Gå til innhold
  • Bli medlem

Årer til Ally


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor (18 eller 18,5, litt usikker) Ally-kano, og har hittil padlet med kajakkåre. Det blir veldig vått i båten, så jeg har tenkt å kjøpe kanoårer og prøve å lære meg ordentlig kanopadleteknikk. Nå har jeg søkt litt her og der, og skjønner egentlig ikke helt forskjellen på de ulike årene.

Oppsummert:

* Min datter på 2,5 år vil være med på (nesten) alle turer. Det betyr flatt vann, snille forhold og relativt begrensede dagsetapper.

* Jeg er 173 cm, og sterk til å være jente

* Jeg må ha minimum en åre til andre som blir med på tur (kanoen er i største laget til å padles alene)

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Min erfaring er at bent-shaft åre er langt å foretrekke dersom man kan, eller vil lære seg, god padleteknikk.

Dersom åra er av karbon i tillegg vil jo også padlingen være vesentlig lettere over tid enn med en tradisjonell treåre.

Karbonårene har også en form glir lettere opp og ned i vannet, og gir en stor og presis vannmotstand når den føres gjennom vannet. Dette påvirker fart og styring betraktelig.

Eksempel på en slik åre er nr. 2 fra venstre på bildet i link: [ulr]http://www.klikk.no/motor/baat/article294907.ece

Det negative er jo selvsagt pris (+/-1.400 kr) samt at de vil tåle mindre av støtskader på visse områder enn treårer.

Du får også bent shaft årer i tre gjerne i kombinasjon med karbon, disse er billigere, +/- 800 kr.

Uansett bør du ha egenvekt på åren i tankene når du kjøper.

En butikk som selger årer bør også kunne tilpasse åren til din lengde, har sett en del padlere rundtom med for korte eller som oftest for lange årer. +/- 5-6 cm. for lang eller kort åre merkes på teknikk/vannpress og derav framdrift og styring.

Sjekk på f.eks. youtube for å finne videoer om padleteknikk eller kjøp en bok med innføring i padleteknikk skrevet av f.eks. Øystein Køhn eller Laila og Pål Krogvold. Køhn har bl.a. skrevet en bok som heter Hundre norske padleperler, fin bok for familier eller nybegynnere og viderekomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk har stort sett en tendens til å padle med altfor lange årer.

Det skal sies at mye her handler om hva en liker best selv, jeg er 194 og padler med en 130 lang bentshaft åre. Dette er ganske mye kortere enn det normale.

Jeg tror du trygt kan unngå lengder 160/150, det blir for langt for deg.

Hvis du velger en helt grei åre i tre f.eks scout fra grey owl så får du helt god åre til ca 400-500 kroner. Tror ikke du trenger invistere dyre karbon årer etter hva du beskriver.

Tror generelt at jeg vil si at det er verre å padle med en for lang åre enn en for kort åre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For solopadling synes jeg det er en fordel med lang åre. Jeg flytter ofte setet litt frem, og trenger dermed lengre åre fordi båten blir bredere.

Har forsøkt kortere tak og bent shaft i år, og jeg merker positiv forskjell når det er to padlere med litt erfaring. Da får man en fin rytme og fart i kanoen.

Alene derimot, vil jeg ha lang åre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever bent shaft god teknikk, eller fungerer det for en nybegynner også? Jeg tenker at hvis jeg har med litt forskjellige folk på ulike turer, så kan jeg ikke forutsette all verden av teknikk.

Det hadde vært veldig greit å ikke betale mer enn 4-500 kr pr åre. Jeg må jo ha et par, og det blir fort penger av dette her.

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det vil antagelig være lettere for nybegynnere å bruke en åre som dette:

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_27&products_id=86&osCsid=b4777cc7a66fb397702d4657ebf67a76

til 499,-

For ditt behov vil nok denne:

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_27&products_id=85&osCsid=b4777cc7a66fb397702d4657ebf67a76

kunne dekke det behovet du skisserer.

Dersom du ser på utforming av åreblad vil den til kr. 599 gi best uttelling hva gjelder styring og framdrift for deg som antagelig kommer til å sitte bak i kanoen. Begge årene tilsammen kommer på 1.100,-

(Dersom du tenker i retning bent shaft (og feriepengene helt plutselig skulle dukke opp) kan jo dette være et godt alternativ i tre:

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_27&products_id=87 )

En annen produsent av årer er f.eks Grey Owl,

http://www.kajakkogfjell.com/kanoaarer.html

Som ekstra sikkerhet (ting kan skje) samt med tanke på at du har en 18 fot kano med mulighet for tre padlere, kan det være en tanke å kjøpe en rimelig alu/plast åre i tillegg.

