Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv, kultur og naturveiledning


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg gikk bachelor i natur og friluftsliv ved Høgskolen i Bø fra 2005-2008, hvor da de to siste årene utgjøres av "Friluftsliv, natur -og kulturveiledning". Veilederne ved studiet er veldig kompetente og hyggelige, i tillegg til at Bø som sted passer ypperlig for friluftsmennesker (så fremt du klarer å ignorere havet av latterlige rånere som herjer rundt i gatene).

Studiet retter seg mot bredde i friluftsliv, og dermed er man på turer av ulike slag i ulike naturtyper; fjell og bre, vann og vassdrag og skogen. Pedagogikk har man ganske mye av, og da er denne pedagogikken stort sett rettet mot veiledning utendørs. Jeg var usikker på hvor god denne pedagogikken var da jeg gikk på studiet, men etter å ha gått PPU i år forstår jeg at pedagogikken i Bø er ganske god!

Også natur -og kulturlære er en viktig del av utdannelsen, og i tillegg til rene natur -og kulturfag blir dette temaet tatt opp og konkretisert på hver eneste tur (som det er mange av).

I forhold til andre utdannelser innen friluftsliv bestreber Bø seg på å gi bredde i opplæringen fremfor et fokus på noen få, populære aktiviteter. Etter at du har jobbet deg opp et grunnlag er det opp til deg selv å spesialisere deg innen en eller flere aktiviteter. Men når dette er sagt får du "sertifikater" på en god del kompetanse - særlig NF-godkjent kompetanse (skredkurs, brekurs, turleder osv.)

Jeg trivdes tipp topp på studiet, og ettersom Bø er Bø finner du mange likesinnede friluftsmennesker på det lille stedet. Det fører til at studiemiljøet er sinnsykt bra, og du vil garantert finne noen å sprelle med på fritiden, nesten uansett hva du driver med.

Dette ble en veldig kort beskrivelse, men lurer du på noe mer er det bare å sende meg en melding :)

Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor godt du vil trives kommer veldig ann på hva du forventer. Studiet er et veiledningsstudie og fokuserer ikke så mye på ferdigheter. I allefall sånn jeg opplever det, send gjerne PM om det er nok du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt du vil trives kommer veldig ann på hva du forventer. Studiet er et veiledningsstudie og fokuserer ikke så mye på ferdigheter.

Hva? Det er jo ikke stort annet enn ferdigheter fokuset ligger på 1.året. Padling, orientering, førstehjelp, leirrutiner, fyring, pakking osv. Dersom man ikke er så veldig kunnskapsrik på dette feltet lærer man jo veldig mye av grunnleggende ferdigheter. Og så blir veiledningspedagogikken sterkere 2.året. Det var dette inntrykket jeg satt igjen med i hvert fall, men det er som de selv sier der; det blir akkurat som du selv gjør det til..

Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann!

Jeg vurderer akuratt samme studium :wink:

Friluftsliv, kultur- og naturveiledning, bachelor i Telemark.

Er det noen som vet hvordan jobbmulighetene er?

Får jeg jobb?

Eller studerer alle masse annet for å få seg en jobb etterpå?

Takker veldig masse for svar! :)

Skal søke nå i April..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kombinerer studiet med andre studier for å øke kompetansen sin. Du får ingen tittel av treårsstudiet i Bø.. Pedagogikk, idrett, naturforvaltning etc. er fag mange tar i tillegg. Selv har jeg i tillegg til bacheloren fra Bø PPU og snart en master i naturbasert reiseliv.

Hva gjelder jobb er det nok ganske vrient å finne en drømmejobb med kun friluftsliv-bacheloren i lomma. Mange steder kreves det en mer formell kompetanse.. Men det er da ingen grunn til ikke å velge studiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må sige mig enig med Knut - me gikk to år friluftsliv sammen. Studiet har veldig fokus på veiledning, og da får du en basis innføring i noken av friluftslivs grene.

Der blir nok ikkje mye jobb aleine med dei ferdigheter du oparbeider på studiet (min erfaring), med det er jo muilgt å styrke sine kompetanser i dei grene som du finder interessante via NF, Padleforbundet, NORDTIN, Norges Skiforbund, Den Norske Skiskole o.l., alternativt kan du fortsætte på master, men der er ganske få masterstudier du er kvalifisert til med 2-3års friluftslivsstudie, da studiet ikkje gir så mange point i dei akademiske fag (Pædagogik og "samfundsfag") - det er heller ikkje mulig å gå PPU dersom du kun har 3 års friluftsliv - du må ha min. et års Idrett, eller ta PPU i et andet fag du har gått fx Naturfag o.l. .

