Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro 2011, jeg trenger råd.


Anbefalte innlegg

PS: Gode votter har jeg hørt er viktig å ha med. Tynne handsker, varme ullvotter og overtrekksvotter av Goretex må være optimalt. Det finnes også sånne skovarmere som går på batteri. En duppeditt, kanskje, men har hørt fra folk som sa de reddet hele toppen for dem.

Det finnes også slike poser som man slår litt på så blir de varme 40-50 grader og holder i flere timer. Sovepose varmer kansje?

Det er viktig og holde varmen på tur ja! Heller svette litt enn og bite tenner.

Innerpose i silke øker komfort temp. med ca 6grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for svar så langt. Venter på repport fra Julia.

En ting til jeg lurer på er hvor god hodelykt trenger man? Holder det med en Petzel med 4 dioder hvor batteriene sitter i lyktehuset, eller bør jeg satse på ei større med løs batteripakke hvor jeg kan holde batteriene varme innenfor jakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-25 sovepose synes jeg virker passe. Det kan faktisk bli 20 minus om natta oppe i krateret. For varmt er det i hvert fall ikke. Så lenge den har glidelås er det sikkert riktig. Jeg brukte -30 pose uten at det føltes for varmt, snarere tvert om.

Vi hadde faktisk frost helt ned på 3000 meter om natta selv om det var uvanlig (det er tross alt en form for tropisk regnskog som vokser der). For varmt om natta blir det uansett ikke.

Liggeunderlag er viktig. Noen liker luftmadrasser og gjør man det er det bra. Men det holder egentlig med et vanlig ett hvis det er tykt nok. Det hjelper å legge et lag med klær (regntøy f.eks) under matta. Kan kanskje bli kaldt i krateret forresten.

Ullvotter med overtrekksvotter er bra. Vet ikke om man trenger Goretex. Jeg brukte noe billige greier.

Lærstøvler er bra nok i massevis. Lurt med en eller annen form for gamasjer fordi det er mye gjørme i deler av løypa. Jeg brukte faktisk lærstøvler helt fra 1800 meter på grunn av gjørme. Joggeskoene lå i sekken.

Diodelykt med nok ekstra batterier er bra. Gir nok lys. Stort sett bruker man den bare til å lese bok i teltet og rusle omkring i campene uansett. Diodelykt er bra nok til å toppe om natten med også faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samlet litt info for når jeg skal ned der. kanskje noe av det kan være til hjelp for noen.:=)

Buss i afrika

http://www.eastafricashuttles.com/shuttle/riverside.htm

Reise selskap

http://www.basecamptanzania.com/climbing03.htm#PRICE

turist forening

http://www.tatotz.org/

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293750-i11370-k1789142-Kilimanjaro_Climbing_with_Basecamp-Kilimanjaro_National_Park.html

http://www.mtkilimanjarologue.com/planning/porters/guide-porter-scam.html

pakkeliste

http://www.mtkilimanjarologue.com/gear/kilimanjaro-packing-list.html

Common words and phrases in Swahili

Although Swahili might sounds difficult, it’s phonetic and easy to learn. Try these!

# No = Hapana?

# Yes = Ndiyo

# Okay = Sawa?

# Maybe = Labda?

# How are you? = Habari Yako??a

# Good = Nzuri?

# Thank you = Asante?

# Hello = Jambo?

# I am fine = Sijambo?

# Please = Tafadhali (the dh is pronounced like a th)?

# Goodbye = Kwaheri?

# What is your name? = Jina lako ni nani??

# My name is …= Jina langu ni …?

# I don’t speak Swahili = Sisemi Kiswahili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe som heter noe i nærheten av: "Suk(k)a fool" Vet ikke hva det betyr men når jentene som var med oss sa det, så lå de afrikanske gutta langflate og lo så tårene rant. Antagelig noe på kanten og vel så det, og da mener jeg ikke kraterkanten. Kilimanjaro, mlima mrefu sana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe som heter noe i nærheten av: "Suk(k)a fool" Vet ikke hva det betyr men når jentene som var med oss sa det, så lå de afrikanske gutta langflate og lo så tårene rant. Antagelig noe på kanten og vel så det, og da mener jeg ikke kraterkanten. Kilimanjaro, mlima mrefu sana.

Hadde dere flettet håret? Suka betyr å flette, fool betyr tulling på engelsk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kom hjem fra Tanzania i går, og kan gi en liten oppdatering ift. temperaturer, forhold osv.

