Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det mulig å padle Vefsna fra Hattfjelldal til Mosjøen?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er mulig å padle Vefsna hele veien fra Hattfjelldal til Mosjøen? Ifølge Wikipedia er det tre fossefall i elva Laksforsen, Fellingsforsen og Forsjordforsen. Disse må jeg selvfølgelig gå rundt og padle videre på nedsiden av. Ellers vet jeg svært lite om padleforholdene i Vefsna så alle erfaringer og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lange strekninger er nok velegnet til padling, men det finnes også en del småfosser og stryk. Og en stor en - Laksforsen, der Vefsna faller 18 meter. Andre steder du bør være oppmerksom er (fra Mosjøen og oppover) Kvalfors, Fallan (ved Fallmoen) og Fellingfors (like nord for Trofors.). Hvordan forholdene er oppover Austervefsna er jeg mindre kjent med, men fra veien ser det ut som om elva renner stille og mørk nedi noen gjel. Vet at folk i tidligere tider dro elvebåtene sine forbi de vanskelige stedene (nedre del av Vefsna), så det går sikkert an med en kajakk / kano også :) Hattfjelldalingene har nok, såvidt meg bekjent, aldri brukt båt nedover Vefsna. De gikk "Jamtfjellvegen", en gammel ferdselsvei fra Røssvatnet til Mosjøen.

Har du forresten vurdert de to småelvene som renner ut i Leirosen i Leirfjord kommune? Var på en tur i området i går ettermiddag / kveld, og det som slo meg var at Stillelva må da være utmerket til padling, i hvert fall når du kommer høyere opp. Storvatnet ser også spennende ut. Ellers er nedre del av Skjerva ("Skjervo"), byelva i Mosjøen, fin å padle når det er flo sjø.

Lykke til med planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Vet at folk i tidligere tider dro elvebåtene sine forbi de vanskelige stedene (nedre del av Vefsna), så det går sikkert an med en kajakk / kano også :) Hattfjelldalingene har nok, såvidt meg bekjent, aldri brukt båt nedover Vefsna. De gikk "Jamtfjellvegen", en gammel ferdselsvei fra Røssvatnet til Mosjøen.

Har fått tips om en kar i Hattfjelldal som vet en del om padling i området. Skal sjekke nærmere med ham hvilke deler av elva som er egnet.

Har du forresten vurdert de to småelvene som renner ut i Leirosen i Leirfjord kommune? Var på en tur i området i går ettermiddag / kveld, og det som slo meg var at Stillelva må da være utmerket til padling, i hvert fall når du kommer høyere opp. Storvatnet ser også spennende ut.

Et utmerket tips! Antageligvis en fin plass å trene litt på siden jeg er helt ny i gamet. Ser ut på kartet som det er fint å parkere på YX-en og gå opp til Storvatnet, for så å padle ned igjen. Har kjørt riksveien forbi der hundrevis av ganger, men aldri vært oppe ved Storvatnet, spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i allefall være bra vannføring for å padle Leirelva! Den er mange steder grunn og steinete, og en del stryk er det også.. Storvatnet kan være skumelt med tanke på vind, fallvinder fra fjellet kan komme plutselig og ganske raskt gi bra bølger, så kan være lurt å holde seg langs land.

Øvre del av Ranelva (Stillelva) skal være fin å padle.

Tror det er en del gjel, fosser og stryk opp gjennom Austervefsna, men er ikke veldig lokalkjent der.

Husk å desinfisere kanonen eller evt. kajaken etter padling i de gyro-infiserte Vefsn-elvene! I allefall før du kommer til Leirfjord med den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i allefall være bra vannføring for å padle Leirelva! Den er mange steder grunn og steinete, og en del stryk er det også.. Storvatnet kan være skumelt med tanke på vind, fallvinder fra fjellet kan komme plutselig og ganske raskt gi bra bølger, så kan være lurt å holde seg langs land.

Det har du sikkert rett i. Det var i hvert fall høy vannføring i Ranelva (Stillelva) i går kveld. Tenkte meg videre innover Rundfjelldalen, men kom meg ikke over nevnte elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør i allefall være bra vannføring for å padle Leirelva! Den er mange steder grunn og steinete, og en del stryk er det også.. Storvatnet kan være skumelt med tanke på vind, fallvinder fra fjellet kan komme plutselig og ganske raskt gi bra bølger, så kan være lurt å holde seg langs land.

Øvre del av Ranelva (Stillelva) skal være fin å padle.

Tror det er en del gjel, fosser og stryk opp gjennom Austervefsna, men er ikke veldig lokalkjent der.

Husk å desinfisere kanonen eller evt. kajaken etter padling i de gyro-infiserte Vefsn-elvene! I allefall før du kommer til Leirfjord med den... :-)

Takk for tipsene. Så Stillelva fra Tovåsen til Leirosen er bedre å padle enn Leirelva fra Storvatnet til Leirosen? Skal selvsagt passe på å desinfisere. Har min første kajakk (oppblåsbar Alpackaraft) på vei i posten, så er skikkelig nybegynner. I følge denne siden: http://www.kajakknett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=879&Itemid=234 ...er det nok å tørke utstyret ordentlig for å drepe gyrodactylusen. Høres logisk ut siden den lever i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, d er jo minst en ordentilg foss lengre opp enn den rett ovenfor der Rv78 krysser elva, kanskje ca. 1,5 km fra fjorden. Er ikke sikker på om det er noe mer å passe på.

Skal være veldig fint å padle utover Randalen mot Tovåsen (kanskje trille inn..?), det er en del fine strekker resten også, men har ikke padla der eller gått hele veien langs elva, så er ikke helt hundre prosent sikker på om det er mer bæring...

Har gått elveisen på ski det øvre stykket..

Når det gjelder desinfisering så tror jeg det ligger flere tråder her du kan se på. Det skal jo ikke mer enn en dråpe vann til for å overføre gyro, så er ofte lurt å skylle med klor eller noe sånt for sikkerhetsskyld.

Min Ally f.eks. kan jo nesten stå fra en sesong til neste å ikke tørke mellom duken og flyte-/bunnmatta, hvis den står opplsått.

Men den må man jo nesten ta frahverandre for å desinfisere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Padlet Leirelva fra Storvannet i dag. Ganske mye stryk og Alpackaen fikk skikkelig juling, men den er like hel, og det var vanvittig morro. Måtte bære den forbi laksetrappa, men ellers var det padling, over en god del steiner vel og merke, men fikk det til på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.