Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatrestøvler på bre


sam86

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til Jotunheimen for å gå på bre og rangle i sommer. Jeg har et par La Sportiva Batura isklatrestøvler. Noen som har noen erfaring med å bruke de, eller tilsvarende, på toppturer og bre? Mistenker at de blir litt for stive og varme til så mye gåing. Men hadde vært fint å slippe å punge ut for nye sko.

Stegjern må jeg vel punge ut for uansett, har petzl dart monopoint til klatring. Regner med de funker dårlig på bre. Bør vel gå for stegjern med horisontale fronttagger? Skal bruke de til bre, topptur og alpin klatring etter hvert.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å gå på bre og snø med stive sko. Selv har jeg gått mange mil både på bre/snø og fjell med mine egne Salomon Super Mountain 9, og disse støvlene er også helstive. Det som mange har problemer med å gå på med helstive sko er ikke bre/snø, men flatt terreng, hvorav f.eks. en asfaltert bilvei er det aller verste.

Petzl Dart Monopoint skulle fungere helt greit på bre, men kan sikkert oppleves som litt ustabile i bakker hvor det ikke er så bratt at du sparker inn fronttaggen, men bare går. Jeg syns to fronttagger gir bedre stabilitet da. Ellers har du all den fleksibiliteten du trenger i Petzl Dart til å kunne gå på bre. Jeg ville tatt en kortere prøvetur bare for å kjenne hvordan det føles å gå med stegjernene før jeg gikk til anskaffelse av nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det å gå på breen med stegjern som bekymrer meg med skoa. Det er heller anmarsjen og de turene som går utenfor breen. F. eks turer med sti, klyving, trevers osv. Og det faktum at Batura skoa er veldig varme. Har sett litt på støvler ala Kayland Apex Rock.

Når det gjelder stegjerna, så får jeg ikke prøvd å gå med de før jeg er i Jotunheimen. Både stegjern og sko er noe som jeg kommer til å bruke en del fremover, så de skal uansett ikke få stå på hylla og samle støv. Ønsker også å holde dart jerna skarpe og i fin form til isklatring, og heller ha noen andre som får mer juling og er bedre egnet til de andre aktivitetene. Men har for lite erfaring til å vite hva jeg burde gå for.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har lyst til å behold klatrejerna kvasse kan jeg forstå.

Grivel G12 er fine stegjern til bre og tinderangling, det tåler også mengder med juling.

Når det gjelder skoene så kan du prøve deg på en mindre tur i nærområdet og se hva du syns.

Personlig syns jeg det går greit å gå på stein og fjell med helstive sko, men smaken er som baken osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

At du har lyst til å behold klatrejerna kvasse kan jeg forstå.

Grivel G12 er fine stegjern til bre og tinderangling, det tåler også mengder med juling.

Når det gjelder skoene så kan du prøve deg på en mindre tur i nærområdet og se hva du syns.

Personlig syns jeg det går greit å gå på stein og fjell med helstive sko, men smaken er som baken osv...

 

Går det an å feste Grivel G12 på lærsko som Alfa Walk king?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme støvle og stegjern, veldig dårlig på bre. Støvlene er super varme, og hemmer bevegelses-spektret meget. Frontdelen på dart og dartwin sitter veldig dårligt på bre, særlig i nedover bakke.(fronttakkene bruker jeg ikke når jeg vandre å bre - der går jeg med flat fot... :D )

 

Jeg har brukt La Sportiva Trango dei siste 6 år, veldig fornøyet! Sarken og Vasak stegjern, og veldig fornøyet, klare alt sommer-fjellet byr på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Går det an å feste Grivel G12 på lærsko som Alfa Walk king?

Om du kan feste Alfa walk king på Grivel G12 er avhengig av bindingstype. For "vanlige" fjellsko må du ha en binding med reimfeste foran og bak. Det vil si at New-Matic og Cramp-o-matic bindingene ikke fungerer med Walk King.

Er usikker på om du får G12 med Classicbinding (ser ikke noen på grivel.com). Et par Grivel G10 New Classic kan være alternativ: http://www.grivel.com/products/ice/crampons/2-g10

Som Arcticpeka sier vil Alfa Walk King ha klare begrensninger med stegjern på bre. Det fungerer ok for å krysse flate breer, men du sliter så snart det blir bratt. Om du ikke har planer om å skaffe stivere sko, men skal oppleve breen, så kan det jo være en trøst at det er folk med adskillig dårligere sko en Walk King som har fått på stegjern og ruslet rundt nederst på Nigardsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.