Gikk Lemosho-ruten, og første del av ruten, samt siste del ut av parken, er utrolig gjørmete. Gamasjer viste seg å være et must. De ligger nå i vann for å få vekk siste rest av gjørmen. I begynnelsen av ruta er det et stykke som ikke er kjørbart med bil, så da vi startet ble gåturen opp til Big Tree camp halvannen time lenger enn opprinnelig planlagt. Ta høyde for at dette ikke nødvendigvis endres i løpet av de neste ukene eller månedene.

Hadde en Ajungilak Tyin Vinter sovepose (-15), og det holdt i massevis. Ville fokusert mer på underlaget. Brukte Bamse (16mm), og det var litt hardt og ukomfortabelt til tider. Det er store camp'er man overnatter i, og det er ikke alltid lett å få de beste teltplassene (første natten i Big Tree camp talte jeg 55 telt - lenger oppe var det sikkert mange flere).

Vi hadde alle årstider nesten hver dag. Frost om natten, sol og skikkelig varmt om formiddagen, så kom skyene, dogg'en og regnet, før det klarnet opp igjen om kvelden og ble kaldt. Gikk flere dager i t-skjorte og shorts, andre dager i fleece og tynne turbukser, og tok på skallbukser og jakke når regnet og kulda kom. Tror også det er viktig å tenke på at slike varierende forhold fort kan medføre at fjellstøvlene er våte når man legger ut på toppstøtet om natten, og derfor viktig at det man har på beina kan holde disse varme når man med fuktig fottøy kommer opp i kuldegradene høyere oppe på fjellet. Jeg brukte Alfa Fjell, og med en tynn og en ganske tykk ullsokk holdt det akkurat (men jeg er ikke så veldig ømfintlig for kulden).

De som gikk mot toppen kvelden før oss hadde stjerneklart og kaldt. Det samme hadde de som gikk kvelden etter. Vi fikk derimot først regn, deretter sludd, og over 4.800 meter var det full vinter med snøføyke, vind og iskaldt. Vassa oppover i nysnøen, og turen fra Barafu camp mot Stella point ble derfor glattere, kaldere og mer krevende enn antatt. Så kom sola, og da var det mange som glemte solkremen og ble brent. I løpet av formiddagen var snøen borte. Men leiren i Barafu var helt nedsnødd om morgenen. Poenget er - det snur utrolig fort, selv om guidene mente dette nok var siste rest av regnsesongen og at slike forhold er mindre sannsynlig i ukene fremover.

For toppnatten var det nok med en relativt beskjeden hodelykt, og i vårt følge var det mange som skrudde sin av fordi lyset fra de andre var mer enn nok. Men igjen - vi hadde masse nysnø som reflekterer lampelyset, så uten dette hadde kanskje mer lys vært nødvendig. Den største utfordringen ift hodelykt hadde vi på vei til første leiren. Forsinkelser og den ekstra halvannen timen gjorde at siste del av turen gikk i mørket (og dypt inne i skogen blir det fort mørkt), og da var det intet måneskinn som trengte ned til stien. Da var gode hodelykter greie å ha, ikke minst fordi det var gjørmete, sleipt og derfor glatt.

Hender og føtter er kritiske punkt på toppnatten. Ville tatt med med et par hansker/votter som kan brukes nederst i løypa dersom det er fuktig/regn, og som kan byttes ut med et nytt og tørt par lenger oppe når man kommer til minusgradene. Flere som fikk litt ubehageligheter med våte hansker som frøs lenger oppe i kulda.

Jeg må noe furten, besviken og lettere irritert innrømme at jeg ikke kom til topps, men snudde på 5.600 meter. Fikk en hodepine av typen tidenes verste hangover gange hundre, og når selv ikke en solid dose hodepinetabletter klarte døyve dette snudde jeg og gikk ned igjen. I bedre vær hadde jeg kanskje fortsatt, det er vanskelig å si i dag. Men min vurdering der og da var at dersom det hadde skjedd noe med meg hadde været gjort det svært vanskelig å komme seg ned, og derfor ble det som det ble. Utrolig irriterende å være 295 høydemeter fra toppen, selv om det i tid tok toppbestigerne i følget hele 3 timer å forsere disse. Så det betyr at Kibo ikke kan krysses av på lista for "things to do before you die", og at en ny tur må planlegges. Men akkurat nå er det noe jeg bare ser frem til, for turen var helt konge.

