Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøndersk selvironi og en haglskur


snilen

Anbefalte innlegg

Trøndelag er full av myr, og jeg oppsøkte dette eldorado for vadefugler, først og fremst for å besøke Kråkfjellet og Rensfjellet, kommunetopper i Klæbu og Melhus.  Lang og krokete vei førte meg opp til demningen ved Samsjøen. Strekningen Samsjøen-Kråkfjellet - Reinsfjellet - Samsjøen er nesten 2 mil i luftlinje totalt,  så det ble en lang tur med mye svupp-svupp.  Masse fugler type Rødstilk, Småspove, Rugde, Heilo, Ryper etc. På vei opp til Reinsfjellet så jeg Rein, på toppen fikk jeg regn, og på vei ned en haglskur jeg nesten ikke har sett maken til.  Alt som var av klær måtte på for å beskytte meg ot kulde, fuktighet og slag fra digre hagl som kom i kraftige kastevinder.  Nesetippen var skikkelig øm etter skuren,  ettersom skuren fikk inn noen treffere her.  Multeblomstene som sto i full blomst så temmelig puslete ut, så her kan det nok bli dårlig innhøsting seinere i sommer. 
 
Vedlegger en plakat fra Klæbu tindeklubb observert på Kråkfjellet. Noen medlemmer her inne?

 

post-480-133474628837_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den plakaten var ikke på Kråkfjellet pinseaften når jeg var på toppen :P

Men at det var mye svupp, svupp i søkkvåt myr kan jeg skrive under på. Dog - takke meg til myr fremfor stein og andre harde underlag. Mye mer skånsomt for beina selv om det krever litt styrke å vasse i timesvis i myr. Heldigvis slapp jeg haglskurer og lignende uvesen da pinsa vartet opp med strålende vær i Trøndelag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog - takke meg til myr fremfor stein og andre harde underlag. Mye mer skånsomt for beina selv om det krever litt styrke å vasse i timesvis i myr. :lol:

Sikkert bra for beina, men jeg må innrømme at jeg gikk på fjellrabbene der de stakk frem og forsøkte å unngå blautmyrene. Opp til Kråkfjellet var det ikke så ille, men videre kryssinger av diverse daler til og fra Rensfjellet krevde passasje av adskillig verre blautmyrer. Så er det bare å håpe at haglskuren var såpass lokal at ikke alle multene gikk føyka.

Verre hagl har jeg opplevet en eneste gang tidligere. Det var i Østfold,da måtte vi rett og slett søke ly under en presenning under noen trær for ikke å få kuler i hodet. Hagl opp mot hasselnøtt-størrelse den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra for beina, men jeg må innrømme at jeg gikk på fjellrabbene der de stakk frem og forsøkte å unngå blautmyrene. Opp til Kråkfjellet var det ikke så ille, men videre kryssinger av diverse daler til og fra Rensfjellet krevde passasje av adskillig verre blautmyrer. Så er det bare å håpe at haglskuren var såpass lokal at ikke alle multene gikk føyka.

Jeg gikk ikke over fra Kråkfjellet mot Rensfjellet, men valgte å gå ned mot Samsjøen og slå leir der, for deretter å gå mot Rensfjellet neste dag. Var omtrent samme terreng der som opp mot Kråkfjellet. Kan kanskje være like glad for at jeg valgte som jeg gjorde når jeg leser din beskrivelse av myrene mellom Kråkfjellet og Rensfjellet :lol:

Forøvrig - jeg gikk også på de steinrabbene som stakk frem i løpet av turen, men de var ikke så mange at det gjorde noe. Verre er det med fjellstrøk som nesten bare er stein... Det gjør vondt det :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to kamerater var i Brungmarka samtidig som deg, og kan skrive under på at det var et helvetes haglevær! Slike skurer pleier jo bare vare noen minutter, men denne gangen holdt det på sikkert en god halvtime. Vi skulle akkurat "få i oss litt varme" så det passet dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Amelie00 skrev:

Men at det var mye svupp, svupp i søkkvåt myr kan jeg skrive under på.

Enten tørker det opp utrolig fort der oppe, eller så traff vi bedre med veivalget. Var der i dag og hadde en topp tur til Kråkfjellet selv om vi trøndere er uvant med +25.

Snilen skrev:

Multeblomstene som sto i full blomst så temmelig puslete ut, så her kan det nok bli dårlig innhøsting seinere i sommer.
Så endel multeblomster i dag og det så ut for at de hadde overlevd godt. Men siden det er første tur der oppe på sommeren, vet jeg ikke hvor mye multeblomster det vanligvis er der oppe.

post-474-133474631241_thumb.jpg

post-474-133474631254_thumb.jpg

post-474-133474631263_thumb.jpg

post-474-133474631274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok tørket litt siden jeg var der ja. Og som sagt før så var det strekningen over til Reinsfjellet som bød på den verste svuppingen.

For noen dager siden var jeg en tur i Skjækerfjellene og så i hytteboka der at Klæbu tindeklubb hadde vært på ekspedisjon dit og gått samme runde som meg. Setertjønnhytta-Skjækerhatten-Løysmundhatten-Skjækerdammen-Setertjønnhytta. En heller dryg dagsmarsj, 9 timer i høye gummistøvler. jeg fikk en haglskur her også 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.