Ingen tvivl om at veilederdelen på Bø ligg ganske højt, men der finnes ikkje nogen kvalitetssikring på dei ferdigheder studenterne "får med", du må nok forvente å skulle jobbe ganske mye under og etter studiet for å opnå dei kvalifikasjoner som kreves for å få jobb innen veiledning i friluftsliv og "fjellsport". Sagen er den, at der utdannes MANGE innen friluftsliv fra høgskolerne, og så mye jobb er der ikkje, der til kommer at der er ganske mange uten utdanning på et høgskole studie, men som ha ganske høj kompetanse innen deres felt av friluftslivet - dei er og sterke konkurenter til dei jobb som er der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men det er som de selv sier der; "det blir akkurat som du selv gjør det til"...

Eg må lige kommentere denne, dette er jo helt rigtig, men også en lett måte for høgskolen å fraskrive sig ansvaret for kvaliteten av utdannelsen sin - ihvertfald når det kommer til dei praktiske kompetanser til studenterne!

Et utsagn som dette, er jo fint dersom det kommer sammen med nogle mindstekrav. Bliver mindstekravene for lave eller er ikkje eksisterende, forsvinder troverdigheden og verdien av utdannelsen - dei som skal ansette dig kan jo ikkje sjå hva du har "gjort det til". Dei praktiske ferdigheter er det eneste som ikkje bliver bedømt på utdannelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker veldig masse for svarene deres! :)

Kjekt å høre fra noen som faktisk har tatt det studiet.

Hva med studiene Økologi og naturressurser eller forurensing og miljø?

Gjelder det samme med disse?

Eller kan jeg håpe på naturbaserte jobber med en bachlor i en av disse? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det er heller ikkje mulig å gå PPU dersom du kun har 3 års friluftsliv - du må ha min. et års Idrett, eller ta PPU i et andet fag du har gått fx Naturfag o.l.

Der må jeg få lov til å arrestere deg litt; PPU ved UMB på Ås tar inn kandidater med utdannelse innen friluftsliv! Grunnen til det er behovet for denne kompetansen på naturbrukslinjer i den videregående skolen.. Da jeg gikk PPU på Ås var det flere i klassen min som kun hadde studert friluftsliv tidligere.

Jeg har gått det første året av natur og miljøvern (sikkert ganske likt første året av økologi og naturressurser/forurensning og miljø, bare med navneendring). Det var et utrolig bra og lærerikt år, så jeg vil tro resten av det studiet holder god kvalitet. De fleste foreleserne er dyktige, og i tillegg kan du ta utveksling på for eksempel Svalbard. Jeg kjenner flere som har fullført naturforvalterutdannelsen i Bø, og de er veldig fornøyd!

Og med naturforvalterbakgrunn er mulighetene for å få jobb MYE større, dog er det en stor fordel med master også her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligt dei har studeret mange år med friluftsliv, men friluftsliv gir ikkje opptak på PPU nogen plasser. Men hvis du har Bachelor i Idret og Friluftsliv, kan du tage PPU i Idrett, har du Bachelor i Natur og friluftsliv kan du og, men da er undervisningsfagene dine Idrett eller Naturfag.

Eg har fortsat ikkje hørt om nogen plasser som udbyder PPU i Friluftsliv, da dette ikkje er et selvstending fag - ut over på høgskuler og folkehøgskuler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nei, eg ser heller ikkje for mig hvordan det skulle være mulig å jobbe KUN med Friluftsliv i skoleverket (friluftsliv er ikkje et eget fag) - det behov eksistere ikkje. Kan jo bare sjå hvor mye procent Idrett har på skuleskjemaet, af Idrettstimene er det så igjen en liten procent som er friluftsliv. Der er ikkje mange skuler som kan tilsette en person til kun å varetage unnervisning i idrett, endnu mindre kun i friluftsliv.

Friluftsliv kan jo brukes i andre fag og, MEN med barre friluftslivsutdanning har ikke du fagkompetance i fx Matematik, Naturfag, Norsk, Idrett, osv., derfor kan ikkje du alene stå for denne "tverfaglige" kombination.

