Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyr på lengre fjellturer


Hreinalog

Anbefalte innlegg

Hei! Må si at dette er et utrolig bra forum og mye interessant lesestoff her!

Jeg har et par spørsmål som jeg håper dere utstyrsbevandrede fjellfolk kan svare meg på.

Jeg skal på en lengre tur til Nepal i Oktober (27 dager totalt) og i den forbindelse har jeg kjøpt en god del (les:mye) utstyr. Temperaturene jeg kommer til å få "oppleve" er alt fra varme sommertemperaturer til minusgrader.

Mitt spørsmål er: er tøy (og undertøy) i merinoull å anbefale til bruk hele tiden, f.eks t-skjorter i ull på varme dager, og som base og mellomlag på kalde dager? Jeg kan ikke ha med meg 27 sett med sokker og truser (hehe) så jeg kommer til å bli gående i det samme utstyret over mange dager. Med tanke på lukt osv så er vel syntet uaktuelt da?

Noen tips å dele med en fersking her? :wink:

Mange takk på forhånd for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis det blir riktigt varmt så vil jeg rekommendere syntet t-shirt. veier nesten ikke noe, samt att da kan du ha en langermet ullgenser i stedet. sparer plass og vekt.

beronde på temperaturen så er dette hva jeg har att kombinere: lowe alpine t-shirt og arcteryx marino wool rho på over kroppen. deretter har jeg tynn fleece(helly hansen), så er valget ditt hvis du vil ha softshell eller hardshell jakke. (soft: millet windstopper, hard: arteryx goretex). i tillegg så kan jeg rekommendere att du tar med deg en primaloftjakke. det er en syntetjakke med masse insulation, finnes i mange merker men jeg har en montbell fra japan som er kanon. kan rekommendere patagonia også. tilslutt hvis det er riktigt kaldt så er dunjakke tingen. en lett jakke med masse fillpower(ikke se på jakker under 700 EU fillpower. huska på å se ann på menge dun. masse dun!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg den turen der :wink:

Det bør absolut være greitt å gå med ull både på varme og kalde dager. Jeg pleier imidlertid også ha med meg et par-tre syntetiske t-skjorter (1 langarmet og 2 kortarmede, som tilsammen veier 350-400 gram) som jeg bruker på de varme dagene. Som du sier, så begynner disse å lukte raskere enn ull, men til gjengjeld tørker de veldig kjapt, da de ikke holder på fuktighet i det hele tatt omtrent. Så hvis jeg vet at jeg har tilgang til vann slik at jeg kan vaske dem ganske ofte, så syns jeg det er mer behagelig å gå med.

Vinterstid går jeg bare i ull, men på en slik tur som du skal på, så ville jeg personlig hatt med begge deler.

Jeg pleier også bruke syntetiske boksere når jeg er på tur (også når det er kaldt) og ikke bomullsboksere som mange bruker. Dette er også pga at de tørker veldig raskt, og ikke holder på fuktighet når man går og svetter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar! :)

Skal si det er komplisert å kle seg etter forholdene :D

Nå er jeg ikke sikker på om jeg får mulighet til å vaske noe klær (tviler på det) så jeg har tenkt ut følgende:

På varme dager tar jeg tynn ullgenser (Devold Multi-sport) eller t-skjorte (Devold Breeze ultra light). Er temperaturen sånn midt mellom så tar jeg på en brynje under den tynne ullgenseren. Det bør vel funke? Kalde dager blir base-lag og mellomlag ull med windstopper på topp.

Så nå er det bare til å brenne av mer penger på ull undertøy....

Skulle selvsagt likt å ha med superundertøy men jeg tror da at sherpaene hadde funnet opp en ny vits; "hva er 186 cm i Himalaya og stinker som en våt yak okse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatene syns vi stinker uansett (noe de vel har rett i). Ta med en synt-t-skjorte eller liknende. Jeg digger ulltøy, men i over 30 varmegrader oppoverbakke blir det for varmt. Skyll den opp i det vannet du kommer over. Vil du svi av noen kr. så prøv en med sølvtråd. En sval, vindtett bukse (gjerne som kan omgjøres til shorts) er også greit å ha med. En dag i Lhasa startet jeg sykkelturen i shorts. En sky kom, så 5cm snø, så knallvarme igjen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden skrev jeg ned det viktigste til mine pakklister sommer og vinter ifra Villmarksboka av Lars Monsen

Der får du helpakkede lister om hva du bør kle deg med og hvilke klær du har i sekken. Nyttig!!

