Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Optimus Nova + !


bridgeh0me

Anbefalte innlegg

Hei!

Min første primus:

Jeg har i lengre tid nå prøvd å få ''fyr'' på primusen min; Optimus Nova +

Jeg fuller i rødsprit til det nevnte merket og pumper ca 25 - 30 drag. Så heller jeg på neon dråper rødrsprit på primusen og forvarmer,

etter forvarminga like etter flammen dør ut, snur jeg flasken på ON og skrur på skruen som gir tilgang på drivstoff:

Da kommer problemet; den er treig i starten ( som jeg veit er normalt ) og når rødspriten endelig kommer ut av hullet kommer det bare -

piff piff piff piff, etappe vis og ikke en sammenhengende stråler. Noen ganger stopper den helt også. Jeg pumper, men ingen ting skjer?

Bør jeg levere den inn igjen eller hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Litt usikker på om jeg forstår rett, men Optimus Nova (+) skal ha parafin, primusbensin eller lignende på flaska.

Tennvæske for kullgrill går kjempebra, Whit-spirit funker også. Bilbensin og diesel funker, men skaper mer problemer.

Når du har pumpa trykk i flaska, og lagt den med ON merket opp så kan du bare åpne til det har strømmet drivstoff ut 4-5 sekunder, stenge igjen og tenne på. Når det nesten slukner kan du åpne forsiktig. (Ha en fyrstikk klar hvis det skulle rekke å slukne.)

Forvarming med rødsprit er rensligere, men du må ha på nok til at det brenner et minutts tid.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Litt usikker på om jeg forstår rett, men Optimus Nova (+) skal ha parafin, primusbensin eller lignende på flaska.

Tennvæske for kullgrill går kjempebra, Whit-spirit funker også. Bilbensin og diesel funker, men skaper mer problemer.

Når du har pumpa trykk i flaska, og lagt den med ON merket opp så kan du bare åpne til det har strømmet drivstoff ut 4-5 sekunder, stenge igjen og tenne på. Når det nesten slukner kan du åpne forsiktig. (Ha en fyrstikk klar hvis det skulle rekke å slukne.)

Forvarming med rødsprit er rensligere, men du må ha på nok til at det brenner et minutts tid.

dsk

Tusen takk for svar!

Skal prøve med tennevæske ! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forvarmer blir det sot uansett. Det gjør ingenting. Når primusen er ferdig forvarmet, åpner du for brennstoffet, og da skal primusen brenne med en blå flamme. Den kan være litt gulaktig i kantene, men mye gul flamme betyr mye ufullstendig forbrenning, og ugunstige avgasser. Primusen blir sotete etter bruk. Så lenge Novaen er ren og fin innvendig i rørene, og dysa (det lille hullet hvor brennstoffet kommer ut) er rent og fint, har det ingenting å si for funksjonen om resten av primusen er svartere enn natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min første primus:

Jeg har i lengre tid nå prøvd å få ''fyr'' på primusen min; Optimus Nova +

Jeg fuller i rødsprit til det nevnte merket og pumper ca 25 - 30 drag. Så heller jeg på neon dråper rødrsprit på primusen og forvarmer,

etter forvarminga like etter flammen dør ut, snur jeg flasken på ON og skrur på skruen som gir tilgang på drivstoff:

Da kommer problemet; den er treig i starten ( som jeg veit er normalt ) og når rødspriten endelig kommer ut av hullet kommer det bare -

piff piff piff piff, etappe vis og ikke en sammenhengende stråler. Noen ganger stopper den helt også. Jeg pumper, men ingen ting skjer?

Bør jeg levere den inn igjen eller hva skal jeg gjøre?

Har du fylt rødsprit på flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Tennvæsken var ganske skitten/ det ble svart over ''topplokket'' på primusen

Er dette normalt og det må rengjøres for hver gang?

Litt svart, men når du har fyrt ordentlig med blå flamme et par minutter skal soten være brendt bort.

Å fyre primus er som å sykle, ikke helt enkelt de første gangene, men når du er igang så kan du det.

Novaen er en ganske grei sak, men det kan være lurt å lese bruksanvisningen. Der står det forresten att du ikke skal bruke tennvæske, og det skyldes at kvaliteten varierer en del, men jeg har aldri kommet over uegnet tennvæske i Norge.

Jeg rengjør Novan min hvert år, gir pumpa noen dråper symaskinolje i samme slengen. Har sleivet litt med å smøre hurtigkoblinga, men den har fått olje nesten hvert år. Den kan være litt tricky. Har du bajonettkobling så burde det være greiere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt svart, men når du har fyrt ordentlig med blå flamme et par minutter skal soten være brendt bort.

Å fyre primus er som å sykle, ikke helt enkelt de første gangene, men når du er igang så kan du det.

Novaen er en ganske grei sak, men det kan være lurt å lese bruksanvisningen. Der står det forresten att du ikke skal bruke tennvæske, og det skyldes at kvaliteten varierer en del, men jeg har aldri kommet over uegnet tennvæske i Norge.

Jeg rengjør Novan min hvert år, gir pumpa noen dråper symaskinolje i samme slengen. Har sleivet litt med å smøre hurtigkoblinga, men den har fått olje nesten hvert år. Den kan være litt tricky. Har du bajonettkobling så burde det være greiere.

dsk

Hva fyrer du med da? Optimus bensin ?

jeg synes bensin høres drøyt ut i og med at det kan eksplodere osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg tryggest med parafin/tennvæske, men jeg har prøvd litt av hvert. Bensin er kjempegreit, søl damper bort og lukter ikke...men den dagen lekkasje og varme blir kombinert så er nok tennvæske tryggest!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bruksanvisningen, men du kan begynne med å la flaska ligge på ON fra du forvarmer. Så slipper du "piff piff" og "poff".

Legg rødspriten i boden sammen med stormkjøkkenet ditt. Og fyr med renset bensin.

Hehe, har studert bruksanvisningen som følger med :?:

Renset bensin er det, det som Optimus vil at du helst skal fyre med: Optimus parafin/bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.