Ang. bent shaft, sjekk f.eks ut denne linken:

http://www.palkrogvold.no/wip4/detail.epl?id=193491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Jeg er virkelig ikke god til å spare penger på turutstyr. Jeg innbilder meg alltid at jeg kan se det som en investering og at jeg sparer masse penger på at jeg ikke drar til syden men bor i telt et eller annet sted. Tiden vil vise om jeg ikke konkluderer med at jeg bare må ha en bent shaft åre til meg selv. Den du linket til var jo ikke så værst i pris. En barneåre må nok også til.

Takk også for teknikk-link. Det var nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre litt for lett for å kjøpe alt jeg synes er kjekt å ha, så nå har jeg 5 forskjellige padleårer.

Jeg liker ikke sit & switch padling, så jeg bruker heller J-tak for å holde kursen. I tillegg så slipper man også vanndråpene i kanoen da åra blir byttet fra side til side.

Jeg er ca 174 cm høy selv og årene jeg har er:

57" American Trader Ottertail (min helt klare favoritt, og bare $39,- i svart valnøtt på ebay),

58,5" Shaw & Tenney Racine (kjempegod åre med bedre grep enn ottertail'en, men fortsatt ikke fullt så god),

60" American Trader Beavertail (billig på ebay og sikkert en god åre, men jeg synes den ble for lang),

54" og 56" Grey Owl Voyageur (54" åren er fruens favoritt og innkjøpt hos Eian),

også til slutt en gammel tung stygg treåre som ikke egner seg til noen ting.

En av grunnene til at jeg liker Ottertail åren best er at et langt smalt blad gir mindre belastning ved langvarig padling, samtidig gir den bedre styretak pga at den griper i dypere vannmasser med større tetthet. Det lange slanke pladet er også nesten lydløst da man padler.

Kanoen min er 89 cm i bredde på midten, men det er jo bare å sette seg litt lenger ut mot ripa. Padleåra bør jo helst være i vannet så nær kanoen som mulig likevel. Og hvis kanoen blir liggende mere skrått i vannet enn man liker, så kan jo dette kompenseres ved plassering av bagasjen (men det forytsetter jo at man bruker styretak og kun padler på en side av kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn å forstå at bent shaft ikke fungerer /fungerer dårligere med J-tak, siden det ikke anbefales til å padle alene?

Jeg hadde ikke tenkt på eBay en gang, men det er selvsagt verdt å sjekke opp. Spørsmålet er vel bare om portoen blir voldsom og spiser opp gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet med kanopadling kjøpte jeg plastikk/aliminiums årer fra biltema, disse ble litt lange så jeg boret ut poppnaglen,kappa skaftet og satte in en ny poppnaggel..

elste jenta fikk ei Minipadleåre med teleskopskaft, denne passet helt greit frem til nå.(8år).. minstemann på 3år har nå "arvet" denne

kostet ca.100,- per åre.

skal ikke skryte av biltema, men disse har fungert greit nåkk til mitt bruk, da jeg padler kajakk mest.

kanoen blir bare brukt til "familietur" , jakt og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg padler mye solo og utelukkende med bent-shaft åren min. Ser kun på det som en fordel med bent shaft men jeg padlet lenge med en standard åre før jeg gikk til inskaffing av det.

Jeg bruker ikke bent shaft åra i rennende vann, da har jeg med en elveåre i tre i tillegg. (en bør uansett ha en ekstra åre med)

Det er en litt annerledes teknikk ved bruk av bent shaft men ikke noe å henge seg opp i, det har iallefall ikke vært ett emne for meg. (stusset litt over kommentarer til lompa for og være ærlig, kanskje han utdyper :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg hører blandt den trauste delen av kanopadlerne. Jeg bryr med nesten ingenting om fart (Uansett lengde på turen) og padler stort sett med en helt enkelt standardåre. (Enten i tre eller plast/aluminium.) . Jeg padler stort sett med tradisjonell kanoåre med J-tak. (Tenkte å lage et lite blogginnlegg om de ulike teknikkene snart- kommer i løpet av sommeren). ..

