ligger noen prestisje i hvilken rute man velger på Kilimanjaro. Du virker derimot fryktelig opptatt av akkurat det.

Jeg dro dit fordi jeg ville ha en annerledes tur på et annerledes fjell. Det tror jeg ganske mange gjør. Og faktisk er ikke det viktigste om man når toppen eller ikke heller. Det oppdager man underveis.

Hva du får igjen for en tur avhenger av hva du ønsker og hvilken innstilling du har. Dersom dette med rutevalg er viktig for deg er det bare å håpe at du velger riktig da. Så får heller vi andre gå tur på den måten vi trives med.

Hehe, les gjennom x ant tråder om Killi panda, så ser du nok hvem som ser prestisje i en rusletur opp dit.

Etter mitt syn er Killi en særs storslått opplevelse, dog slettes ingen prestasjon.

Skulle jeg "fargelagt prestasjonen" ville nok ikke den hyggelige sveitsiske damen på 71 år blitt nevnt :wink:

Og igjen, Killi isolert syns jeg ikke er verdt turen, men sammen med flere opplvelser (safari/afrikansk kultur/etc) så blir det for mange en livsopplevelse, uansett pub/rute/osv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg "fargelagt prestasjonen" ville nok ikke den hyggelige sveitsiske damen på 71 år blitt nevnt :D

Audrey Salkeld (forfatteren av "Kilimanjaro - mountain at the crossroads", som er en fantastisk bok om fjellet), som gikk sammen med IMAX-filmteamet, hadde med en 12- og en 14-åring på turen, samt at hun og var over 60. 12 år må være minst like bra som 71 :D.

Og igjen, Killi isolert syns jeg ikke er verdt turen, men sammen med flere opplvelser (safari/afrikansk kultur/etc) så blir det for mange en livsopplevelse, uansett pub/rute/osv........
Å, jeg håper da inderlig at det indre krateret samt det som er igjen av Furtwangler breen, tatt i nærmere øyesyn, absolutt skal være verdt turen!

Men samtidig oppfyller jeg meg en annen drøm som jeg har drømt lenge og, den om Amboseli. Og i tillegg pågår det til vår reisetid felles kalving av megaflokken i Ndutu, med alt annet det innebærer av fødsler og røvdyrtilstedeværelse, samt at 500.000 dyr er noenlunde samlet på et sted, så jeg regner med at vi får nok "ved siden av"! Operatøren vår har lagt opp til (privat) teltsafari ved flokken, med å dra ut på natta og våkne midt blandt dem :evil:. Hvis det bare blir halvt så bra som det høres ut, kommer det til å bli helt uforglemmelig og mitt livs andre store eventyr (det første var å reise til Kina for å bli mamma).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellulven, tror kanskje du har fått noen innspill nå. Mange muligheter, flere ruter og turen kommer garantert til å bli en opplevelse. Opp kommer du :!:

Gå sakte, veldig sakte, drikk MYE vann, ta med sovepose(- 5) og hodelykt!

OT:

OT: Det må da være mye bedre å dele telt med en slik en (i steden for å være sammen med en i en sovesal men mange andre (snorkende) vitner) :evil:! Og så i 8 netter, ikke bare 3 8)!

8 dager? Sorry, ungkarer rømmer nok til et nytt hi etter maks 3 dager........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.