Konklusjon: utrolig flott tur - Gled dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkeliten - så uvurderlig nyttig info og god rapport! Tusen, tusen takk!

Nå er det bare to uker til vi flyr ned (en helt vanvittig, utrolig følelse etter årevis med planlegging og ett år siden booking!!!), og 2,5 uker til vi skal ta fatt på Kili, også via Lemosho.

Så dette var en god rapport å få nå!!, selv om jeg nok ville tatt med gamasjer og det meste av de andre tips (fjellvotter med goretex ytterst og ullvoter innerst, f.eks. og dunjakke) uansett, samt skallbukse. To underlag er planen - 1 av skum og 1 oppblåsbar. Sammen burde de yte nok varme og komfort, også på ruglete teltplasser. Nå skal jo vi etter planen overnatte i krateret siste natten før toppen og gå opp til Stella point i lyset, men hodelykt blir jo med uansett. Og så vurderer jeg å gå på diamox (i hvert fall halv dose). Vet at mange synes det er juks, men jeg drar ikke ned dit for å bevise meg (eller andre) noe som helst, men kun for opplevelsen sin skyld. Og hvis jeg kan øke den ved å jukse litt, så jukser jeg litt... Vi skal også overnatte i to mindre brukte camper: Simba Cave Camp på vei opp og Millenium Camp på vei ned (og jo Crater Camp oppe). Håper at det da er færre folk. Men Big Tree, Barranco, Karanga og Barafu blir jo fulle...

Å guri malla, som jeg gleder meg!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julia,

du får det garantert kanonbra. Millenium camp er dog midt i allfarvei på turen nedover, og vi campet der siste natten. Men når dere kommer nedover er det kanskje den campen hvor fjellet ser finest ut hvis været er bra og det ikke er for mye skyer.

Husk og at det ikke finnes vann mellom Karanga valley og toppen, så bærerne må ta dette med seg opp. Det er da man virkelig ser hvor mye de yter. Men i krateret smelter de visst nok snø fra breene.

God tur - du har virkelig noe å se frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig irriterende å være 295 høydemeter fra toppen, selv om det i tid tok toppbestigerne i følget hele 3 timer å forsere disse. Så det betyr at Kibo ikke kan krysses av på lista for "things to do before you die", og at en ny tur må planlegges.

Gratulerer med en fornuftig vurdering og sikkert en lærerik tur. Jeg har nå alltid ment at de turene hvor man snur før toppen er de man lærer mest av, i alle fall er det slik for meg. Jeg snudde på Mount Kenya før jeg ga dro til Kilimanjaro.

Jeg forstod det slik at du snudde før Stella Point, for etter det jeg kan huske var det bare 30-40 minutter derfra til Uhuru Peak som er det høyeste punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Siden jeg ikke var helt oppe vet jeg jo ikke helt avstandene, men den lokale guiden fortalte etterpå at fra der jeg snudde var det ca. 100 meter opp til Stella Point på kraterkanten, og selve toppen ligger 195 meter høyere enn dette, men lenger borte på krateret.

Vanligvis (igjen ifølge guiden) beregner man 6 timer til Stella Point og kanskje en drøy time derfra og til topps. Forholdene denne natten gjorde dog at turen til Stella tok 8,5 timer, og turen derfra og til topps ytterligere halvannen time. Så det var nok litt spesielt ift. vær og foreforhold som gjorde at det tok så lang tid. Mye tid underveis ble brukt på å ta av lag med klær og ta på lag med klær, alt etter hvordan de ulike medlemmene i gruppen hadde utstyrt seg ved avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var det masse flott informasjon ja :lol:

Lurte litt på muligheten for å bli med på turen sammen med trådstarter?

Har selv planlagt og gjort mye research rundt denne toppen og planen var at vi ble 5 stykker som skulle opp i september 2010, men de fleste trakk seg når bestillinger skulle gjøres. (pris, risiko, lyst++)

Så er nå egentlig aleine, hadde vært flott å reist sammen med andre som deler samme interesser :)

Ingve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ville bare stikke innom og si at jeg er tilbake, etter 8 dager på Lemosho-ruta med kraterovernatting, og at vi toppet på 7. dag et kvarter etter soloppgang etter å ha vært på den indre kraterkanten ettermiddagen i forveien og så ned i Ash-piten (for meg en nesten like stor opplevelse som selve toppen). Det gikk veldig bra med oss og var for den meste delen en (fantastisk flott) spasertur (opp til 5000 moh, ca.). Opp til 5700 moh var en en litt mer slitsom spasertur (vi var oppe i 5850 moh på den indre kraterkanten ettermiddagen før toppstøtet), mens halvparten av de de siste hundrefemti høydemetre fra kratercampen til toppen tidlig neste morgen slet jeg (kvalme, hodepine og svimmelhet). Men det skal jo svi litt i den høyden :?! Resten og opp til toppen gikk greit igjen, da hadde jeg funnet rytmen igjen.