Boka i seg selv er jo suveren, han sier at det er den viktigste boken han har skrevet. Skjønner

at disse listene ikke er beregnet i Nepal, men du får ihvertfall ideer!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg den turen der :D

Det bør absolut være greitt å gå med ull både på varme og kalde dager. Jeg pleier imidlertid også ha med meg et par-tre syntetiske t-skjorter (1 langarmet og 2 kortarmede, som tilsammen veier 350-400 gram) som jeg bruker på de varme dagene. Som du sier, så begynner disse å lukte raskere enn ull, men til gjengjeld tørker de veldig kjapt, da de ikke holder på fuktighet i det hele tatt omtrent. Så hvis jeg vet at jeg har tilgang til vann slik at jeg kan vaske dem ganske ofte, så syns jeg det er mer behagelig å gå med.

Vinterstid går jeg bare i ull, men på en slik tur som du skal på, så ville jeg personlig hatt med begge deler.

Jeg pleier også bruke syntetiske boksere når jeg er på tur (også når det er kaldt) og ikke bomullsboksere som mange bruker. Dette er også pga at de tørker veldig raskt, og ikke holder på fuktighet når man går og svetter o.l.

Jeg har lett etter noen gode og lette syntetsunderbukser. Hvor har du funnet slike? Da mener jeg helt tynne.

Jeg følger deg på dette med å ha i alle fall en lett syntet t-skjorte. Noen dager er det bare for varmt for ull. Ulltrøyer har gjerne trang passform i tillegg. En lett og løs t-skjorte er veldig deilig, og noen dager med lukt innimellom gjør da ikke noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter noen gode og lette syntetsunderbukser. Hvor har du funnet slike? Da mener jeg helt tynne.

Jeg følger deg på dette med å ha i alle fall en lett syntet t-skjorte. Noen dager er det bare for varmt for ull. Ulltrøyer har gjerne trang passform i tillegg. En lett og løs t-skjorte er veldig deilig, og noen dager med lukt innimellom gjør da ikke noe...

I fare for å virke litt i overkant ekstravagant, så bør jeg vel ikke si hva jeg bruker, men jeg pleier faktisk gå med noen CK-boksere som jeg har kjøpt en eller annen plass i utlandet. Har ikke sett dem her i Norge, men skulle ønske jeg hadde funnet dem, for de er helt geniale. God strekk, tørker kjappere enn kjapt, og holder seg vanvittig godt selv etter MANGE runder i vaskemaskinen. Yup, disse CK boksere er greia!!

Har også noen andre (også kjøpt i utlandet) som er ganske like. Problemet er at alle sammen trekker seg oppover låret ganske fort når man går, så de liker vi ikke like godt, for man blir bare gående og dra dem ned igjen hele tiden.

Får teste Bavac sine også ettersom jeg trenger flere, men kan ikke forestille meg at de er like gode som CK :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte en t-skjorte, mente skjorte. Man bør absolutt ha en lett skjorte på slike turer. Midt på dagen er sola så intens at det er ekstremt lett å bli solbrent. Er det kaldere (f.eks. ved vind) er en lett skjorte genial. Skjorta bør ha god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte en t-skjorte, mente skjorte. Man bør absolutt ha en lett skjorte på slike turer. Midt på dagen er sola så intens at det er ekstremt lett å bli solbrent. Er det kaldere (f.eks. ved vind) er en lett skjorte genial. Skjorta bør ha god lufting.

Hvilken skjorte anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skjorte anbefaler du?

Litt vanskeligere å få tak i nå (før hadde mange butikker slike skjorter, men jeg har ikke sett dem i det siste). Jeg har en skjorte fra NorthFace, med lufting i ryggen som jeg er meget godt fornøyd med. Viktige er at den er av microfiber av god kvalitet, lagd for varmt klima, og at den har solbeskyttelse.