PPU er som udgangspunkt lærerutdanning til barnes, ungdoms- og videregående skule. For meg forekommer det ganske logisk, at et fag som fylder så lite i skolen ikkje kan bære et eget PPU forløb - dei som går PPU med fagdidaktik i Idrett har og et friluftslivsforløb i den utdanning - som eg antager fylder tilsvarende det, som friluftsliv fylder i Idrettsunnervisningen.

I forhold til PPU er der jo og krav for praksis...:

6 ukers praksis på ungdomstrinnet.

6 ukers praksis på videregående trinn.

Alle studenter må gjennomføre praksis i begge skoleslag.

I praksisperioden skal du være på skolen fulle arbeidsdager fem dager i uka

Igjen, eg har ikkje hørt om ungdomsskuler eller videregåendeskuler, som har friluftsliv i et omfang så ein kan ha 5 fulle arbeidsdager i 6 veker (og dei 6 veker bør jo være 6 vanlige/gjennomsnitlige skuleveker) - dette er jo nesten ikkje mulig for en Idrettslærer!

At det idag er muligt å gå 3 år med friluftsliv (Bachelor), ser eg primert som en god forretnig for høgskulene. Friluftsliv er populært og gir studenter, studenter er penge! Er der behov for så mange med friluftslivskompetance alene? - Nei!

Men heldigvis er ikkje Norges utdanningssystem bundet i "markedsmekaniske" vurderinger, slikt at me bare utdanner folk i det omfang me antager arbeidsmarkedet utvikler et behov. OG Friluftsliv i kombinasjon med andre fag åpner flere muilgheter - da er bare spørgsmålet om den kombination bør være 3 år med friluftsliv eller mindre...

Selvfølgelig er der et marked for folk med lang friluftslivsutdanning, folkehøgskuler er nok det største, leierskuler, så en rekke andre mindre private foretak. Men som eg oplever det, så er ikkje dei praktiske ferdigheter "kvalitettsskiret" godt nok, slikt ein må ta utdanning i fx. NF, NPF, NORDTIND o.l. for å få/få bekreftet sine kompetancer formellt, å få eg jobb disse plasser.

@Aareskjolden; Eg blev Bachelor i Idrett og Friluftsliv i 2009. Eg har jobbet som bre/fjellførar og skilærer - hvilket eg også havde som jobb innen eg blev ferdig med utdanningen. Fælles for alle jobbene, er at det har været kompetancer eg har fått uten om Høgskulen som har utløst jobben. Eg er p.t. uten jobb, men det er tildels selvvalgt - da det jo er vinter og der er snø og is i fjellet, da er det lov å vere kresen :shock:

Men eg har da holdt meg orienteret på NAV sin jobbbørs o.l. Eg har ikkje set mange stillinger, hvor profilen er på 100% Friluftsliv - no skal det også siges at en del stillinger jo aldrig når på jobbbørsen, da private ikke er forpliktet til å utlyse en jobb. Eg er fx blevet kontaktet af en Folkehøgskule med et jobb innen friluftsliv, men det var ikkje aktuelt der og då for meg - den jobb nåede aldrig til NAV.

Dersom du gjerne vil undervise i friluftsliv, er problemet litt det, at arbeidsplassene ofte ønsker folk med undervisningserfaring og specialkompetance i fx. klatring, skikjørsel, padling o.l. - undervisningserfaring har ein jo ofte svert lite av når ein er ny utdannet, og fromell specialkompetance må ein erhverve sig uten om Høgskulen. Det er ofte det fyrste jobb som er det vanskelige å få...

Å gå Økologi og Naturressurser, Forurensing og Miljø, Natur og Miljø eller naturfag evt. i en kombinasjon med friluftsliv gir nok flere muligheter - ihvertfall i skuleverket og andre undervisningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren tok årsstudiet i Friluftsliv, natur- og kulturveiledning. Bygde etter det på med en bachelorgrad i utmarksfag, og en mastergrad i utmarksbasert næringsutvikling. Jobber i dag som utmarksrådgiver.

Jobber finnes, men det er nok lurt å satse på andre ting enn tre år med friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg går første året på Utmarksforvaltning ved HiNT. Skal ta bachelorgrad i utmarksforvaltning. (Samme som Naturforvaltning).

Anbefales på det sterkeste for folk med sterk natur og frilufts- interesse.

Gode jobb muligheter etter endt utdanning. Eller så kan du bygge på til en mastergrad i Naturforvaltning seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.