Og ja, før noen spør og lager en debatt, vi brukte diamox og er glade for det. Iom at det er once in a lifetime ville vi optimere opplevelsene, slite minst mulig med kvalme og skallebank og holde ødemer og annet skummelt tull unna. Det øker jo ikke kondisen, og jeg ville ikke bevise noen noenting. Jeg ville bare komme opp, og det gjorde jeg overraskende greit, med all det ekstra mikkmakket som jeg satte så stor pris på (kraterovernatting og turen til Reusch-Krater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer til Julia.

Reiser nedover på tirsdag etter å ha ventet på anledning til dette lenge. Jeg kommer også til å bruke Diamox om nødvendig, men er egentlig ute etter å finne ut hvor godt jeg tåler høyde da Elbrus er mitt neste og største mål. Ser på Yr.no at det er 26`+ i Arusha så det blir forhåpentligvis også noe mer enn bare slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sherpa,

Elbrus ligger også og lurer litt i bakhodet mitt, men det blir i tilfelle ikke før om mange år. Temperaturene der nede var veldig behagelige, ca. 25 i Moshi. På fjellet startet vi startet i kort-/lett langbuksevær og hadde ca. 6 grader første natten (Big Tree Camp). De påfølgende nettene (Simba Cave, Barranco, Karanga og Barafu) var det omtrent lik temperatur, fra +1 til -2 grader i teltet. På dagtid gikk vi i lange trøyer og hentet fram Goretexjakka innimellom når det skyet litt over eller blåste litt surere. Kraternatten og toppen var -6 og vindstille (men det kunne like godt vært -20 og kuling).

Min lege sa at iom det gikk så veldig bra med diamox ville vi etter all sannsynlighet også klart oss uten. Det er ikke noen undermiddel, men det øker nok velværen en del, og det kan bety mye. Ta med salttabletter (finnes på apoteket), iom at du kommer til å miste mye salt og kroppen trenger det for å kunne holde på vannet som du drikker. Det er ikke nok salt mat på fjellet, til tross for popcorn :?. Ta med vannrensetabletter (uansett om vannet blir kokt eller filtret), og så finnes det noe magestabiliserende (både mot løs og treg mage) som heter idoform, det anbefales på det sterkeste. Kanksje også noe mot kvalme, for det blir i tilfelle din verste fiende (det var det hos meg helt øverst på fjellet). Vi hadde ikke mer hodepine (selv oppe i krateret) enn at et par paracet kunne rydde opp, med det tar lang tid før de virker i høyden. Drikk så mye du overhodet orker...

Vi hadde veldig flaks med været og fikk ikke en regndråpe på hele turen. Bare litt tåke og yr, og klarvær fra kvelden til neste formiddag hver eneste dag. I krateret var vi over skyene hele tiden. Og så hadde vi fullmåne, noe som ga en helt spesiell stemning. Og hos oss var alt tørt, inkl. regnskogsetappene. Bare et eneste lille gjørmehull på vei opp, og det ville man ikke trengt gamasjer til. Men som lykkeliten opplevde, kan det også se helt annerledes ut. Machame-regnskogen skal ifølge guiden vår være mer tett og fuktig enn Lemosho-skogen.

Ønsker deg en fantastisk tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også veldig lyst til å besøke Ash-piten da jeg studerte kartet, med det lå dessverre ikke inne i programmet vårt, så guiden var ikke villig til å bli med.

Det var bl.a. derfor jeg organiserte turen selv og booket direkte der nede inkl. den utflukten og overnatting der oppe. Helt siden jeg begynte å lese om fjellet og skjønte at det var lov å gå dit bare man hadde en operatør som tok det med i permiten, hadde jeg lyst til det. Guiden vår var veldig søt og bestemt på å vise oss alt som vi hadde håpet på å se, og da han skjønte at vi hadde det bra nok da vi nådde Stella Point gjorde vi som planlagt og ventet med toppen til neste morgen for å få tid til Ash-piten den ettermiddagen. Nødsplanen (om vi måtte ha prioritert) ville vært å fortsette rett til toppen og droppe Ash-piten, men det var (heldigvis) aldri noe mer en en teoretisk opsjon. Nå fløy vi også om natten tilbake og reiste ned på landeveien fra Kenya, så vi fikk aldri se fjellet fra luften. Men fra Reusch-krateret fikk vi en antydning til fugleperspektiv - det var helt storartet! Og det var hovedskalig derfor vi gikk på diamox, for å være rimelig sikre på at vi ville klare begge deler, toppen og Reusch-krateret.