Fant ikke min modell. men denne likner noe:

http://www.thenorthface.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=38521&storeId=207&catalogId=10201&langId=-1&from=subCat&parent_category_rn=11703&variationId=472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gjorde en liten test i dag og det gikk ut på å se hvordan det ville være å gå med ullundertøy i varmt vær (i hurtig gange..man må jo teste under belastning ikke sant?). Til vanlig så pleier jeg å bruke syntet t-skjorte når kvikksølvet kryper godt oppover, men i dag tok jeg altså frem en Devold t-skjorte i ren ull i stedet for, og det jeg la merke til var at det var faktisk like behagelig å gå med som synet t-skjorten. Og den tørket på rekordtid.

Så for å oppsummere det; jeg tror jeg går for ren ull...uansett temperatur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en liten test i dag og det gikk ut på å se hvordan det ville være å gå med ullundertøy i varmt vær (i hurtig gange..man må jo teste under belastning ikke sant?). Til vanlig så pleier jeg å bruke syntet t-skjorte når kvikksølvet kryper godt oppover, men i dag tok jeg altså frem en Devold t-skjorte i ren ull i stedet for, og det jeg la merke til var at det var faktisk like behagelig å gå med som synet t-skjorten. Og den tørket på rekordtid.

Så for å oppsummere det; jeg tror jeg går for ren ull...uansett temperatur :?

Velkommen etter ;-) Bruker både skjorte og bokser av ull sommerstid. En annen ting å merke seg er jo at det lukter mindre vondt av ullplagg enn syntetiske plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rute som på folkemunne kalles "the pink highway". Her må du være forberedt på sjikkelig vintervær i høyden. For noen år siden var det et fransk reisefølge som holdt på å fryse ihjel på grunn av snøstorm midt på sommeren.

Ta også med deg nok toalettpapir. Dette er alltid mangelvare i disse områdene.

En annen liten ting som er greit å ha med i disse områdene er desinfiserende håndrens av den typen som f.eks. brukes på sykehusene. Det er en slik spritbasert "gel" som fåes kjøpt på hendige små flasker. Bakteriefloraen i disse områdene er bare så fantastisk at før du vet ordet av det så sprøytlakkerer du toalettet. En globetrotter, kjent fra diverse reiseprogrammer i NRK, sa en gang at om du har reist verden rundt uten å bli matforgiftet så blir du det i Kathmandu.

(Ruta har faktisk fått dette navnet på grunn av alt det rosa toalettpapiret som ligger, eller henger i busker og trær langs stien.)

Men vi nordmenn gjør selvfølgelig som katten, graver etterlatenskapene ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rute som på folkemunne kalles "the pink highway". Her må du være forberedt på sjikkelig vintervær i høyden. For noen år siden var det et fransk reisefølge som holdt på å fryse ihjel på grunn av snøstorm midt på sommeren.

Ta også med deg nok toalettpapir. Dette er alltid mangelvare i disse områdene.

En annen liten ting som er greit å ha med i disse områdene er desinfiserende håndrens av den typen som f.eks. brukes på sykehusene. Det er en slik spritbasert "gel" som fåes kjøpt på hendige små flasker. Bakteriefloraen i disse områdene er bare så fantastisk at før du vet ordet av det så sprøytlakkerer du toalettet. En globetrotter, kjent fra diverse reiseprogrammer i NRK, sa en gang at om du har reist verden rundt uten å bli matforgiftet så blir du det i Kathmandu.

(Ruta har faktisk fått dette navnet på grunn av alt det rosa toalettpapiret som ligger, eller henger i busker og trær langs stien.)

Men vi nordmenn gjør selvfølgelig som katten, graver etterlatenskapene ned?

Haha, jeg fikk mange bilder i hodet akkurat nå * grøss * . Kjempebra tips du kommer med her og takker så mye for de. Skal løpe og kjøpe den håndrensen asap. Når det gjelder klær så har jeg kjøpt Mountain Equipment down dunjakke (+arcteryx bib bukse) for selve Island Peak (håper jeg kommer så langt), men har også kjøpt Marmot Minimalist samt Marmot Optima bukse (regn/vindtett) for snø/regn (just in case..) forhold på selve trekkingen. Hadde først tenkt å ha en 100 l sekk på turen, men måtte øke denne til 140 l (+ tursekk på 40 l).

Har du noen andre klestips å dele? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.