Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnia tur-stekeovn?


dsk

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi hadde med en lignende ovn ("dutch oven")på en måneds kanotur i canada ifjor, og bakte både brød og boller i den over bål. Disse krevde litt prøving og feiling før det blei bra, måtte blant annet legge glødende kull oppå lokket for at det skulle bli overvarme og bra og jevn steking. Ovnen du viser til har et prinsipp som muligens skal løse "overvarmeproblemet", men du må nok være forsiktig med varmen for å unngå sviing i bunn.

Dutch oven: http://www.thefind.com/sports/info-10%22-hard-anodized-dutch-oven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en tredje type også:

http://www.backpackerspantry.com/InventoryD.asp?loc=100&item_no=167002&category=test&subcategory=

Har prøvd den en del ganger, og endelig fikk jeg meg min egen nå på forsommeren. Den er litt dyrere, men kanskje bedre egnet for primusbruk? Jeg kjøpte fire stykker fra USA, og betalte ca. 750kr for hver, inkludert frakt, moms og toll. Gir i hvert fall fantastisk resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Er det noen som har erfaring med noe slikt?

Omnia Sweden

dsk

Ja! Skrev litt om denne i en annen tråd her også. Jeg anbefaler den. Har stekt sjokoladekake (posemix), minibaguetter og gratinerte poteter på tur.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=23568&groupkey=002001010

Har funnet en nettbutikk til også som selger den, men husker ikke hvilke i farta. Den ser nokså stor ut på bildet, men sammenpakket tar den ikke noe større plass en et stormkjøkken. Det følger med en futteral til ovnen i esken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Skrev litt om denne i en annen tråd her også. Jeg anbefaler den. Har stekt sjokoladekake (posemix), minibaguetter og gratinerte poteter på tur.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=23568&groupkey=002001010

Har funnet en nettbutikk til også som selger den, men husker ikke hvilke i farta. Den ser nokså stor ut på bildet, men sammenpakket tar den ikke noe større plass en et stormkjøkken. Det følger med en futteral til ovnen i esken.

Funker den på primus også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror den vil fungere på primus, jeg brukt stormkjøkken med gass og vanlig gassbluss. Bare det er strålevarme under så går det helt fint. Det eneste som skal til er at varmen spres under formen. Tror til og med den kan brukes på kokeplate. Du kan jo lese litt på linkene jeg har lagt inn over og se om du tror det vil gå.

Det skal også være fint å bake brød i den, men det har jeg ikke prøvd. Det skal være akkurat passe med en pose av sånn posjonspakning med mel i plastpakning (kilos pose må deles i to).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ihvertfall ikke sett noe slikt i salg her til lands! Du får bare kaste deg ut i den store verden med hevet visakort og en paypal konto, så går det som oftest bra!!

:mrgreen: Skummelt :D Tør bare handle i norske og svenske nettbutikker :D Synes det virker SÅ skummelt med toll, moms og masse papir :D

Men innrømmer at bacpacker ovnen ser fristende ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å lure på.. er stort sett bare toll på klær, sprit og røyk hvis jeg husker riktig.. Moms får du på alt over 200kr og får du det sendt igjennom fraktselskap som fedex osv... tar de seg av fortollinga i norge, så det blir ikke noe papir.

Bare å handle :) Masse penger å spare på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en backpacker-ovn fra USA. Gleder meg, dersom den fungerer halvparten så bra som det ser ut på nettet så kan detta bli stas :)

Gratulerer tøffing som tør :-D La oss få høre hvor dyrt det ble/blir og hvor lang tid det tar før varen kommer. Hvilke størrelse/pakke bestilte du? Så at ovnen finnes i forskjellige størrelser og med forskjellig utstyrspakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den minste backpacker-ovnen. Valgte den miste, da den veier lite og sånn sett er mest praktisk å ta med på tur. Den blir raskt varm (under 90 sekund) og sånn sett så er det jo bare å steike ting i flere omganger. Kosta 85$ komplett inklusive frakt, via PayPal. Hva den endelige prisen blir, er uviss. Brian som selger ovnen virker i alle fall veldig seriøs, så er ikke redd for å handle av han. Kan poste en brukererfaring når ovnen er testa ut. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den minste backpacker-ovnen. Valgte den miste, da den veier lite og sånn sett er mest praktisk å ta med på tur. Den blir raskt varm (under 90 sekund) og sånn sett så er det jo bare å steike ting i flere omganger. Kosta 85$ komplett inklusive frakt, via PayPal. Hva den endelige prisen blir, er uviss. Brian som selger ovnen virker i alle fall veldig seriøs, så er ikke redd for å handle av han. Kan poste en brukererfaring når ovnen er testa ut. Gleder meg!

Enig, siden så seriøs og skikkelig ut. Paypal er trygt å bruke har jeg lest. Blir interessant å høre hva sluttprisen blir og ikke minst erfaringer :wink: 85$ blir mer enn 200 kroner. Saa da kommer det nok mva. og muligens toll i tillegg vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er ovnen endelig i hus! Det tok relativt lang tid å få ovnen fra USA, synes jeg. Ca en måned. Men mulig at den har blitt forlagt et eller annet sted, ikke vet jeg. Selve ovnen kosta 500 kr, i tillegg til 265 i moms, gebyr osv. Men dersom den fungerer så bra som en får inntrykk av på youtube, så er 800,- vel anvendte penger. Paypal fungerte veldig greit, ikkeno å være redd for. Skal skrive noen linjer når jeg har fått testa den mer. Men førsteinntrykket virker altså veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg fått testa backpackeroven. Første inntrykket er absolutt positivt. Den veier lite, og tar lite plass. Materialer virker litt spinkelt, men dersom en håndterer den med litt varsomhet tror jeg det skal gå greit. Har brukt omnifuel og gassbrenner av ukjent fabrikat på denne, og begge fungerer greit. Ovnen blir kjapt varm, og resultatet blir faktisk veldig bra, på såvel boller som muffins. Gir ovnen en 5´er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testa backpackeroven. Første inntrykket er absolutt positivt. Den veier lite, og tar lite plass. Materialer virker litt spinkelt, men dersom en håndterer den med litt varsomhet tror jeg det skal gå greit. Har brukt omnifuel og gassbrenner av ukjent fabrikat på denne, og begge fungerer greit. Ovnen blir kjapt varm, og resultatet blir faktisk veldig bra, på såvel boller som muffins. Gir ovnen en 5´er!

Synd at den er litt spinkel, men det blir jo et kompromiss mellom vekt og styrke - i noen tilfeller er vekten det viktigste. Morsomt at du har fått bra resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.