Tusen takk for gratulasjoner, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sherpa,

Elbrus ligger også og lurer litt i bakhodet mitt, men det blir i tilfelle ikke før om mange år. Temperaturene der nede var veldig behagelige, ca. 25 i Moshi. På fjellet startet vi startet i kort-/lett langbuksevær og hadde ca. 6 grader første natten (Big Tree Camp). De påfølgende nettene (Simba Cave, Barranco, Karanga og Barafu) var det omtrent lik temperatur, fra +1 til -2 grader i teltet. På dagtid gikk vi i lange trøyer og hentet fram Goretexjakka innimellom når det skyet litt over eller blåste litt surere. Kraternatten og toppen var -6 og vindstille (men det kunne like godt vært -20 og kuling).

Min lege sa at iom det gikk så veldig bra med diamox ville vi etter all sannsynlighet også klart oss uten. Det er ikke noen undermiddel, men det øker nok velværen en del, og det kan bety mye. Ta med salttabletter (finnes på apoteket), iom at du kommer til å miste mye salt og kroppen trenger det for å kunne holde på vannet som du drikker. Det er ikke nok salt mat på fjellet, til tross for popcorn :-). Ta med vannrensetabletter (uansett om vannet blir kokt eller filtret), og så finnes det noe magestabiliserende (både mot løs og treg mage) som heter idoform, det anbefales på det sterkeste. Kanksje også noe mot kvalme, for det blir i tilfelle din verste fiende (det var det hos meg helt øverst på fjellet). Vi hadde ikke mer hodepine (selv oppe i krateret) enn at et par paracet kunne rydde opp, med det tar lang tid før de virker i høyden. Drikk så mye du overhodet orker...

Vi hadde veldig flaks med været og fikk ikke en regndråpe på hele turen. Bare litt tåke og yr, og klarvær fra kvelden til neste formiddag hver eneste dag. I krateret var vi over skyene hele tiden. Og så hadde vi fullmåne, noe som ga en helt spesiell stemning. Og hos oss var alt tørt, inkl. regnskogsetappene. Bare et eneste lille gjørmehull på vei opp, og det ville man ikke trengt gamasjer til. Men som lykkeliten opplevde, kan det også se helt annerledes ut. Machame-regnskogen skal ifølge guiden vår være mer tett og fuktig enn Lemosho-skogen.

Ønsker deg en fantastisk tur!

Salttabletter må tas med forsiktighet. Salt fortenger vann, og vann trenger du i høyden. Det er en balansegang hvor mye salt du trenger tilføre når du samtidig vet at det fortrenger vann, og vann er jo den beste medisin mot høydesyke. I lavlandet bruker jeg mye salttabletter under lange konkuranser når du svetter mye, da trenger kroppen tilførsel av salt for å ikke bli slapp og unngå kramper. Du svetter ikke like mye på en tur i høyden så jeg ville annbefalt moderat inntak av salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salttabletter må tas med forsiktighet. Salt fortenger vann, og vann trenger du i høyden. Det er en balansegang hvor mye salt du trenger tilføre når du samtidig vet at det fortrenger vann, og vann er jo den beste medisin mot høydesyke. I lavlandet bruker jeg mye salttabletter under lange konkuranser når du svetter mye, da trenger kroppen tilførsel av salt for å ikke bli slapp og unngå kramper. Du svetter ikke like mye på en tur i høyden så jeg ville annbefalt moderat inntak av salt.

Det er nå to leger som har sagt det til meg at når man har lav saltinntak via næring (og det har man på Kilimanjaro), greier ikke kroppen å holde på vannet du drikker (det renner rett gjennom), og da er du like langt (dvs da kan du drikke så mye du vil uten at det har noen som helst effekt, ikke for akklimatiseringen heller). Begge har anbefalt bevisst tilførsel av mer salt f.eks. via salttabletter. Det har ikke bare med svetting å gjøre, kroppen mister mye salt på en sånn tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.