Teknikk er dessuten like viktig som åretype. Både hvordan du bruker åra i vannet og hurtigheten på åretakene.

Det går greit å padle en 18-foter aleine.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg padler mye solo og utelukkende med bent-shaft åren min. Ser kun på det som en fordel med bent shaft men jeg padlet lenge med en standard åre før jeg gikk til inskaffing av det.

Jeg bruker ikke bent shaft åra i rennende vann, da har jeg med en elveåre i tre i tillegg. (en bør uansett ha en ekstra åre med)

Det er en litt annerledes teknikk ved bruk av bent shaft men ikke noe å henge seg opp i, det har iallefall ikke vært ett emne for meg. (stusset litt over kommentarer til lompa for og være ærlig, kanskje han utdyper :wink: )

Du er sikkert bedre til å padle enn meg, men jeg synes det er mye vanskeligere å få til et J-tak med den. Når åra legges over i "J-en" i slutten av taket får den en vinkel som gjør at det blir vanskelig å rette opp. Med "bremsetak" for styring funker det jo, men da føler jeg at jeg mister for mye fart, og at gevinsten med bøyd blad. Bent shaft i elv synes jeg fungerer dårlig, da jeg synes ei rett åre egner seg bedre som ror.

Jeg ble nysgjerrig på hva slags tak du bruker når du padler solo med bent shaft?

Er ellers veldig enig i at man må ha ei ekstra åre på tur. Den kan gjerne være billig fra Biltema, men hvis en brekker eller mistes må man ha en back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en blanding av j-tak og sidebytte. Jeg har merkbart bedre teknikk når jeg padler venstre side av kanoen i forhold til høyre, på venstre kan jeg padle uanstrengt med j-tak veldig lenge. (timesvis) mens på høyre får jeg teknikken heller halveis til så her blir jeg fort sliten/belastning. derfor blir det til at jeg i perioder bruker "sidebytteteknikken" (i den grad det kan kalles en teknikk)

Det er selvsagt mulig å bruke bent shaft i elv/styk, men jeg vil heller ikke anbefale det. Flere grunner til det, men for min del så er faktisk hovedgrunnen at bent shaft åra i karbon er så altfor dyr til å ødelegge på steiner nedover stryk. Jeg har heller en egen elveåre til det. (ekstra bredt og endel kortere blad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte bentshaftårer av karbon, selv om de kostet 1/4 del av Allyen. De er mye lettere enn vanlige årer. Det betyr mye når en padler lenge. Jeg foretrekker klart å padle med bentshaft både sammen med andre og solo. Synes ikke det er vanskeligere å få til J-tak med bentshaft.

I elv foretrekker jeg klart vanlige årer, da bentshaft er vanskeligere å bruke som ror. Karbonårer er også mer utsatt for slag og sideveis brudd enn tre- og aluminiumsårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp poenget mitt Lompa. Jeg har rette årer i tre og aluminium, bentshaft i karbon. Tror lav vekt er viktigst, så formen på åra. Er ikke i tvil om at to padlere som er koordinert padler mye fortere med bentshaft enn rette årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få bent shaft i tre og rette i karbon, så dette med materialvalg henger ikke sammen med åretype..

Lette årer er en stor fordel på lange turer. Samlet sett skal man løfte noen tonn.

Skrev vel om dette i mitt første eller andre innlegg i denne tråden...

En ting er at man skal føre åra ned og opp av vannet; men vel så sentralt er jo også vannpresset de forskjellige årebladutformingene lager, enten åra er laget av tre, plast eller karbon.

Jeg er for øvrig helt enig med Fimax; stort sett flatt vann med erfarne padlere og god teknikk, så har man en merkbar gevinst med bent shaft årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med dere der. Jeg har også skrevet lenger opp at to padler bedre med bent shaft. :shock:

Jeg forsøkte å forholde meg til trådstarters spørsmål om solopadling. Jeg mener fremdeles at det er vanskeligere å padle solo med bent shaft. For å få til et fullstendig J-tak er det ikke så lett å padle med korte kjappe tak, som den bøyde åra inviterer til. Da bruker jeg heller lengre rette årer. Også pga at man må sitte lenger frem, hvor kanoen er bredere. I tillegg kan man ofte vinne på å ha et litt skjevt balansepunkt i kanoen for å bruke en forskjøvet vannlinje som ror. Da er ei lang åre bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.